Grip op de boodschappenuitgaven

Hoewel we al veel minder dan voorheen besteden aan boodschappen, wil ik toch nog graag het bedrag verlagen. De grootste bezuinigingen zijn door te voeren door goed geïnformeerd te zijn over het eigen consumptiegedrag. Precies weten waar het geld aan wordt uitgegeven, brengt een proces van bewustwording op gang. Concrete cijfers hoeveel er verspild wordt aan vlees, drank, snoep, dwingt misschien tot andere keuzes. En gaan we dan consuminderen tot iedere prijs? Is prijs sowieso belangrijker dan de kwaliteit?
Soms ben ik wel eens jaloers op consuminderaars die trots melden dat het lukt om van € 50 per week boodschappen te doen, of minder. Hoppa naar de goedkoopste winkel rijden, kar vol laden en juichend de winkel uitrennen. In de beginperiode van het consuminderen deed ik dat ook een paar keer, totdat mijn oog op de etiketten met productinformatie viel. Ik ben een zeurpiet hoor: producten waar E-tjes en transvetten in zitten komen het huis niet in en suiker in allerlei verstopte vormen hoort al helemaal niet in voedsel thuis. Lekker uitgebakken spekblokjes smaken een stuk minder met beelden van een varkenflat op het netvlies. Maar dat is nog niet alles: betonschrobbers in shampoo, parabenen, zielige proefdierkonijntjes die mascara moeten testen, AARGHH &*&*(^%$$.
Consuminderen dus maar wel met aandacht voor kwaliteit, niet alleen voor mezelf maar ook voor dieren en het milieu. Maar ook daar zijn grenzen aan: die van mijn portemonnee en die van mijn energie. Soms kom ik in een slechte periode weken achter elkaar niet in een winkel en ik heb afgeleerd Schatje bestraffend toe te spreken als er door zijn toedoen een transvet in huis wordt gesignaleerd. Dat is namelijk niet aardig, weet ik nu.
Nog steeds consuminderen dus, maar met aandacht voor kwaliteit en binnen de grenzen die er zijn. Kom ik weer op mijn voornemen minder uit te gaan geven aan de boodschappen.  Hoewel ik nu bijna 2 jaar een huishoudboekje bij houd, is de post boodschappen daar slechts een onderdeel van. Ik wil nu dus wel eens weten wat ik aan de verschillende soorten boodschappen uitgeef. Ik ga daarom vanaf 1 januari de prijzen van de verschillende soorten boodschappen invoeren in de volgende categorieën:
Groente / Vlees,Vis,Kip, Eieren, Vegetarisch / Brood, ontbijtgranen, pasta etc. / Blik, conserven, gedroogd / Kruiden, smaakversterker, olie /Zoet beleg, snoep, zoutjes / Drank /  Zuivel / Was en schoonmaakmiddelen / Katten / Diepvries / Persoonlijke verzorging
Ik hoop natuurlijk op verhelderende momenten en vele mogelijkheden tot besparen, al zou het alleen maar het gevolg zijn van de cijfers zwart-op-wit zien staan. Want dat werkt toch vaak het best.
Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips en trucs om de boodschappenuitgaven te beperken en willen jullie die met mij delen?
8 gedachtes over “Grip op de boodschappenuitgaven

  1. Grappig, ik had hierover net zoiets geschreven maar niet 'gepubliceerd'. Het klonk alsof ik iedereen die niet biologisch at een verschrikkelijke ziekte toewenste ofzo. Maar jij hebt het mooi opgeschreven 🙂

    Tja, die mensen die schrijven dat ze duizenden euro's spaargeld hebben en kooi-eitjes kopen… ik snap het niet.

    Wij zitten zo rond de 120 euro voor vier personen. Ik vind het best, we kopen bijna niets 'luxe', maar wel heel veel onbespoten / fair trade / scharrel dingen. Besparen doen we wel op andere dingen dan op voeding / gezondheid….

    Like

  2. haha ja het is ook moeilijk om genuanceerd te blijven zeker als het een onderwerp is dat je na aan het hart ligt. Ik ben ook altijd bang om prekerig over te komen, aan de andere kant hoop ik toch ook wel weer mensen te inspireren om eens op een andere manier over voeding te denken.
    120 euro vind ik netjes hoor voor 4, wij zitten op gemiddeld 100 met 3 personen. Dat is verhoudingsgewijs net zoiets denk ik.

    Like

  3. Misschien zijn er bij jullie in de buurt biologische boerenwinkels? Is heel leuk en je kunt soms in het seizoen ook groente of fruit zelf plukken, zoals in de zomer aardbeien.
    Het liefst zou ik alles biologisch kopen, maar dat kunnen wij ons niet permitteren. Dus is het nu een mengelmoesje van biologische eieren en bloem, met dan weer 'gewone' groente van het seizoen. Groente is op dit moment vrij duur en dan wijk ik weleens uit naar diepvriesgroente, waar ook steeds meer biologische varianten te vinden zijn. Een andere tip: als er een leuke aanbieding is, kook dan extra en vries dat in. Zo heb je altijd een goedkope, verantwoorde maaltijd achter de hand!

    groetjes,
    Lilian

    Like

  4. Nog een paar tips:
    – op Marktplaats voor weinig geld een broodbakmachine op de kop tikken en je eigen (biologische) brood bakken.
    – vaker een vegetarische maaltijd maken (goed) vlees is duur!

    Like

  5. Bedankt voor je tips Lilian!
    Ik heb al vaak getwijfeld over een broodbakmachine. Ik bak nu in de gewone oven, op zich bevalt dat goed.Ik weet alleen niet wat duurder uitpakt: het stroomverbruik van de oven of van de broodbakmachine.Toevallig dat je er over begint, ik wou deze week over zelf zuurdesembrood bakken schrijven.
    Ik houd de tip van zelf fruit plukken ook in mijn achterhoofd, dat is hartstikke leuk natuurlijk en verser kan niet!
    Vaker vegetarisch gaan ze zeker doen.

    Like

  6. Tja, volgens mij ben ik wel zo'n (beginnende) consuminderaar die met een kar van €50,- juichend de winkel uitrent. En moet ook toegeven dat ik nog nooit op transvetten e.d. heb gelet (zal het zo eens googelen).

    Aan de andere kant, ik heb (helaas) geen duizenden euro's op mijn spaarrekening en totnutoe kan ik ook niet veel meer missen, omdat we dan gewoon niet rond kunnen komen 🙂

    Eieren haal ik wel altijd bij de boer, net als fruit in de zomer. Dat is dan een begin denk ik dan maar. Ik vind jullie blogjes over biologisch eten wel heel erg motiverend, dus zo'n botte boer ben ik hopelijk ook weer niet 🙂 Ga me er zeker in verdiepen!

    Like

  7. Het is ook zeker niet bedoeld om mensen af te kraken bespaarmama! Ik hoop juist mensen te inspireren. Een ieder maakt keuzes binnen de grenzen die je hebt, of dat nu financieel is of omdat je misschien ver van een goedkope supermarkt vandaan woont of 5 dagen werkt.
    Een kennis van mij zei ooit eens dat ze geen geld had voor biologische producten, alleen ze kocht wel alles voorgesneden: de ontbijtkoek, de kaas, de groenten en kookte alleen maar uit pakjes. Ik heb haar eens voorgerekend hoeveel ze kon uitsparen door alles zelf te snijden en te koken met kruiden in plaats van een dure kruidenmix. Toen viel ze wel even stil. Want toen bleek dat het voor haar makkelijk haalbaar was zonder meer te gaan betalen. Moet je het wel willen natuurlijk, dat is een persoonlijke keuze voor iedereen.
    Als je veel werkt dan heb je minder tijd en dan maak je misschien andere keuzes omdat je dan graag voor gemak en snelheid kiest. Dat is ook prima.

    Like

  8. Leuk om dit te lezen. Ik zit er ook al een tijd zo in. Zeker met de recente berichten over dioxindevevoer uit Duitsland.
    Ik koop en eet dus voornamelijk biologisch, maar let ook op de centen. Ik heb de afgelopen jaren vooral bespaard door kritisch te kijken.
    Hebben we echt zoveel soorten beleg nodig?
    En minder vlees door vlees weg te laten en/of zelf vervangers te maken.
    Aankomend jaar wonen we elders en hoop ik zelf mijn bio-groente te kweken, heb biozaden al in huis.
    Maar denk bij bezuinigen ook eens aan schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en persoonlijke verzorging. Veel dure en goedkope huidverzorging zit vol rommel en kan vervangen worden voor een natuurlijker oplossing.

    Like

Zeg het maar!

