Het potje dat de vakantie mogelijk maakt

Zo, dit zijn ze dan! De potjes die me blij maken. Of liever gezegd, de inhoud.
Ik heb een heleboel potjes: een vakantiepotje, drie zakgeldpotjes van Schatje, Zoon & Spaarcentje, een gitaarlespotje en een geldoverpotje.
In de zakgeldpotjes en het gitaarpotje wordt wekelijks een vast bedrag gemieterd. Het vakantiepotje en het geldoverpotje moeten het doen met de restanten van het boodschappengeld. Wat er overblijft verdeel ik tussen deze twee. Briefjes gaan in de vakantiepot en het klein geld is voor de andere pot. Soms is er niets over maar soms, zoals deze week, heb ik bijna € 15 over.
Zo net dacht ik, laat ik eens tellen. Zit er in de vakantiepot al € 170! Gewoon door er iets in te gooien wat is overgebleven! Ik begon in september met dit potje en als dit zo doorgaat dan hebben we een heel mooi bedrag om cash mee te nemen. We gaan 2 weken naar Frankrijk naar 2 verschillende plekken. Omdat ik door mijn aandoening niet overal naar toe kan, hebben we minder keus. Ik moet ergens heen waar het rustig is met niet te veel prikkels en gelegenheid om me terug te trekken omdat ik veel moet rusten. Tegelijkertijd wil Zoon graag zwemmen en moet er wel voldoende vermaak zijn. Dus zochten we een camping zonder tenten, zoiets. Wel het kampeergevoel, kinderen die kunnen rondzwerven op een groot terrein, lekker aan klooien, zonder de hitte van een tent en heen en weer moeten lopen naar de plee, want dat is niet mogelijk voor mij. Huisjes huren dus op een camping zonder tenten.
Eisen kosten geld en het was ook dit jaar weer een hele uitdaging om iets te vinden wat past binnen ons budget. Op zich is er zat te vinden dat alleen aan mijn eisen voldoet en dat is dan ook nog betaalbaar. Een huisje midden in het niets, dat kost ook niet zoveel. Meer heb ik niet nodig want vakantie vieren betekent voor mij me laten verplaatsen van hier naar daar en verder moet ik toch dezelfde routine aanhouden van veel rust en één keer per dag even een ommetje. Maar Zoon en Schatje moet zich ook kunnen vermaken. Dus staat een zwembad hoog op de verlanglijst, doen een paar kastelen in de omgeving wonderen en zien we de mogelijke aanwezigheid van andere 9-jarigen als een pluspunt. Maar die 9 jarigen moeten niet om mijn huisje heen kunnen rennen en het zwembad moet niet pal voor mijn neus staan en er moeten niet teveel mensen zijn want zo veel prikkels kan ik niet verwerken.
Wat een zeurkous ben ik hè? De ervaring heeft geleerd dat het voor ons drietjes prettiger is als we vooraf goed nadenken over wat kan en wat niet kan. Toen ik ziek werd zijn we de eerste jaren gewoon naar onze vertrouwde vakantieplek (2 dagen rijden en uren wachten voor de Gotthardtunnel) in Italië gegaan. Omdat het daar altijd zo leuk was, het eten zo lekker en de mensen zo lief. Totdat ik moest toegeven dat ik volslagen geflipt thuiskwam en wel heel veel geld had uitgegeven. Dat we ook eigenlijk niet meer hebben. Zoals ik gisteren schreef: consuminderen gaat ook over zelfonderzoek en veranderende omstandigheden en eisen. Wij consuminderen onder meer omdat mijn gezondheid slecht is en ik niet meer in staat ben geld te verdienen. Toch willen we heel graag op vakantie. Ik vooral omdat ik het hele jaar tussen dezelfde 4 muren zit en soms dagen niet buiten kom. Eén keer per jaar een andere omgeving doet me goed, ook al kan ik ook daar weinig doen en zit ik ook daar op slechte dagen tussen 4 muren. Het zijn wel 4 andere muren en een ander uitzicht is evengoed heel stimulerend.
Onze eisen zijn dus: niet langer dan een dag rijden, rustige omgeving met mogelijkheid tot vermaak en terugtrekplekken en een slaapkamer die koel blijft en niet al te deprimerend is, zodat ik op slechte dagen niet het gevoel heb dat ik straf heb. En o ja: niet te duur. Het is gelukt! Voor € 600 per week hebben we op 2 plekken 2 huisjes gehuurd met veel ruimte eromheen. Het 1e huisje ligt op een terrein met 8 andere huisjes en een zwembad en het 2 e huisje ligt op een camping met plek voor 15 tenten (en dus 1 huisje) maar met een eigen ommuurde tuin. Het lijkt ideaal. Nu nog flink verder sparen en die pot volgooien. Hebben we misschien in augustus het huishoudgeld voor het verblijf daar bij elkaar en misschien zelfs ook het benzinegeld!
Hoe doen jullie dat met vakantie? Geen geld voor? Of zetten jullie juist alles op alles om toch te kunnen gaan?
8 gedachtes over “Het potje dat de vakantie mogelijk maakt

  1. Wij twijfelen nog of het er qua financiën uit zal kunnen. We willen namelijk graag een andere auto kopen, kleiner en zuiniger, maar hiervoor moeten we best een aardig bedrag bijleggen. Ook gaat schoonzus trouwen, dit zal ons ook aardig wat kostten (ze doen daar gezamenlijk behoorlijk grote cadeaus + aanschaf kleding).

    Ik ben wel druk kleine bedragen aan het opzij zetten, dus héél misschien kunnen we wel gaan! Ik durf er nog niet echt aan te denken, maar stiekem heb ik wel zin in een vakantie!

    Like

  2. Dat kan ik me voorstellen dat je even moet nadenken of het wel gaat lukken.
    Jammer dat het zo gaat met die cadeaus! Is er geen creatieve oplossing te bedenken, men beseft toch wel dat jullie weinig geld hebben? Misschien kun je als trouwcadeau je tijd cadeau geven: om te klussen in hun huis of hun huis 3 keer soppen of aanbieden de eerstkomende verjaardag taarten te bakken?

    Like

  3. Nou Centje, dat vin 'k niet zeuren.
    Vakantie 'moet' voor het heule gezin plezierig zijn en zoals jullie 't hebben opgelost is het volgens mij wel moeilijk kiezen maar ook met veul voorpret, vooral als al je wensen ook nog ingewilligd worden.
    Duurt vast nog heul lang maar alvast een reuzeleuke vakantie gewenst.

    Like

  4. Goed idee van die potjes.
    Ga ook maar eens op zoek naar wat leuke potjes om stiekem wat bij te sparen.
    Moet alleen nog even kijken waar ik dat vanaf haal.
    En dit jaar gaan we van de zomer eens kijken hoe de achtertuin bevalt.
    groetjes van Petra

    Like

  5. …ben nog een 'maagd' op het gebied van consuminderen, maar heb (bijna) het hele weekend blogs zitten lezen, waaronder die van jou, Spaarcentje! Erg inspirerend. Ben nu ook erg gemotiveerd om te beginnen. Dat wilde ik je even laten weten.

    Like

  6. Dat over de potjes klinkt mij ook zeer positief bekend in de oren. Vriend en ik zijn er begin 2009 mee begonnen en tot onze eigen verbazing zat er bij de eerste telling half 2011 al 500 euro in. Gewoon het kleingeld uit de portemonnee in het potje gooien. U weet wel, dat kleingeld van 0,05 / 0,10 / 0,20 / 0,50, dat anders alleen maar irriteert door een te vol muntvakje. Geld dat anders joost-mag-weten-waar blijft bleek nu een zeer leuk begin als vakantiebudget. Wij waren daarna definitief om!

    Like

  7. Thank you very much for the great list and I appreciate your efforts to bring such a huge list for us. I really appreciate posts, which might be of very useful. I am also building new sites all of the time and getting good results by using natural methods. I look forward to future updates. Once again thanks. Keep smiling.
    Get More Twitter Followers

    Like

Zeg het maar!

