help, een verjaardagspartijtje…..

Zoon wordt volgende maand 9 jaar. Met het groter worden, worden de verjaarswensen ook groter en complexer. Niet alleen van cadeautje maar vooral ook van de partijtjes. Ik ben er niet geheel over uit of die druk aan de verwachtingen van de kinderen ligt of aan de ouders. Ik heb wel het gevoel dat van ouders erg veel creativiteit wordt verwacht om een verjaarspartijtje te organiseren dat voor kinderen nieuw en niet te suf is. Bowlen, zwemmen, film, speurtocht, mariniersmuseum, speeltuin, discofeestje voor 9 jarigen mét overnachting bij de jarige job (in mijn ogen belachelijk en daar hebben we dan ook een stokje voorgestoken), t is allemaal al een keer gedaan. Het lijkt ook alsof in onze directe omgeving van schoolvriendjes geld geen rol speelt als het om cadeautjes en partijtjes gaat. Dat ik daar grote moeite mee heb, mag duidelijk zijn.
De tactiek van het eerste jaar was de 5-jarigen eerst flink fysiek uitputten, daarna schminken en even voor een Donald Duck filmpje zetten maar dat werkt niet meer bij oudere kinderen, althans niet in dit deel van het land. Waar de ene helft van de kinderen braaf een film uitkijkt, breekt de andere helft systematisch je huis af. Ik geef het ook onmiddellijk toe: ik ben een watje. Zoon is meestal een heel makkelijk en niet ondeugend kind dus ik ben absoluut niet getraind in ferm optreden.
Een partijtje dus: het is een heel gegoochel om iets te verzinnen dat geen al te grote aanslag op de financiën is en dat mij niet te veel belast. Ik kan niet mee op een speurtocht die ik vooraf zelf uitzet en ik kan ook niet mee een uitstapje maken. Mijn rol is die van het brein en Schatje moet de uitvoering doen. Vaak met hulp van Oma maar die is ook niet meer de jongste, dus om Oma nu met een groep 9-jarigen het zwembad in te sturen?
Schoonouders zijn net met pensioen en nog erg vief (nou ja, in theorie dan) dus die gaan dit jaar ingeschakeld worden (moet ik ze overigens nog vertellen). Wat we dan gaan doen? Eerst iets uithuizig, dat nog nader bedacht moet worden. En dan wou ik met het zooitje gaan gourmetten. Gourmetten alleen al moet toch goed zijn voor op zijn minst 1,5 uur. Kunnen ze daarna weer opgehaald worden. De uithuisactiviteit zorgt nog voor hoofdbrekens. We zijn al eens naar een piratententoonstelling geweest (groot succes maar door de aanwezigheid van 3 ongeleide projectielen een flinke aanslag op onze zenuwen) en een theatervoorstelling. Ook huurden we eens 2 clowns in (in onze ‘rijke’ jaren).
Als het aan mij ligt schaffen we partijtjes af. Scheelt enorm veel stress bij de ouders en het kind. Zoon is lief en altijd goed aanspreekbaar maar veranderde vorig jaar binnen 10 minuten in een soort doorgedraaid monster dat niets meer hoorde en niets meer zag. Alsof een alien zich even in zijn brein genesteld had. Ook heeft hij een voorkeur voor vriendjes waar enorm veel herrie uitkomt, of misschien is dat wel normaal voor jongetjes van die leeftijd.
Zucht, heeft iemand een tip? Iets dat niet te veel geld kost?
7 gedachtes over “help, een verjaardagspartijtje…..

  1. Een jaren zestig feestje. Op woensdagmiddag twee uurtjes op visite, buiten spelen, glaasje ranja, plakje cake en weer wegwezen.

    Ben het met je eens, het is zo overdreven allemaal. Kan je bijv. gaan wandelen en daarna thuis pannenkoeken eten?

    Of zelf chips bakken met de kinders?

    Like

  2. Hoeveel kinderen komen er? Als je zoontje een select gezelschap laat uitkiezen (max. 3) heb je meer mogelijkheden dan als het er 12 zijn. Max. 3 kan je in de auto zetten en ergens mee naar toe nemen. Alhoewel, ik begrijp dat jij thuis blijft.

    Mooi weer verwacht? Dan een spelltjescircuit op het strand/in het bos. Ideeën zat op internet.
    Minder mooi weer? Binnenshuis een speurtocht uitzetten. In elke hoek van de kamer kan je een andere activiteit laten plaatsvinden. Kijk voor ideeën voor spelltjes ook op internet.

    Like

  3. Koop wat leuke niet te dure prijsjes en ga een competitie van spelletjes doen. Laat ze hun partner trekken met een lootje.
    Je kunt de sjoelbak gebruiken en andere spelletjes die je in huis hebt.
    Uit er varing weet ik dat jongens dat leuk vinden en als ze weten dat er een prijs is zijn ze ook geconsentreerd bezig.
    wie er snel klaar is laat je in de tuin een potje voetballen raken ze lekker hun energie BUITEN kwijt.
    Als avond eten smeer je bolletjes met knakworsten. IJsje toe
    Altijd een succes.
    groetjes van Petra

    Like

  4. Ouderwets bingo met prijsjes.
    Afbakbroodjes op een stok drukken en roosteren boven een vuurkorf of bbq, stok eruit, knakworst erin.
    Zelf pizza's bakken.
    Misschien op een veldje in de buurt, ballonvoetbal, touwtje om de enkel, ballon er aan, en elkaars ballon proberen stuk te trappen. De laatste die'm heel heeft is winnaar.
    Stoelendans, kan ook buiten met radio.
    Diverse briefjes met opdrachten/spelletjes in een ballon stoppen, een lek prikken, opdracht doen en is die klaar, volgende ballon.
    Eieren zoeken, van de action, die plastic dingen, succes verzekerd.
    Pluk van de petteflat feestje, luchtbed in de keuken, patat in vergiet, majo in bakjes frikandellen frituren door de helft en smikkelen maar.
    Schminken, misschien. Brooddeeg knutsellen, of vetbollen maken voor de vogels.
    Dit was het zo'n beetje, hopelijk kun je er wat mee.

    Fijn weekend, groet Ingrid

    Like

  5. Wat denk je er van om vriendjes niet op een vrije middag mee te nemen maar op een doordeweekse dag tussen de middag??
    Welkome break voor de kids en voor jou niet TE vermoeiend.
    Bak smorgens pannekoeken dan hoef je ze alleen nog maar op te warmen in de magnetron..
    Daarna een leuk spelletje en hupa weer naar school.
    Tis maar een idee

    Like

  6. Leuk idee van Eurootje.

    Misschien heeft Teunie ( eenvoudig leven)nog leuke ideeën. Zij is heel creatief in het bedenken van zulke dingen

    Ben zelf te lang uit de jeugd om er veel over te zeggen behalve dat het werkelijk de spuigaten uitloopt. Is er misschien een vriendje dat ongeveer in dezelfde tijd jarig is? Een idee om de 2 verjaardagen samen te vieren ( heeft mijn jongste dochter vorig jaar gedaan)

    Like

  7. Ik heb er ook een blog aan besteed. Ik denk dat ouders onderling hun best doen om nog “beter”te zijn dan de ander. Prinses gaat nu naar het kinderdagverblijf en daar zie je het al met de cadeautjes bij de traktaties (waarom cadeautjes de jarige krijgt dat toch alleen?). Over de feestjes wil ik nog niet nadenken. Misschien is het makkelijker dat ik meisjes heb dat je die bv.makkelijker aan het knutselen zet dan jongens? Een paar jaar terug heeft een buurvrouw die mama is van 3 jongens voor een paar cent een gymzaal bij een basisschool afgehuurd en de jongens daar lekker met een bal enz.laten ravotten.

    Like

Zeg het maar!

