Boodschappenuitgaven en weekmenu

Afgelopen week vielen de kosten van de boodschappen reuze mee – €72,69-  en kon ik flink wat in de vakantiespaarpot stoppen. Soms begrijp ik er niets van, ik had niet het gevoel dat we weinig uitgaven maar toch raakte de portemonnee maar niet leeg. Terwijl we vandaag heel goedkoop boodschappen gingen doen dacht ik (geen groenten op de lijst want de vriezer zit bomvol en die gaan we leegeten) maar het weekgeld voor de komende week is er al doorheen gejast, op € 4 na.

Maakt niet uit, alles is weer in huis! Wat gaan we er van maken komende week? Nou vooral vriezervoorraad oppeuzelen met hier en daar wat vers toegevoegd.

Zaterdag:
Vorige week zaterdag aten wij pannenkoeken en het was de bedoeling dat we het restant zouden gebruiken voor de maaltijd van gisteren: pannenkoeken gevuld met koolraap en gehakt. In plaats van de pannenkoeken bakte ik mijn eigen wraps en gebruikte die. Vandaag mogen de pannenkoeken wel aantreden en maak ik er een taartje van. De bedoeling was een taart met ham en kaas maar er was geen biologische ham te krijgen dus het wordt een taart met veel kaas: pannenkoeken laag om laag bedekt met mon chou gemengd met kruiden & knoflook en geraspte kaas met hier en daar een lik pesto. Heel lekker maar dodelijk voor de lijn.

Zondag:
Pasta pesto met gegrilde zalmfilet en sla met feta, olijven en tomaten. De pasta en de pesto zaten in het biologische kerstpakket dat wij kregen van Schoonouders. Aan hun boodschappenkeuzes merken we wel dat de portemonnee van Schoonouders beduidend gevulder is. Met kerst kregen wij een gigantische doos met pasta, sauzen, worsten en wijnen, afkomstig uit Toscane. Super!
De olijven die door de sla gaan zijn de goedkoopste die ik kan vinden in de supermarkt (zonder pit), die gooi ik in een lege jampot, wat olie, peper,zout, kruiden en geraspte knoflook erbij en marineren maar. Goed voor heerlijke knoflookolijven en blijft goed afgesloten zeker een week goed in de koelkast. Je kunt het nog lekkerder maken door er ministukjes rode peper bij te doen of wat fetablokjes toe te voegen.

Maandag:
Bami (uit de vriezer) met gehaktballetjes (vriezer) en pindasaus (even snel in elkaar fröbelen)

Dinsdag:
Snert (vriezer) en tosti

Woensdag:
Groentestoof van spruitjes, wortel en knolselderij (vriezer) met rijst

Donderdag:
Oma kookt

Vrijdag:
Ovenschotel van koolraap met gehakt (vriezer) en aardappelpuree

Morgen schrijf ik geen stukje. Mijn hoofd en lichaam geven aan dat een pas op de plaats nodig is. Dus morgen plat en geen computer, dat scheelt ook weer energiekosten moeten we maar denken!

PS:
Als je nieuwsgierig bent geworden naar de herkomst van ons biologische kerstpakket klik dan hier voor info over de producten van Fattoria la Vialla uit Toscane. Niet echt consuminderverantwoord, wel héél lekker en misschien kun je het als verjaardagscadeau vragen.

Zeg het maar!

