De toegevoegde waarde van een magnetron

Toen Schatje en ik verkering kregen, betrad de moderne wereld mijn huis. Hij kwam met een pot zelfgemaakte sambal, een cd-speler en een magnetron. De sambal waardeerde ik enorm, de cd-speler liet me koud (ik ben heel erg doof en hoor niet of iets mooi klinkt) en de magnetron wekte verbazing op. Zelden zo’n nutteloos apparaat gezien. Ik had al jaren zelf een huishouden en nog nooit behoefte gehad aan een ding dat eten met microgolven verwarmd.
Toch, het staat er en dus wordt het gebruikt, met mate. Eigenlijk alleen om brood te ontdooien in de ochtend. Belachelijk want als je brood uit de vriezer haalt en eerst even gaat douchen dan is het ontdooid tegen de tijd dat je weer beneden bent. Vlees ontdooien doen we er niet mee, ik haal het de avond ervoor uit de vriezer, zet het in de koelkast en tegen de tijd dat ik er iets mee wil doen is het voldoende ontdooid.
De magnetron heeft dus weinig verantwoordelijkheden toegewezen gekregen in dit huishouden. Naast het feit dat ik het een belachelijk ding vind, koester ik ook een diepgeworteld wantrouwen. Ik weet er niet het fijne van maar heb wel voldoende informatie gevonden om me er niet prettig bij te voelen. Een apparaat dat mijn elektromagnetisch veld kan verstoren (dat doet het met mijn voedsel immers ook, daarom wordt het warm) wekt weinig vertrouwen. Om die reden slaap ik ook niet op een elektrische deken, ook al ben ik een enorme koukleum. Internet biedt veel leesvoer over de mogelijke gevaren van de straling van een magnetron, de verstoorde chemische structuur van het eten en een mogelijk verband tussen het regelmatig gebruik van een magnetron en immunologische aandoeningen, vermoeidheid, maag- en darmproblemen en woekerende vrije radicalen.
Brrr wat is dat toch voor wereld waarin we ons vrijwillig omgeven met gif en gevaar? Waarin een Amerikaanse overheid haar burgers adviseert kinderen en zwangeren op een armlengte afstand van een magnetron in gebruik te houden. Maar verder geen gevaar hoor……Toch moet ik natuurlijk niet doorslaan. Bij conventionele manieren van voedsel bereiden en verhitten kan er ook van alles misgaan. Ook zal het uitmaken of je er dagelijks hele maaltijden in klaarmaakt of dat je het alleen maar gebruikt om iets op te warmen.  Eerlijk gezegd ken ik niemand die de magnetron echt gebruikt om te koken, jullie wel?
Waar je heel alert op moet zijn, is welke materialen je gebruikt om je voedsel te ontdooien of op te warmen. Materialen van plastic en pvc kunnen in een magnetron allerlei gif doen vrijkomen. Ook weer iets waardoor ik denk, laat maar zitten….
Dus voor onze gezondheid hoeven we dat ding in ieder geval niet te gebruiken. Hoe zit het met energieverbruik? Tja, als je er van uitgaat dat het apparaat nutteloos is, dan is elke kWh natuurlijk teveel maar los van dat? Vreemd genoeg kan ik nergens vinden hoeveel energie een magnetron verbruikt. Wel heb ik tips gevonden om het verbruik te verlagen. Wisten jullie dat 20 tot 45 % van het energieverbruik van de magnetron wordt veroorzaakt door het klokje. Uitzetten dat ding! En als dat niet kan, de stekker er maar uithalen. Dan ben je nog één stap verwijderd van dat ding je keuken uit bonjouren….
Ps. 1 Ik ben in mijn verhaal uitgegaan van een basis magnetron en geen combi-grill-wonder-magnetron.
Ps 2 Ook deze week hebben wij minder verbruikt dan normaal. Dat komt door het afwassen op de hand. Inmiddels kan ik jullie melden dat ik al niet meer beter weet. Op de hand afwassen bevalt prima en is ook mijn meditatieve moment van de dag. Zelden een activiteit gevonden waarbij het me zo goed lukt in één klap mijn geest leeg te maken!
7 gedachtes over “De toegevoegde waarde van een magnetron

  1. Heb een combi ding maar gebruik alleen de hete lucht stand ervan. Magnetron en die straling vertrouw ik ook niet! Nu ik erover denk, zoontjes eten op het kdv maken ze ook warm in een magnetron. Toch eens iets op verzinnen!

    Zo is het met alles wel wat, ik heb aluminium pannen en dat schijnt in verband te worden gebracht met alzheimer. WAAAH! Ook maar niet meer gebruiken dan? (gebruik al waar mogelijk mijn greenpan).

    Inderdaad, vreemde wereld!!

    Like

  2. Ik heb ook geen magnetron, omdat ik ook wantrouwig ben over die straling en ik er de toegevoegde waarde er niet van in zie. Ik mis het ook niet. Vlees ontdooi ik in de koelkast en brood gaat de avond ervoor uit de vriezer op het aanrecht. Een oventje heb ik wel, heerlijk! 🙂

    Like

  3. Wij hebben wel een magnetron, maar ik geloof dat het ding de deur best uit mag. De stekker trekken we er standaard uit als-ie niet in gebruik is. Er zit zo'n heftig verlicht display-tje op dat inderdaad vast flink energie gebruikt. Zonde, dus uit dat ding. We koken er niet in, we warmen er alleen af en toe melk in op. Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik nogal eens iets op tijd uit de vriezer vergeet te halen en dan gaat hij dus ook aan. Ik denk dat ik het nu toch echt anders ga doen. Melk kan prima in een pannetje en dat ontdooien.. tja, dat lijkt me makkelijk genoeg om anders te doen. Nieuwe gewoonte aanleren. Kost tijd, maar is zeker niet onmogelijk.

    Like

  4. Ik ben ook erg blij met de magnetron. Koken enz. dat doe ik er niet in. Maar melk opwarmen, koekjes oppiepen…ja dat wel. Ik zou prima zonder kunnen, want alles wat je er mee doet kan eigenlijk ook op een andere manier. Maar voor snel, hup en nu is het handig.

    Like

  5. Wij hebben geen afwasmachine en willen we ook niet. Ik denk vaak als ik 's avonds afwas ( 2 personen de spulletjes van de hele dag)dat ik dat sneller klaar heb als iemand die dat ding moet inruimen, aanzetten, leegruimen en afwas opruimen.
    Ik was af en droog en zet het direct op de goede plek. Een fluitje van een cent! Bovendien heb je niet zoveel spullen nodig want zo'n machine moet toch wel volgepakt draaien.

    Like

Zeg het maar!

