Energieverbruik naar beneden brengen

Potverdrie, nou heb ik zo mijn best gedaan afgelopen week en toch valt het verbruik tegen:
Gas: 63 en Stroom: 67
Oké, het verbruik is minder dan vorige week (toen gas 74 en stroom 76) maar ik dacht meer verschil te hebben uitgemaakt. Want wat deden we (of lieten we beter gezegd)?
We zetten niet meer het stroomkacheltje ’s avonds aan in onze slaapkamer. Dit is net een ijsgrot dus ik zette vaak voor het slapen gaan een kwartiertje een elektrische kachel aan. Ondanks dat lig ik met een pyjama, dikke sokken en een trui in bed onder een laag van 5 dekens. Echt waar, ik hoor Schatje regelmatig vragen waar ik ben als hij in bed stapt. Met of zonder kachel maakt voor de koubeleving dus blijkbaar niet uit, ik heb het toch altijd koud, dus uit dat ding.
In de badkamer is het me eindelijk gelukt de verwarming uit te zetten. Wij hebben heteluchtverwarming en in de badkamer stroomt die hete lucht dus via een rooster naar binnen. Ik had al eerder de verwarming willen uitzetten, ware het niet dat het rooster vastgeplakt aan de muur zit en het sleuteltje om het rooster open of dicht te draaien ontbreekt. Tot nu toe richtte mijn woede zich op het ontbrekende sleuteltje maar veranderde er niets. Nu verplaatste ik mijn aandacht naar het rooster en heb ik dit met een beetje grof geweld van de muur gerukt. Rooster dichtgedraaid en teruggeplakt, een kind kan de was doen. Missie volbracht want ook hier is de verwarming nu uit. Echt verschil merken we niet want de badkamer is erg klein dus zodra je onder de douche staat is de ruimte warm door het hete water.
De hele week zijn we vroeg naar bed gegaan en hebben we dus de verwarming om 9 uur ’s avonds uitgedaan. Niet uit consumindermotieven maar gewoon omdat we moe waren. Het trucje van de verwarming 2 uur voordat je gaat slapen uitzetten werkt niet met heteluchtverwarming. Uitzetten betekent acute kou en aanzetten betekent onmiddellijk warm. De verwarming gaat dus pas uit als we gaan slapen anders is het niet te harden.
Meestal staat de thermostaat op 19 graden. Deze week heb ik de thermostaat regelmatig op 18 gezet en me (nog) iets warmer aangekleed. Dank zij mijn thermische fleecevest aangeschaft bij de ANWB van de kerstcentjes die Oma gaf (oké, ik nam er een voorschot op want de centjes werden gisteren overhandigd en ik had het vest al eerder besteld) heb ik het overdag minder snel koud. 18 graden bleek best te doen.
Vrijdag na de lunch zijn wij richting Schoonouders gereden om daar kerstavond te vieren. We hebben daar overnacht en zijn zaterdagmiddag thuisgekomen. De verwarming werd voor vertrek compleet uitgedraaid wat we goed voelden bij terugkomst, het was hier 12 graden. Er is dus 24 uur niet gestookt deze week.
Mijn verwachting was echt dat we met het gasverbruik rond de 55 zouden uitkomen, dat viel dus tegen. Ik weet niet goed wat we nog meer kunnen doen om het verbruik te doen dalen. Douchen doen we al heel kort en er wordt vrijwel alleen beneden gestookt. Ook luchten we elke dag alle ruimtes omdat hierdoor een huis sneller verwarmd wordt. Een slecht gelucht huis bevat veel vochtige lucht en daar moet dus harder gestookt worden. Een goed gelucht huis bevat drogere lucht en is dus sneller warm.
Het grootste nadeel van dit huis kunnen we niet oplossen. We hebben een open trap naar boven. Wat we stoken vliegt dus naar boven. Boven zijn weliswaar alle deuren op de eerste verdieping dicht, maar toch. En om nu het huis voor duizenden euro’s te verbouwen om de energierekening omlaag te brengen gaat me te ver.
Wat doen jullie om het energieverbruik te beperken? Hebben jullie een gouden tip die jullie willen delen?
2 gedachtes over “Energieverbruik naar beneden brengen

  1. Tja het is ook best koud geweest he. Heb geen gouwe tip… Vorig jaar moest ik bijbetalen, terwijl ik pasgeleden, terwijl ik veel minder op open deuren e.d. had gelet en mijn man veel had staan hobby'en (dingen coaten in een grote oven) kregen we geld terug. Snap er soms echt niets van, haha.

    Like

  2. Stroom verbruiken wij ook behoorlijk veel dat ligt met dag en nacht stroom samen op ca 100 per week.
    Gas weet ik nu nog niet dat bekijk ik morgen weer maar dat zal met deze kou ook niet weinig zijn.

    Kwa gas kan ik je geen advies geven wij hebben cv dus bij ons werkt het 2 uur eerder uit zetten gelukkig wel.
    Heb je misschien veel kerstverlichting hangen?
    Kan daar het meerdere stroomverbruik van komen?
    Met de kerst misschien de oven veel gebruikt?

    Is een electrische deken geen optie in je koude slaapkamer.. goedkoper dan een stroomkacheltje

    Like

Reacties zijn gesloten.