Gezocht: tip voor toiletpapier

Dit is wat wij uitgaven aan boodschappen afgelopen maand:

boodschappen
Januari
Gemiddeld
per week
groente/fruit
 €   58,03
 €   11,60
eiwitten
 €   79,71
 €   15,95
koolhydraten
 €   62,74
 €   12,55
blik, conserven, gedroogd, smaakmakers
 €   37,17
 €    7,45
zoet beleg, zoutjes, snoep, lekker
 €   48,93
 €    9,78
drank
 €   40,92
 €    8,19
zuivel
 €   42,89
 €    8,58
was en schoonmaakmiddelen, huish.art.
 €   24,47
 €    4,90
katten
 €   19,38
 €    3,88
diepvries
 €    1,49
 €    0,30
persoonlijke verzorging
 €   17,33
 €    3,47
totaal
 € 433,06
 €   86,65

Ik nam 5 keer geld op in januari. Omdat ik de ene maand 4 keer en de andere maand 5 keer geld opneem, heb ik dan ook niet echt een maandbudget, maar meer een weekbudget. Ik kom op sommige blogs wel tegen dat van hetzelfde bedrag de ene maand 4 en de andere maand 5 weken moet worden uitgekomen, maar daar voel ik me niet prettig bij. Ik heb gewoon gekeken welk weekbedrag voor ons haalbaar is, dat maal 52 gedaan en dat gedeeld door 12. Zo kom ik op een om-en-nabij bedrag voor de begroting en de ene maand zit ik daar iets boven en de andere maand iets eronder.
Leuk zo’n overzicht, maar wat gaan we daar mee doen? Nou vooral bedenken of ik welk zo veel geld wil uitgeven aan de verschillende categorieën. Voorheen noteerde ik alleen het totaalbedrag van de boodschappen, maar met ingang van 1 januari ben ik dus alles gaan noteren in afzonderlijke categorieën. Gewoon, om eens te kijken wat we uitgeven en of ik dat had verwacht.
Ik schreef al eens eerder dat ik verwachtte dat we veel geld uitgaven aan drank, omdat ik nooit drink en Schatje wel, pure pisnijd dus en ik beschouw het als een luxe uitgave. Het drankgelag valt eigenlijk heel erg mee moet ik grommend bekennen, zeker als ik bedenk dat we door mijn aandoening nooit uitgaan, een avondje stappen of eens uit eten gaan. Schatje zijn biertje afpakken gaan we dus niet doen. Maar wat een geld geven we uit aan vlees en vis! Wel helemaal biologisch en MSC verantwoord, maar toch. Gelukkig is er veel ingeslagen met de hamsterweken, dus zit er een flinke voorraad in de vriezer. Brood is ook al een enorme kostenpost! Alleen al aan brood geven wij ongeveer € 7,50 per week uit. Sommige uitgaven zijn buikpijnmakend, zoals de ongebrande notenmix. Ik vind het heel lekker, maar € 2,49? Mmmmm. Andere uitgaven zijn ook buikpijnmakend maar wel doordacht. Ik haal bij de natuurwinkel krunchies voor in de yoghurt, loeiduur maar wel zonder suiker en vele malen beter dan troep als pops en andere ontbijtgranen die werkelijk niets gezonds bevatten. Dus € 2,99 neem ik dan maar voor lief.
Om de kosten te drukken zijn de voornemens voor de komende maand:
  • Minder vlees eten en wat meer experimenteren met vleesvervangers. Ik ga dit weekend kikkererwtenburgers proberen te maken (soort van falaffel maar dan groter en met gepureerde groenten en kaas).
  • Meer brood zelf bakken, ook voor Schatje en Zoon. Het perfecte gistbrood heb ik nog niet gevonden, dus daar ben ik nog mee aan het experimenteren. Er zitten nu al weer 2 broden in de oven. Eén volgens het recept van Teunie, uit haar boek Dat doen we zelf wel! en één ander recept opgeduikeld uit een boek over speltmeel.
  • Niet meer dan één zoet broodbeleg per week kopen. Nergens voor nodig om altijd meer dan 4 soorten zoet beleg te hebben. Gewoon één keer per week een aanvulling kopen.
  • Ik slik nogal wat vitaminen. Naast de gewone medicatie die ik sinds kort neem, slik ik hoge concentraties vitamine C, een multicomplex en vitamine d (in de wintermaanden omdat ik bijna niet buiten kom). Mijn weerstand is extreem slecht en doe ik dit niet dan sjouw ik van verkoudheid naar verkoudheid en heb ik veel keelontsteking. Nu nam ik altijd supplementen van Orthiflor, omdat hier geen troep in zit, geen suikers maar die potjes kosten je zo € 18 euro per keer (voor een potje waar ik dan 2 maanden mee doe). Niet alle potjes zijn tegelijk op maar ik heb dus zeker 2 keer in de maand een dergelijke uitgave, dat van het boodschappenbudget afgaat. Nadat ik een artikel las over de kwaliteit van supplementen (en waaruit bleek dat een paar supplementen van de HEMA als beste uit de bus kwamen) kon ik het ineens niet meer opbrengen al dat geld voor een potje gezondheid, dus ik ben met ingang van deze week overgestapt op een gewoon apothekershuismerk, voor € 3,95. Dat kan dus ook blijkbaar. Ik zie wel of ik ineens zwak, ziek en misselijk word.
  • Ik zou graag willen bezuinigen op toiletpapier, maar het is een twijfelgeval. Ik betaal € 2,39 voor 12 rollen maar het is wel goed spul. Ik heb wel eens goedkopere rollen genomen maar dan verbruikte ik 3 keer zoveel omdat het papier zo poreus is. Ik wil iets wat wel sterk is zonder dat ik mijn billetjes kapot veeg zeg maar. Wie o wie heeft voor mij dé gouden toiletpapier tip?
We gaan het zien de komende maand of dit zoden aan de dijk zet.
9 gedachtes over “Gezocht: tip voor toiletpapier

  1. Ik gebruik de floralys van de lidl, die kost in de aanbieding €4,95 voor 20 rollen.. Niet echt goedkoper dus..

    Via ahkorting.tk kun je kortingsbonnen voor de ah vinden. één daarvan is een 50% kortingsbon voor Euroshopper toiletpapier (3lgs). Ik heb alleen geen flauw idee of dit fatsoenlijk wc-papier is. Uitproberen denk ik maar 🙂

    Like

  2. Ik gebruik ook van Liedel, de kringloopvariant en dat veegt prima, niet scherp en zonder dat je 't kapot steekt.
    ik meen 8 rollen voor € 2,39 te kunnen kopen (kan me vergissen)is dus ook duur maar 'duurzaam'
    Suc6 met je zoektocht

    Like

  3. Ik gebruik het ES toiletpapier van AH. Dit kost 2,39 per 8 rollen. Is erg dik en was inderdaad vorige week als voordeelbon voor 1,19.
    Maar dat is dan maar eens en max. 2 per klant.
    Voorheen gebruikte is gelijksoortig papier van de Aldi en dat kostte 2,59 voor 8 rollen.
    De euroshopper is dus 20 cent per pak goedkoper dan Aldi.

    Like

  4. Kikkererwten… heb ze ook gekocht om eens wat mee te prutsen. Ben benieuwd wat jij ervan maakt, wilde er zelf idd iets van fallafel van maken.

    Gouden pleepapier tip haha slecht… Maar ermee omgaan alsof het de laatste rol is en de winkels nog drie dagen dicht zijn?

    Voordeelmuis.nl checken voor 2 halen 1 betalen dingen?

    Like

  5. Ik koop Vit C en Biergistpillen bij de Hema.

    Heb je wel eens zelf van havermout en wat andere ingrediënten muesli gemaakt voor in de yoghurt? Staat vast wel ergens op internet. Havermout is supergezond en niet duur. Tenminste ik koop de goedkoopste die ik krijgen kan en gebruik ze dan voor pap en koekjes bakken
    Succes!

    Like

  6. ik gebruik toilet papier van Trekpleister en Kruitvat.
    ze zijn normaal 1,99 voor 8 rollen en dezelde kwaliteit als de aldi (drie laags) voor 2,39.in de aanbieding zijn ze 3 pakken voor 5,- dan neem ik altijd een baal van 9 pakken en kan ik weer vooruit.

    Like

  7. Tja, de gouden tip heb ik ook niet, maar Page heeft nu wel een leuke actie! Op http://pagegroenenzacht.nl/ moet je een klein testje doen en dan krijg je een bon voor een pak Page toiletpapier dat groen & zacht is, dat zou je toiletpapierprobleem tijdelijk kunnen verzachten ;).

    Like

  8. Al eens geprobeerd om de toiletrol een beetje plat te trappen voor je hem ophangt? Dan draait die minder makkelijk en gebruik je minder papier. Kan je toch nog je vertrouwde papier gebruiken!

    Like

Zeg het maar!

