Niet te vermijden verspilling

Vroeger was het leven simpel: ik werkte met kerst (horeca) en later toen ik die verplichting niet meer had, negeerde ik deze dagen zoveel als mogelijk. Kerstkaarten verstuurde ik niet en kerstbomen kwamen mijn huis niet in. Ik heb van mijn 16e tot pak em beet mijn 23e een bijbaantje gehad bij een tuincentrum. Duizenden kerstbomen afrekenen onder het gejengel van kerstliederen en daarbij getuige zijn van familieruzies over de grootte van de boom en de kleur van de ballen, genas mij volledig van enige affiniteit met de gezelligheid van Kerstmis.
Deze houding bleek moeilijk vol te houden. Toen Schatje mijn leven binnenkwam nam hij niet alleen heel veel cd’s, een cd-speler en een magnetron mee, maar ook de verwachting dat Schoonfamilie werd bezocht tijdens de feestdagen. Dit was nieuw voor mij aangezien mijn eigen familie zich altijd keurig heeft gedragen ten opzichte van kerst en geen bezoekdwang heeft uitgeoefend.  Schoonfamilie pakte dat anders aan. Mij totaal onbekende  tantes van Schatje stuurden een kerstkaart of kochten zomaar ineens een kerstcadeautje voor mij zodat ik toch maar terug ging sturen en kopen (ik wil toch ook weer niet asociaal overkomen, zo laf ben ik dan ook wel).
En zo stond er ook ineens een kerstboom in onze huiskamer. Met het verstrijken van de jaren en het groter worden van ons huis, is de boom meegegroeid. Ik vind het nog steeds een gruwel en vooral zonde van het geld. Eigenlijk hoor ik als milieubewuste consuminderaar natuurlijk met de handen in de zij te gaan staan en te zeggen: komt niets van in! Denk aan de verspilling, die zielige bomen die langzaam sterven in je huis, het milieu! Zat redenen te bedenken. En een plastic boom is geen overweging want dat vind ik een nog grotere gruwel dan een echte boom. Ik heb nog wel afgelopen week een poging gedaan Schatje te verleiden tot de mogelijkheid een boom te adopteren, deze tijdens de kerstdagen in je huis te laten staan en de boom erna weer terug te brengen naar de kweker, alwaar de boom weer een heel jaar mag wortelen. Dat spreekt mij wel aan. Maar er wordt niet naar mij geluisterd. Onvoorstelbaar want meestal dram ik in alles mijn zin door maar ‘de boom in onze huiskamer is heilig en daar wordt niet aan getornd’.
Dus gaan we morgen een boom uitzoeken. Ik heb wel op voorhand gezegd dat we alleen met een boom thuis komen en met niets anders. Zoon heeft een voorliefde voor kitscherige Oudhollandse taferelen op batterijen die onder de boom neergezet kunnen worden. Na een draaimolen, twee kerstdorpen, een oliebollenkraam en een treintje zeg ik: GENOEG! Eén boom, meer niet. Ik hoop niet meer uit te geven dan € 30 al heb ik geen idee van de prijzen dit jaar. Hoeveel geven jullie uit aan een boom en de kerstversiering?
Een gedachte over “Niet te vermijden verspilling

Zeg het maar!

