Over fabrikanten die manieren verzinnen om meer geld te verdienen: het ‘ik kies bewust’ logo

In reactie op mijn stukje van gisteren over de zwaar vervuilde pangavis schreef Va1halla dat het wel curieus is dat deze vis volop te koop is en dan ook nog voorzien van een ‘ik kies bewust’ stickertje. Dat is het inderdaad!
Het is mijn diepe overtuiging dat achter het ‘ik kies bewust label’ een enorme lobby schuil gaat die maar één doel heeft: geld verdienen. Officieel is dit logo bedoeld om consumenten te helpen bij het maken van gezonde keuzes voor een gezonde levensstijl. Het is een initiatief van Unilever, Campina en Friesland Foods en wordt ondersteund door het Voedingscentrum (de Pleegzuster Bloedwijn van Nederland):

Voedingsmiddelen worden momenteel getoetst op hun gehalte aan verzadigd vet, transvet, zout en suiker. De criteria zijn afgeleid van internationale voedingsadviezen, inclusief die van de Gezondheidsraad. Elke twee jaar worden de criteria opnieuw bekeken en zonodig aangepast.”

Maar het Voedingscentrum propageert ook het drinken van melk terwijl 70 % van de wereldbevolking er allergisch voor is! Bovendien zijn er allerlei onderzoeken geweest die aantonen dat melk helemaal niet zo gezond is (denk alleen al aan de antibiotica die de koeien toegediend krijgen) en je hebt het ook helemaal niet nodig. Sterker nog, in landen met koemelkdrinkers zijn meer botbreuken, dus blijkbaar is ons lichaam niet goed in staat calcium uit koemelk op te nemen (oké toegegeven: ik heb een lactoseallergie). Wat ik maar wil zeggen: ik vertrouw al heel lang niet meer op de adviezen van het Voedingscentrum.

Iedere fabrikant kan met zijn producten een’ ik kies bewust label verkrijgen ‘ mits hij dus voldoet aan de criteria, die zijn vastgesteld door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie en mits hij bereid is om zijn product (voor veel geld) te laten onderzoeken. Hier is een aantal opmerkingen bij te plaatsen:

·         De criteria van deze commissie zijn ruimer dan de criteria ‘Richtlijnen Gezonde Voeding’ van de Gezondheidsraad. Waarschijnlijk speelt de smaakbeleving van de consument hierin een belangrijke rol.
·         Een fabrikant doet een forse investering om het ‘ik kies bewust’ logo te krijgen maar dit verdient zich wel terug.  Omdat veel consumenten de adviezen voor ‘ik kies bewust’ producten vaak klakkeloos overnemen en niet altijd de moeite nemen zelf informatie op te zoeken over hoe hun voedsel wordt geproduceerd, loont het de moeite om dit label op je product te kunnen plakken. Ongetwijfeld hebben veel fabrikanten eerbare motieven en willen ze echt – weliswaar gedwongen door de veranderende wensen van de consumenten –  betere, groenere, gezondere producten maken. Maar er schuilt natuurlijk wel een enorme lobby achter die niet zichtbaar is voor de consument.
·         Het is niet gezegd dat producten die niet voorzien zijn van het logo een minder goede keuze zijn. Het toont alleen maar aan dat deze fabrikanten óf de moeite niet hebben genomen om hun product te laten testen óf dat het product niet door de ballotage is gekomen. Er wordt met een ‘ik kies bewust’ logo een suggestie gewekt die niet hoeft te kloppen.
·         Het ’ik kies bewust’ logo wordt niet goed door de consument geïnterpreteerd. Het feit dat er op een zak chips een ‘ik kies bewust’ sticker mag verschijnen is onbegrijpelijk, ook al is deze chips misschien gebakken in de olijfolie en zonder transvetten in de zak gepropt. Evengoed is deze chips niet gezondheidsbevorderend. Die suggestie wordt met de woorden ‘ik kies bewust’ wél gewekt. Bovendien gaan mensen door deze suggestie van gezondheid denken dat ze er méér van kunnen gebruiken. Want zo werkt dat in de bovenkamer. Sinds de lightrevolutie zijn we ook allemaal massaal dikker dan voorheen geworden, omdat we meer van de kunstmatig gezoete troep gebruiken in plaats van minder en evengoed meer honger hebben omdat het niet voedzaam is.
Wat heeft dit met Consuminderen te maken? Niet zo heel veel anders dan dat ook hier geldt dat je altijd goed moet opletten en zelf je plan moet trekken. Altijd etiketten lezen en je informeren over de productiewijze van je voedsel. Door het ‘ik kies bewust’ logo wordt er grof geld verdiend aan een suggestie die niet klopt. Bovendien worden andere voedselproducenten benadeeld, terwijl hun producten misschien gezonder en goedkoper zijn.
Het consumentenprogramma Kassa heeft hier een uitzending over gemaakt. Voor meer informatie en de uitzending van Kassa hierover:

Advertenties

2 gedachtes over “Over fabrikanten die manieren verzinnen om meer geld te verdienen: het ‘ik kies bewust’ logo

  1. Tijdens het lezen van je stukje dacht ik al dat Kassa of Radar er een item aan had gewijd, en op het eind staat het inderdaad. Hadden ze daar ook niet in verteld dat fabrikanten het recht voor veel geld kunnen kopen om het 'kies bewust' logootje op hun verpakking te mogen zetten? Het is een grote (neppe) marketingcampagne.

    Hierdoor let ik dus ook niet dat logo bij het boodschappen doen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel doen.

    En het voedselcentrum.. jaa. Ik dronk vroeger nauwelijks melk, maar ik ben het gaan drinken omdat ik dacht dat het eigenlijk wel noodzakelijk was. (Melk, de witte motor, enzo…) Eigenlijk is het van de gekke dat volwassen mensen melk voor kalfjes drinken natuurlijk.

    Like

  2. Helemaal mee eens! Ken je de site foodwatch.nl? Die stellen ook dingen aan de kaak wat betreft eten die gewoon zwaar misleidend zijn. Erg interessant om te lezen hoe veel mensen dagelijks worden bedonderd!

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s