Besparen op de zorgverzekering

In de eerste 2 jaar van het consuminderen ben ik vooral bezig geweest met het verkrijgen van inzicht in inkomsten en uitgaven en daardoor met besparen op veelal dagelijkse zaken zoals
– goedkoper boodschappen doen
– niet meer een kop koffie kopen als we met de trein gaan
– geen abonnement op een tijdschrift dat we toch niet lezen
– niet meer alle boeken kopen die we (ik vooral) zien maar boeken lenen in de bieb
– niet meer een half uur onder de douche staan,
– M. gewoon zijn eigen brood laten smeren in plaats van een duur broodje pastrami bij de Italiaanse delicatessenzaak in Amsterdam-Zuid

Ik heb veel tips gezocht en gevonden op internet, met succes toegepast want onze uitgaven zijn drastisch gedaald en we hebben een fijne buffer opgebouwd. Nu is het tijd voor een verdieping, de ‘gemakkelijke ‘besparingen hebben we binnen, nu gaan we zoeken naar de extraatjes die misschien wat meer uitzoekwerk vereisen: onze verzekeringen, de energieleverancier, ons mobiele abonnement.

Omdat zorgverzekeraars zo aan het eind van het jaar over elkaar heen buitelen om elkaars klanten weg te snoepen, ging ik eens uitzoeken wat er voor ons – 2 volwassenen, 1 kind – gaat veranderen. Wij hebben een zorgverzekering bij Agis en deze in dezelfde vorm handhaven, betekent een stijging in de kosten van € 227 naar € 260 euro! Daar kreeg ik buikpijn van.

Op naar de vergelijkingssites dus. Na enkele dagen van gefrustreerd zoeken, wist ik heel veel details van heel veel zorgverzekeraars, maar was ik er nog steeds niet uit wat voor ons gunstig is. Proberen inzicht te krijgen is een beetje appels met peren vergelijken. Waar de ene verzekeraar een aanvullende verzekering aanbiedt van € 25 euro per maand 12 fysiotherapiebehandelingen vergoed, kan de andere verzekeraar voor hetzelfde te betalen bedrag fysiotherapiebehandelingen tot een bedrag van € 1000 aanbieden. Is dat meer of minder dan 12 behandelingen? Schiet me maar naar Mars, ik weet het niet! Het is zo ondoorzichtig allemaal.

En dan nog, dan ben je aanvullend verzekerd en moet je evengoed vaak bijbetalen. Aangezien ik in de medische molen zit, maak ik regelmatig gebruik van allerlei voorzieningen en heb ik me blauw betaald aan veel behandelingen, omdat er maar tot een bepaald bedrag wordt vergoed of omdat helaas met de betreffende behandelaar geen zorgcontract is afgesloten waarna je (ik wel in ieder geval) paniekerig denkt dat je bij een charlatan op de pijnbank ligt maar de betreffende dame toch echt over alle diploma’s beschikt en erkend wordt door de vereniging van haar beroepsgroep. Wat je boven het maximumbedrag aan zorg gebruikt, krijg je niet terug en wat je er onder aan zorg hebt gebruikt, krijg je wél terug maar heb je eigenlijk toch ook al zelf betaald in de vorm van je premie.
Dus wat te doen? Gelukkig biedt Agis een fijn overzicht van je zorggebruik van het afgelopen jaar. Wat blijkt: M. maakt vrijwel nooit aanspraak op wat dan ook. Ook blijkt dat wij veel meer betalen voor de tandartsverzekering (€ 325 per jaar) dan dat we aan kosten maken (een controle inclusief reinigen is € 31,95 en dat keer 4 is jaarlijks € 127,80). Oké, misschien heb je eens een gaatje en moet je ook eens in de 2 jaar voor foto’s maken bijbetalen, dan nog kom je niet snel aan de € 325 per jaar, calamiteiten daargelaten. Je betaalt je blauw voor eventuele calamiteiten. Maar daar kan ik ook zelf voor sparen!
Wij hebben de tandartsverzekering opgezegd, zo ook de aanvullingen voor M., bovendien hebben we zijn persoonlijke risico verhoogd tot een bedrag van €500. Hiermee daalde zijn premie aanzienlijk. Ik heb wel een zeer ruime aanvullende verzekering genomen, want alleen al met mijn fysiotherapiebehandelingen (24 per jaar) haal ik mijn premie eruit. Ons nieuwe maandbedrag wordt € 209. We besparen dus bijna € 50 per maand op het bedrag dat we zouden gaan betalen bij handhaven van de huidige situatie. Deze € 50 euro wordt apart gezet op een spaarrekening en vormt zo een buffer van € 600 per jaar waarmee we de tandarts en eventuele pech van M. kunnen betalen. Alles wat we niet aan zorg opmaken is dus niet weggegooid premiegeld, maar voor ons beschikbaar.
Dit gaan we maar eens een jaar proberen zo. Wat denken jullie? Totaal geschift of zit er wat in?
PS: ik heb 2 volgers! Wauw, leuk, ik word gelezen! Bloos!
3 gedachtes over “Besparen op de zorgverzekering

  1. Ik ben gisteren ook bezig met het uitzoeken van de zorgverzekeringen, maar (grr) wat is dat een rotwerk doordat alles zo op elkaar lijkt (of toch niet)..

    We blijven wel bij de oude verzekering, maar we gaan wel een gedeelte van onze aanvullende verzekeringen schrappen. Tandarts houden we wel, maar dan wel 't goedkoopste pakket, zodat we consulten e.d. wel vergoed krijgen.

    Moet zeggen dat ik het wel spannend vind hoor, maar gelukkig zit het meeste wel in de basisverzekering 🙂

    Succes!

    Like

  2. Haha, leuk he lezers 🙂

    Heb vorig jaar ook al onze aanvullende verzekeringen opgezegd en een eigen risico van 500 euro genomen. Tot heden zo'n € 600 bespaard uit mijn hoofd gezegd. Ook een collega hierover bijgepraat die er niets van snapte. 's Middags kwam ie opeens naar me toe: ik snap het!!! En ging ie zich aanmelden bij Zekur (die hebben een heel lage premie voor de basisverzekering)

    Like

  3. P.S. Het is zo dat wat je nu niet vergoedt krijgt, stel er gebeurd iets met je schatje of qua tandarts, die kosten zijn aftrekbaar van de belasting. Dus dat is ook nog een soort van zekerheid? Ik heb ook eind 2009 mijn aanvullende verzekeringen opgezegd en de tandartsverzekering. Het bevalt me wel alleen het onzekerheidsgevoel is irritant. Als we nu bij de tandarts komen of ik bij de fysiotherapeut (2e keer) dan zijn ze veel efficienter als ik zeg dat ik niet aanvullend verzekerd ben. Het is wel een beetje schamen om te zeggen (heb ik zelf) maar ze gaan nadenken/meedenken naar de goedkoopste oplossing.

    Like

Zeg het maar!

