Met de hand afwassen

Wie mij volgt weet dat ik op maandag door het huis sluip om energieverspilling op te sporen en snode plannen te bedenken om ons verbruik omlaag te brengen. En dat levert best wat op. Zo zijn we met ingang van 1 januari overgestapt naar Greenchoice en ging ons maandverbruik omlaag van €140 naar € 126. Ook kregen we van het Nuon bij de eindafrekening € 164 retour! Wij ruiken geld en gaan dus door met besparen!

Eerder schreef ik over het sluipverbruik van vriezers. Ik stuurde een mail naar Zanussi met de vraag hoeveel onze ‘low energy freezone tafelmodel -1 deurvrieskast’ op jaarbasis verbruikt. Sindsdien voer ik een steeds ingewikkelder wordende mailwisseling met Zanussi over de plaats van het serienummer. Dat hebben ze nodig om het verbruik aan mij door te geven. Ik kan jullie melden dat we al meerder malen de vriezer leeg hebben gehaald, zelfs hebben gekanteld om maar een serienummer te vinden. Het probleem was dat we te veel nummers vonden. Er zijn namelijk ook nummers die aangeven wat voor deur er op de specifieke vriezer moet en welk hang- en sluitwerk de vriezer nodig heeft om de deur soepel open te kunnen doen, weet ik nu, na 2 weken.  Schatje vond gisteren dan toch het benodigde nummer, dus dat heb ik gemaild en we wachten in spanning af.
Om de tijd te doden bedacht ik vorige week een ander bespaarplan: de vaatwasser. Milieucentraal schrijft dat een vaatwasser gemiddeld 305 kWh per jaar verbruikt, omgerekend hangt daar een prijskaartje aan van € 67 per jaar. Nu is dit gebaseerd op een gemiddeld gebruik van 4 keer per week (lijkt mij weinig maar dat schijnt toch echt het Nederlandse gemiddelde te zijn). Ons verbruik zal wat hoger uitvallen omdat hij hier dagelijks stond te draaien. Het plan was een week op de hand af te wassen om te kijken wat dit scheelt in verbruik.
Wat leverde afwassen op de hand ons op?
Het leven-zonder-vaatwasser experiment heeft bij ons in één week een besparing van 13 kWh opgeleverd. Dat is een besparing van 18 %! (ten opzichte van een gemiddeld energieverbruik per week van 70 kWh). Als ik dit ga omrekenen op jaarbasis dan kom ik tot een verbruik van 676 kWh. Wij betalen per maand € 38 voor het verbruik van stroom. De vaatwasser laten staan levert dus ongeveer een besparing op van €6,84 per maand en € 82,08 op jaarbasis.
Oké, dat zijn de harde pegels? En verder? Niemand reageerde verontwaardigd (Schatje is niet bij me weggelopen), Zoon reageerde zelfs een beetje uitgelaten. Hij hielp met afwassen en afdrogen en gedroeg zich alsof wij meteen failliet gaan bij elke actie waarbij warm water wordt gebruikt. Hij stond zich vanmorgen zelfs gillend onder een koude kraan te wassen omdat hij geld wou uitsparen.
Oeps, ben ik te ver doorgeslagen? Welnee, het is maar hoe je het bekijkt. Ook hier geldt weer dat je moet weten waar je grens ligt en wanneer je afglijdt van comfort naar heel erg ongemakkelijk. Ik heb verteld dat hij zich echt met warm water kan wassen maar niet aan een lopende kraan. Wel met een sopje. Daar volgde een lyrische uitleg op over de voordelen van koud water (bespaart geld en ik ben meteen wakker) dus blijkbaar liggen zijn grenzen heel ergens anders dan de mijne.
Ik vond het niet vervelend om met de hand af te wassen, in ieder geval niet vervelender dan de vaatwasser in- en uitruimen. Natuurlijk zijn wij maar met zijn drietjes (en niet met zijn 7-en, zoals Vlijtig Liesje schrijft, dan zou ik ook nog eens achter mij oor krabben hoor!). Het kost niet heel veel meer tijd. Ik verdeel het in 2 keer: ’s avonds spoelen we af maar laten de vaat verder staan. ‘s Ochtends was ik dat dan af samen met de ontbijtboel. Voor het eten was ik de die dag verzamelde afwas af, waaronder ook wat troep die we gebruikten bij het koken).
Het enige dat ik wel vervelend vond was dat wij geen afdruiprek hebben. Daardoor ligt al snel het hele aanrecht vol met afgewassen zooi. Inmiddels is er een afdruiprek onderweg, dus verlengen we het experiment met een week om te kijken of dit verschil uitmaakt. De grote vraag is natuurlijk of € 80 per jaar  voldoende motivatie is om met de hand af te wassen. Dat wordt bepaald door het gevoel of wij iets missen zonder vaatwasser, of ons iets wordt aangedaan en of die € 80 dat leed voldoende verzacht.
Als je het anders stelt: zou ik een tijdschriftabonnement van € 80 opzeggen? Ja, dat zou ik doen. Dan vind ik € 80 ineens heel veel geld, want een tijdschrift is luxe en voor mij niet noodzakelijk. Ik kan goed leven met het alternatief (in de bieb halen, van anderen krijgen). Blijkbaar is een vaatwasser voor mij ook een luxe en niet noodzakelijk. Als mijn wasmachine kapot gaat, koop ik onmiddellijk een nieuwe. Maar dat geldt niet voor de vaatwasser. Die kan ik blijkbaar missen omdat ik het alternatief niet storend vind. Zo verdween vorig jaar ook de droger uit ons huishouden, nooit een traan om gelaten.
We gaan dus nog even door. In ieder geval een week mét afdruiprek. Of tot de huisgenoten in staking gaan. Maar tegen die tijd heb ik vast alweer een ander snood plan bedacht.
Handige pagina:
Handige website:
8 gedachtes over “Met de hand afwassen

  1. De vaatwasser zou ik niet graag meer missen, ik zorg er wel voor dat hij alleen vol en met het ecoprogramma draait!

    Ik verbaas me erover hoeveel het nog scheelt als je wat zuiniger met energie bent. De droger is hier nog wel, maar alleen voor de witte was, de rest hang ik op de waslijn op zolder..

    Succes met besparen!

    Like

  2. De droger gaan wij ook niet vervangen als hij stuk gaat. Hij draait nu ongeveer 1 keer per week of per twee weken(in de winter). Zomers draait hij eigenlijk helemaal niet. Ik vermoed dat hij dus nog wel even mee zal gaan 😉
    De afwasmachine, het spijt me het te moeten zeggen, daar wil ik liever niet zonde. Ik vind afwassen écht vreselijk en dat in- en uitruimen vind ik wel geinig. Nee, mijn 'pijngrens' ligt toch echt al hier.

    Like

  3. Ik zou niet zonder m'n vaatwasser willen,
    maar als je op de hand afwast moet het water toch ook verwarmt worden,
    dat moet dan wel weer van het besparings bedrag af toch ;-))

    Groetjes Boni

    Like

  4. Leuk experiment, en je bespaart toch wel flink. Misschien moet je ook nog de kosten voor afwasmiddel en/of vaatwastabletten meerekenen. Misschien dat dat ook nog iets scheelt?

    En vergeet het sociale aspect niet! Lekker even bijpraten tijdens de afwas, altijd leuk!

    Like

  5. en de waterkost? een (moderne) vaatwasser gebruikt amper 13 liter water. Daarboven moet je ook nog eens rekening houden met oa sponsjes, handdoeken die je bij afwassen gebruikt die bij gebruik van een vaatwasser niet nodig zijn… Wij zijn een gezin met 7 en bij ons is de vaatwasser een godsgeschenk. Ik erken natuurlijk dat dit gezinsafhankelijk is. Bij ons zit het ding gewoon vol op een dag. Als je een halfvolle vaat laat wassen kan je misschien zuiniger afwassen.

    Like

  6. Hallo, mijn vriend en ik gaan net samenwonen dus volgens mij kunen wij veel met uw verhalen en tips. Ik kwam echter op deze pagina door het googelen naar het serie nummer van onze vriezer, de zanussie freezone low energie, als ik het goed begrijp is dat dezelfde als die u heeft. Dus ik wou u vragen wat het serienummer is, want zoals ik hierboven begreep heeft u uiteindelijk het nummer gevonden.
    gr. Lianne

    Like

Zeg het maar!

