De voordelen van een weekmenu

Vandaag een lange lap tekst, jullie zijn gewaarschuwd….
Wat voor voordelen levert een weekmenu je op? Tijd en geld! Wat tijd stoppen in nadenken over wát je gaat eten de komende week, levert op een later moment tijd en geld op. Veel mensen hebben het hartstikke druk en dan is een weekmenu een handige houvast. Ik heb het door een slechte gezondheid helaas helemaal niet druk maar ik heb bijna geen energie. Ik moet dus handig omgaan met de beschikbare energie en doe dat door in combinaties te denken (in grote hoeveelheden afkoken, maar één keer per week boodschappen doen, koken met de voorraad die in huis is en niet voor 1 ingrediënt naar de winkel rennen).
Het weekmenu baseer je op de inhoud van je voorraadkast, je koelkast en het seizoen, zo voorkom je verspilling. Ook houd je de gezinsagenda bij de hand met de weekplanning. Zo kun je bijvoorbeeld het eten van de restjes plannen op die dagen dat het spitsuur is omdat iedereen tegelijk naar voetbal, tennis of avondcursus moet en plan je de wat uitgebreidere gerechten op die dagen dat je vroeger thuis bent en tijd hebt.
Heb je überhaupt geen tijd dan kun je ‘s avonds voorkoken voor de volgende dag of eens goed gaan nadenken over hoe je leven is ingericht, maar dat is een onderwerp voor een heel ander blog!  Wat af te raden is, om al bladerend in de allerhande een lijstje te maken, alles te kopen en bij thuiskomst ontdekken dat je de helft al in huis had, weliswaar bijna over datum maar toch. En wat we natuurlijk helemáál niet doen als consuminderaar is pas in de supermarkt bedenken wat we gaan eten. Gegarandeerd dat je dan teveel geld gaat uitgeven.
We beginnen in de koelkast. Zijn er dingen in zekere verlepte toestand die op moeten? Verwerk het meteen en eet het op. Als meteen opeten geen optie is: vries het in of gebruik het voor je eerste maaltijd van het weekmenu.
Het is handig als je een lijst hebt met producten die altijd in huis moeten zijn. Als ik zie dat iets van deze basislijst bijna op is, schrijf ik het op de boodschappenlijst. Ik koop van alles één tenzij het in de aanbieding is. Het continue op peil houden van een basisvoorraad heeft als voordeel dat je eigenlijk op elk moment alles kunt maken en daarvoor alleen de versproducten moet kopen. Wat ik vrijwel altijd in huis heb is: rijst, pasta, aardappelen, gedroogde peulvruchten, tomaten in blik, tonijn, uien, knoflook, diepvries bladerdeeg, lang houdbare (soja)room en verschillende soorten meel en natuurlijk smaakmakers als kruiden, sambal en ketjap. 
Als de koelkast en de inhoud van de voorraadkast bekeken is, kun je beginnen. In welke maand leven we: januari. De maand van de koolsoorten, pompoenen, prei, rettich, witlof, spruiten, veldsla, wortelen, knolselderij. Natuurlijk ook van bietjes, maar daar gruw ik van dus dat negeer ik.
Heb je geen kookinspiratie dan kun je aan de hand van de door jou gekozen producten recepten uitzoeken op bijvoorbeeld Smulweb. Daar moet je wel mee uitkijken want voor je het weet, schrijf je alsnog allerlei dure extra dingen op. Gelukkig kun je ook op Smulweb zoeken op de categorie ‘goedkoop’ en ‘snel & makkelijk’.

zaterdag
Erwtensoep met stokbrood
zondag
Zilvervliesrijst met (zelfgemaakte falaffel, linzen, knolselderij en prei
maandag
Zilvervliesrijst met paksoi, witte kool en kipfilet
dinsdag
Pastinaaksoep met bladerdeeghapjes (restje van Kerstmis)
woensdag
Restjes
donderdag
Oma kookt!
vrijdag
In de oven geroosterde aardappelen met een witlof-gehaktroerbak

Mijn keus is gemaakt: met 3 stronken prei, 1 knolselderij, een paksoi, een witte kool, 3 pastinaken en 3 grote winterwortelen komen we de hele week door. Investering: € 7,50 dus iets meer dan een euro per dag aan groente voor een gezin van 3 personen.
Zaterdag gooien we de helft van de prei, de knolselderij en 2 van de 3 wortelen in de erwtensoep.
Zondag gebruik ik de andere helft van de prei en de knolselderij samen met wat linzen uit de vriezer voor een roerbakgerecht. Daar eten we de falaffel bij die ik eerder maakte (van de kikkererwten die ik ook altijd in huis heb). Hier eten we rijst bij die meteen in een grote hoeveelheid wordt afgekookt (in ieder geval voldoende voor 2 dagen achter elkaar rijst eten en ook nog voor een flink aantal in te vriezen porties).
Maandag gebruiken we de paksoi en de kool samen met de eerder afgekookte rijst en een stukje kipfilet.
Dinsdag maken we van 800 gram pastinaak, een aardappel, ui en knoflook (alle drie basisvoorraad) een grote pan soep. De helft slobberen we naar binnen, de andere helft gaat in de vriezer. Bij de soep eten we gevulde bladerdeeghapjes (restjes van Kerstmis).
Woensdag rukken we de vriezer open en kijken we wat lekker lijkt of wat op moet. Er ligt altijd veel in die vriezer: soep, sauzen, maar ook ieniemienierestjes groentehapjes en stoofschotelprutjes. Het merendeel is geen volwaardige maaltijd meer maar alles op tafel zetten met wat rijst erbij kan prima. Of we maken van de restjes wat gevulde bladerdeeghapjes, hartstikke lekker en makkelijk.
Donderdag laten we ons verrassen door Oma.
Vrijdag halen we ’s ochtends de witlofroerbak uit de vriezer en die warmen we ’s avonds op als de ovenaardappelen bijna klaar zijn (in de schil gesneden ca. 45 minuten in de oven op wat bakpapier, beetje olie erover, af en toe husselen, peper, zout en wat kruidjes toevoegen en eten maar).
Tja en dan is het alweer tijd voor het volgende weekmenu. Ik denk dat ik deze week zeker de helft van de witte kool overhoud en er is veel soep in de vriezer gegaan. Dus met dat in het achterhoofd ga ik dan het volgende weekmenu maken
Misschien heb je hier niets aan en is het gesneden koek voor je. Dan ben je intussen allang afgehaakt met lezen. Maar misschien is het wél handig en nieuw voor je. Ik zie in mijn omgeving soms dat mensen niet ver vooruit denken wat het avondeten betreft en daardoor keuzes maken die duurder uitpakken. Dat is prima als je portemonnee dat ook trekt. Zo niet, dan kun je veel besparen door te plannen.
Advertenties

3 gedachtes over “De voordelen van een weekmenu

  1. Het is als je allebei werkt ook nog eens heel handig. Wie het eerst thuis is, weet precies watíe kan koken. Ik zette het weekmenu altijd op een bord in de gang. Nu ik gestopt ben met werken en eigenlijk altijd zelf kook, is het nog steeds erg prettig en inderdaad zo kost biologisch eten echt niet veel.

    Like

  2. Ik maak op vrijdagavond (moe, in bed, laptop) een weekmenu in Word (halve venster) en de AH Folder (andere halve venster). Omdat ik bij AH de boodschappen bestel, staan vaste dingen als brood, melk, beleg, eieren, voorraaddingen als pasta (koop ik 20 pakken van bij “2e gratis”) rijst, e.d. al in de lijst.
    Het lijstje hang ik in de keuken. De kinderen mogen wel wisselen, als het kan met de versheid van de ingrediënten. Meestal houd ik 1 maaltijd over (menu van één dag) die schuif ik door.
    Voordelen: minder energie nodig over het “nadenken” wat we zullen eten; geen impulaankopen; op = op ; wie iets niet opschrijft als het uit de voorraad komt moet een week wachten; voor een vast bedrag (ca. 75 euro pw) ben ik klaar. Dat is voor 3,75 persoon (2 dames en 1 mannelijke bulk-eter, 2-3 keer per week eet mijn vriend mee). Verder pin ik 25 euro voor extraas als de drogist (ik gebruik veel pijnstillers), groente en fruit op de markt, enz.
    Wij komen veel beter uit dan voorheen.
    Absoluut aan te raden!

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s