Visburgers

Wat te doen als je vis wilt eten met 3 personen maar je hebt maar voor 2 personen vis in huis? Dan maak je visburgers! In de diepvries had ik nog een ons kabeljauwfilet en een ons koolvisfilet, ontdekte ik toen ik aan de slag wou gaan (de koolvis was eigenlijk voor de katten bedoeld, maar vooruit…). Het resultaat was evengoed prima. Het recept dat ik bedacht was eigenlijk bedoeld voor kabeljauwfilet, maar je kunt dus experimenteren met de gebruikte vis, je zou ook een mengsel van zalmfilet en kabeljauwfilet kunnen gebruiken of zalmfilet met een restje gerookte zalm.
Wat heb je nodig voor 3 visburgers:
2 ons visfilet
1 eidooier
2 el bloem (en wat bloem om de burger door te wentelen)
peper, zout
1 thl gedroogde kruiden (ik gebruikte dille)
2 el geraspte (niet te flauwe) kaas
1 el olijfolie (om in te bakken)
Ook:
Een hakker (magimix, blender of staafmixer)
Als de vis uit de diepvries komt, ontdooi je hem eerst. Dep de vis goed droog met keukenpapier. Pureer de vis in de hakker en doe over in een kom. Meng er de eidooier, de kruiden en de bloem door en vorm er heel voorzichtig drie burgers van. Deze wentel je door wat bloem.
Verwarm de olie in een koekenpan en bak de burgers in 3 tot 4 minuten per kant, op niet te hoog vuur.
Maak de visburgers niet te lang voordat je gaat bakken, want er komt nog wat vocht vrij.
Je kunt natuurlijk meer visfilet per persoon gebruiken maar dit was een echt consuminderrecept: het doen met wat je in huis hebt.
Wij aten er gegrilde pastinaak, aardappelpuree en tsatsiki bij maar er zijn natuurlijk legio combinaties te bedenken. Ook kun je de visburger opleuken met alles wat je maar lekker vindt en in huis hebt: bijvoorbeeld koriander en pepertjes. Of met wat vissaus en sesamzaadjes. Of met een theelepeltje pesto en wat gehakte pijnboompitjes……
5 gedachtes over “Visburgers

  1. Dit is zo een goed idee! Zuinig, besparend, goed voor het milieu…
    Echt super. Ik eet het zelf niet maar ik wil wel dat mijn zonen en man vis eten (en geen vlees). Dat zijn er drie maar de meeste verpakkingen zijn inderdaad voor 2.
    Heel erg bedankt voor de tip!
    Gr,
    NZ

    Like

Zeg het maar!

