10 consumindertips van Spaarcentje

Consuminderen kwam op mijn pad toen ik als twintiger via een collega met De Vrekkenkrant van Hanneke van Veen en Rob van Eeden in aanraking kwam. Vol ongeloof hoorde ik de verhalen aan over theezakjes drogen, douchen in het donker en enveloppen hergebruiken. Ik mocht wat nummers lenen en las deze alleen maar om bevestigd te zien dat het net zo absurd was als ik dacht. Mijn ouders waren zeker niet spilziek maar aan deze nieuwe wereld was ik nog niet toe. Sterker nog, ik vond het lachwekkend. Bovendien dacht ik dat echte levensgenieters niet moeilijk deden over geld.
Natuurlijk ben ik ‘om’ gegaan. Ik moet wel met minder inkomen en meer lasten. Dat is niet de enige reden. Ik ben wel klaar met het ‘hebben om het hebben’, het levert me niets op behalve veel onrust. Nu vind ik de tips uit de Vrekkenkrant juist leuk en origineel en begrijp ik waarvoor ze bedoeld zijn. Niet als gebod maar als leidraad en inspiratie. Bedenken wat je allemaal kunt doen om te besparen is – als je eenmaal op gang bent – juist hartstikke leuk! En bevalt iets niet, dan doe je het niet en verzin je wat anders, afhankelijk van de situatie waar in je verkeert en de reden dat je consumindert.
Natuurlijk heb ook ik inmiddels mijn echte vrekkenneigingen die ik hier zal opbiechten:
  • Ik douche zo kort mogelijk
  • Restjes shampoo en douchegel leng ik aan met water
  • Een tube tandpasta die leeg lijkt, knip ik open voor het laatste beetje,
  • Schoonmaakazijn is een prima wasverzachter, 100 ml voldoet. En nee mijn wasgoed ruikt niet naar azijn.
  • Waspoeder meng ik met sodapoeder. De was wordt net zo schoon en soda is  goedkoper dan waspoeder.
  • Ik gebruik soda ook regelmatig als alternatief voor vaatwas tabletten
  • En ja theezakjes worden inmiddels hergebruikt
  • Weggooien doen we niet aan tenzij het heel erg kwalijk riekt
Toch zet dit allemaal niet zo veel zoden aan de dijk. Hoewel alle beetjes helpen ben ik van de grootse aanpak en de grondige voorbereiding. Dat is de aard van dit beestje. Aldus deed ik en dat leverde ons veel geld op (tot nu toe € 10.000 zie mijn berichtje van 29 december).
Dit zijn de tips waar ik veel aan heb gehad en die goed voor mij werken.
Tip 1:   Lezen is weten
Tip 2:   Krijg inzicht door overzicht
Tip 3:   Je hebt minder nodig dan je denkt
Tip 4:   Gooi niets weg en eet van het seizoen
Tip 5:   Ga als de sodemieter sparen
Tip 6:   Bepaal hoe ver je wilt gaan met consuminderen
Tip 7:   Stop met energie verspillen
Tip 8:   Neem geen enkele uitgave voor lief, zoek naar goedkopere alternatieven:
Tip 9:   Verander je huisgenoten in vrekken
Tip 10: Gun jezelf af en toe wat extra’s, zo hou je het langer vol
De komende tijd kun je in Spaarcentjes consuminderfeuilleton hierover meer lezen.
Fijne jaarwisseling!
Zeg het maar!

