Post van Nivea! Of hoe de wolf in schaapskleren reageert.

Vorige week klom ik in de pen en op de barricaden en stuurde een klaagmail naar Nivea over hun onlangs gelanceerde lijn Pure & Natural. Ik vroeg of ze konden uitleggen wat er natuurlijk aan de lijn was, aangezien de lijst met ingrediënten van de deodorant die ik kocht, klinkt als een chemisch laboratorium.
Eigenlijk dacht ik dat mijn mail zou worden genegeerd. Maar Schatje vertelde al zeker te weten dat hier op in zou worden gegaan. Met de sociale media van tegenwoordig klagen de klanten niet alleen meer bij een bedrijf maar ook op het wereldwijde web over een bedrijf, met alle gevolgen. Veel bedrijven zijn huiverig voor de gevolgen van negatieve publiciteit. Best begrijpelijk want als je op Google zoekt op Nivea Pure & Natural en parebenen dan komt mijn klaagstukje van vorige week al naar boven drijven. Ik weet dat sommige bloggers een naam van een fabrikant op aangepaste wijze typen (bijvoorbeeld N.ivea) maar ik doe dat eigenlijk niet omdat ik het wel prima vind gevonden te worden door mensen die zich oriënteren op een product. Wie weet wie ik wakker kan schudden!
Maar o ja de reactie:  inderdaad plofte een nette brief op de deurmat. Jammer genoeg gaat Nivea alleen in op de klacht over de gebruikte ingrediënten en negeert de klacht dat ik als consument op het verkeerde been word gezet door de naam van het product. De wervende tekst op de website over Pure & Natural staat in schril contrast met de inhoud van de  ingrediënten van de deodorant. Nivea schrijft aan geachte mevrouw Spaarcentje dat alle gebruikte ingrediënten zijn goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit en dat het wetenschappelijk comité voor de veiligheid blabla enzovoort en zo verder en dat alle producten voldoen aan de veiligheidseisen en onbezorgd door u kunnen worden gebruikt. Ook wordt er nog geruststellend aan toegevoegd dat de ingrediënten niet in de bloedbaan kunnen worden opgenomen.
Aha, dus zo veilig zal het wel niet zijn! Wees gerust, het is wel troep, maar niet verboden en het wordt niet in je bloedbaan opgenomen dus valt het allemaal uiteindelijk reuze mee
Natuurlijk ligt het probleem uiteindelijk niet bij Nivea maar bij de controlerende instanties hier in Nederland. De eisen zouden veel strenger moeten worden. Nivea opereert gewoon in de wettelijk toegestane ruimte. Wel is het jammer dat zo’n groot en bekend bedrijf niet echt de verantwoordelijkheid voelt en neemt om echt groene producten te maken met een keurmerk dat borg staat voor een goede productielijn. Nivea neemt deze verantwoordelijkheid niet maar wil wel meeliften (en geld verdienen) op het feit dat groen en duurzaam hot is.
Natuurlijk zal ik niet ziek worden van die ene deo. Maar ik ben ervan overtuigd dat het wat met je doet als je dag in dag uit via je huid niet-natuurlijke shampoo, douchegel, deo, crèmes, wasmiddelen, schoonmaakmiddelen absorbeert en via je slokdarm E’tjes, transvetten, vlees en zuivel volgepropt met antibiotica naar binnen werkt. Misschien doen al deze afzonderlijke toevoegingen weinig met me, als ze volledig geïsoleerd in mij terecht komen. Maar dat gebeurt niet, elke dag nemen we gifstoffen op in de vorm van straling, geuren, stoffen, eten en dat moet allemaal weer afgevoerd worden en dat regaeert dan ook nog op elkaar en gaat enge verbindingen aan met elkaar. En dat kan je immuunsysteem ontregelen.
Waarom voelt het ene bedrijf zich wel geroepen om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving en het andere bedrijf niet?De vlieger dat er met groen geen geld valt te verdienen, gaat al heel lang niet meer op.
Ga ik in mijn eentje verder de barricaden op en zoek ik verhaal op het niveau van de wetgeving en de autoriteiten? Nee joh, veel te weinig energie voor! Ik hoop alleen dat ik niet de enige ben die af en toe de moeite neemt. Veel speldenprikjes gaan uiteindelijk toch pijn doen. Is het niet door een klaagmail, dan wel door het feit dat sociale media tegenwoordig veel kunnen doen om mensen bewust te maken van de troep die ons als een wolf in schaapskleren wordt opgedrongen. Die wolf heeft wel netjes een antwoord gestuurd, dat dan weer wel…..
11 gedachtes over “Post van Nivea! Of hoe de wolf in schaapskleren reageert.

  1. Ja, ik zie het al in het niveamailtje: veel bla bla, maar uiteindelijk geven ze er gewoon niets om. 'Pure en natural' is gewoon marketing voor ze.

    Wat jij zei dat bedrijven willen meeliften op het groen/biologisch/duurzaamheids-concept, maar ondertussen hun producten nog volproppen met chemische rotzooi, noemen ze greenwashing.

    In plaats van geld witwassen doen ze aan producten 'groenwassen'. Hierdoor geloven ook veel mensen niet in biologisch of het eco keurmerk. Het zal toch wel nep zijn, denken ze. Echt jammer!

    Like

  2. Heel goed van je, dat je er een bedrijf er op aanspreekt! Dat is stap 1, stap 2 is vervolgens het niet meer te kopen, dat doet ze natuurlijk meer pijn. Als meer mensen dat zouden doen, begint het interessant te worden. Zou ook net wat voor mij zijn, zo'n actie. Als we er minimaal 1 persoon mee aan het denken zetten binnen zo'n bedrijf is het al winst!

    Like

  3. Wat een goede actie van jou! En een slechte van nivea (wat mijn favo merk was tot nu; bloos).
    Die greenwashing was één van de redenen dat ik twijfelde over bio voorheen. Oryx heeft het mooi neergezet hier en jij ook.
    Dank hiervoor!

    Like

  4. Ja, we leven inderdaad in een wereld vol troep. Ik vraag me wel eens af wat ik in de loop der tijd allemaal oploop met die schoonmaakmiddelen die ik van mijn werkgever moet gebruiken. Gisteren nog koppijn van de ontkalker.
    Goed van je dat je een mail naar Nivea heb gestuurd.

    Like

  5. Wash your curly hair at the very least two days in a week.
    As natural products don't have any side-effects, you can rest assured for healthy hair. The product should be one that is made for your type of hair, whether it be dry, oily, curly or straight.

    Have a look at my page … hair products

    Like

  6. Therefore, if you wanted to specifically look for CNN News, it is right there in its own directory on
    the front webpage. The advert designs can range from
    being simple text affairs that are very basic, which
    also tend to be less expensive, to the more expensive,
    fully graphic designed adverts with photo quality images that can take up
    a whole page of the newspaper. Information regarding different websites that contain large chunk of
    databases of unclaimed properties and money are also provided
    in different newspapers. Generally Tuyetkegel Blognic
    could be consisted of any types such as social, economic, political, art, cultural, terrorism, suicides, religious, health, technology,
    science, business, marketing, and disaster news.
    But I made it to a telephone and called Vito Genovese who was at that time the most famous of New York's mafia bosses.

    my page :: click here

    Like

  7. Make sure you only use clean balls for playing on indoor simulator.
    While the leader is placing protection and clipping the rope through, the second climber is removing previously placed protection.
    Multiple PC and Controller Support Install on as many PCs/MAC as you like.
    The history of diamond simulants starts with the history of
    real diamonds which have to be known and treasured before some enterprising person
    gets around to imitating them with a cheap substitute.

    Unfortunately, the series has been dormant for quite some time and there isn't any indication that it will be returning anytime soon.

    Like

  8. The hosts file is a popular, cross-platform way of blocking access to certain domains, such as ad-serving websites.
    It can also be left in the hair as a conditioner but it may be hard
    to explain the tomatoes. com/hair-growth-products-top-things-to-know-before-purchasing-a-product ]hair
    growth products visit our website howtomakeyourhairgrow-fasterandlonger.

    Even though all the hair was thoroughly coated and it was
    always rinsed so well that no traces were left, little by little the kids escaped our weekly ritual and I
    found it easier to not chase them about it,
    especially considering the hundreds of other matters which did need to be chased.
    Many people use hair greases to keep their hair moisturized.

    my web site – how to make my hair grow faster

    Like

  9. The city of Danbury's metro options into NYC, give anyone in New Milford, Newtown, Bethel, New Fairfield and Sherman options for travelling south. Despite the fact that it uses concrete, an unfriendly environmental material, it has a few advantages over tires and shares most of the earthship advantages. This Wednesday night there is a lot going on in Atlanta.

    Like

  10. Also, they are lighter and can be used around plants which prefer somewhat acid content in
    the soil composition. Cypress mulch has organic compounds that are allelopathic.
    Grass clippings are full of nitrogen and break down quickly.

    Also visit my web page :: mulching

    Like

  11. Mijn ervaring is sinds kort dat Nivea zich wel heel makkelijk zich van gegronde klachten afmaakt! Had zelf een zonnebrandcreme factor 20 in nederland gekocht en mee op vakantie genomen. Deze bleek echter echt niet goed te zijn; inhoud geschifte emulsie waardoor ik zonnebrand heb opgelopen. Fles weggegooid om te voorkomen dat mijn zoon de slechte fles zou gaan gebruiken, maar wel foto's van emulsie en fles genomen. Nu zeggen ze dat het laboratorium de fles moet hebben om te onderzoeken… Op de foto is echter heel duidelijk te zien dat de vloeistof niet oke is! Klacht wordt niet inbehandeling genomen omdat ik de fles niet vanuit buitenland weer mee terug naar Nederland heb gevlogen! Klachtenafhandeling en klantvriendelijk ???
    Absoluut NIET! Voor mij als trouwe Nivea gebruiker ook reden om geen producten van hun meer te kopen, wetende dat ze zo'n slechte klantenservice hebben en er zich dus zo makkelijk vanaf maken!

    Like

Zeg het maar!

