Pure & Natural, mochten ze willen…….

Soms schudden medebloggers me genadeloos wakker. Niet alleen op consumindergebied maar ook op het gebied van bewust consumeren. Zo schreef Oryx 2 hele informatieve stukken over de gevaren van huidverzorgingsproducten. Ze heeft het grondig uitgezocht en goed uitgelegd.
Nu gebruik ik al geruime tijd alleen nog maar natuurlijke producten, vrij van SLS, parabenen en andere chemische rotzooi. De deodorant die ik normaal gebruik is van Avalon Organics en kost € 8,95. Dan moet ik ook nog 2 keer per dag spuiten omdat ik blijkbaar een zweterig typje ben. Maar er zit geen aluminium in of andere troep.
Nu heeft Nivea Pure & Natural op de markt gezet en ik trapte als een ezeltje in de valkuil van het mooie plaatje. Wat een slimme naam, wat een geweldige campagne en ach die prijs: €3,49! Daar kan ik wel warm voor lopen. Dusssss, ik ga op onderzoek in de supermarkt en bekijk de Deo Pure & Natural Action. Geïnspireerd door de natuur lees ik, vrij van parabenen. Als ik dan ook nog zie dat het met jasmijngeur is (mijn lievelingsgeur), ga ik in een vlaag van verstandsverbijstering overstag en tel mijn € 3,49 uit.
Thuisgekomen lees ik de blog van Oryx en o jee het begint te kriebelen in mij. Ze geeft ook nog van die fijne leestips voor websites waar je kunt controleren waarom al die chemicaliën en synthetische stoffen zo slecht zijn en natuurlijk ga ik meteen alle ingrediënten opzoeken, of ze echt zo natuurlijk zijn. Het zijn er in ieder geval veel, maar liefst 16 en geen van deze 16 ingrediënten heeft een natuurlijk klinkende naam maar roepen eerder associaties op met chemische laboratoria. En wat ik erover lees is angstaanjagend. En dan word ik kwaad. Op mezelf, dat ik voor €5 minder erin trap en niet oplet. Op Nivea omdat ik niet begrijp waar ze het lef vandaan halen om dit puur en natuurlijk te noemen.
Dus hop, in de pen geklommen en Nivea een mail gestuurd. En hop, deze deo wordt mijn huis uit verwijderd.
Beste Nivea,
Onlangs kocht ik uw deodorant van Pure & Natural, misleid door de naam en de opmerkingen: vrij van parabenen, geïnspireerd door de natuur.
Thuisgekomen blijkt na controle de lijst met ingrediënten lang & weinig natuurlijk. Dan maar eens opzoeken wat er inzit. Het eerste product Propylene Glycol is een product dat ook als antivries wordt gebruikt! Het ontvet en droogt je huid uit (oké dat wil je misschien als je deo gebruikt) maar kan ook in de bloedbaan worden opgenomen en een waslijst aan klachten veroorzaken als hartritmestoornissen, nierschade en leverafwijkingen. En zo lees ik ook dat Seareth-2 en Steareth-21 verboden zijn in cosmetica in de VS, EU, Japan & Canada. Worden deze stoffen ineens minder gevaarlijk in huidverzorgingsproducten? Dat kan ik me toch niet voorstellen!
Kunt u me vertellen wat hier puur en natuurlijk aan is? Kunt u ook  uitleggen wat de afweging is om géén parabenen te gebruiken en wél een heleboel andere gifstoffen?
mvg, een misleide consument
Lees hier wat Oryx hierover schreef.
3 gedachtes over “Pure & Natural, mochten ze willen…….

  1. Haha jij vond het ook al verdacht? Ik heb vorige week gemaild of ze de ingredienten op de site hadden staan ergens. Kan moeilijk met twee kinderen en een enorme verklarende woordenlijst in de winkel op mijn gemak gaan kijken.

    Antwoord van Nivea: nee, hebben we niet en krijg je niet.

    Voor mij duidelijk dat het echt zo puur en natuurlijk is.

    Sowieso is het bizar dat dit merk zo'n natuurlijk imago nog heeft.

    Like

  2. Probeer steeds minder deo te gebruiken. Ikzelf gebruik het alleen als ik uitga. Door de jaren heen is het okseltranspireren afgenomen, misschien ook door steeds minder te gebruiken???
    Wel is het zou dat je in een acryltrui sneller een zweetluchtje ontwikkelt dan in een trui met wat wol in het garen. Maar staan er op internet geen huismiddeltjes?
    O ja, ik vond bij jou uitgaven patroon het bedrag voor zoet beleg, snoep ed erg hoog voor 3 personen. Een pot appelstroop, pindakaas en gewone jam kosten toch echt niet veel, neem verder biscuitjes en ontbijtkoek die zijn ook niet duur. Kun jezelf bakken? Een cake is heerlijk voor het weekend, doe dan een zuinige variant dat is met wat minder boter en een scheutje melk. Geen mix nemen. Als je mij mailt zal ik je een goedkoop recept sturen. Wel met goedkope roomboter, dat is puur en smakelijk. Als je met een cake zuinig omgaat, hou je de helft over en die vries je in voor het volgende weekend, tenzij jullie veel aanloop krijgen in het weekend.

    Like

Zeg het maar!

