Je hebt van die dagen…..

Kennen jullie dat, die dagen dat je aandacht heen en weer zwalkt als een dronken kanariepiet? Ik zeker. Of misschien herkennen jullie dat niet en heb ik het iets meer dan anderen. Schatje en Zoon hebben in ieder geval de grootste lol, om mij en met mij. Maakt niet uit.
Zo trok ik gisteren de koelkast open en zag dat de sla behoefte had aan kordaat optreden van mijn kant. De krop schreeuwde om in de mond te worden geschoven. Ik ben redelijk aanspreekbaar dus bedacht ik een maaltijd van rösti (op voorraad in de vriezer), gehaktballen (gehakt ook in de vriezer, ontdooien en ballen draaien) en sla.
Halverwege de middag ontdekte ik dat ik was vergeten het gehakt uit de vriezer te halen. Mmmm. Dan maar de door mij verfoeide magnetron gebruiken. Ingesteld en ontdooien maar. Alleen ontdooide het niet genoeg. Dus opnieuw ingesteld. En toen was het te ver ontdooid. Grrrr. Zit je daar met een klomp gehakt, half ontdooid, half gaar. Niet de materie voor de perfecte gehaktbal zeg maar.
Rul bakken en niemand die het ziet of weet. Maar hoe moet het dan met de rösti? Ik heb nog een witte kool, dus daar hakken we een stuk af en snijden het fijn. Hup in de pan bij het gehakt. Sodeju, ik heb een creatieve aanval. 3 kwartier later komt er een heerlijke ovenschotel uit de oven, bedekt met een laagje krokante rösti. Het gevoel van triomf duurt voort totdat ik de sla zie liggen, zielig en vergeten, beetje verlept.
Ach, de koelkast is als een intensive care voor bijna opgegeven patiënten. 24 uur in de koeling en deze sla kan morgen gegeten worden, alweer, als ik het niet vergeet.
Witte kool uit de oven
3 personen
300 gr rundergehakt
300 gr witte kool, heel fijn gesneden
100 gram champignons, gesneden
1 grote ui, fijngesnipperd
1 teen knoflook, fijngesnipperd
1 grote zure appel, in stukjes gesneden
2 el olijfolie
3 thl kerriepoeder
1 thl gemberpoeder
kwart thl korianderpoeder
scheutje room (ca 100 ml)
peper, zout
100 gram geraspte kaas
300 gram rösti (uit de diepvries)
Ook:
Een grote ovenschaal
Oven voorverwarmen op 200 graden.
Verwarm een el olijfolie in een koekenpan en doe hier de kerriepoeder bij. Laat even bruisen en doe er dan de ui en de knoflook bij. Bak op niet te hoog vuur een paar minuten en voeg dan het gehakt toe. Bak het rul en voeg de rest van de kruiden toe en de groenten en de appel toe. Bak ongeveer 5 minuten en doe er een scheutje room bij. Nog even pruttelen en in een ovenschotel overscheppen. Doe er de geraspte kaas overheen en als laatste de rösti. Sprenkel een eetlepel olie over de rösti en laat in het midden van de oven 3 kwartier afbakken, totdat de rösti goudgeel en knapperig is.
3 gedachtes over “Je hebt van die dagen…..

  1. Zo herkenbaar! Gek eigenlijk dat juist dan de meest lekkere gerechten ontstaan.
    Als je kropsla hebt kun je die trouwens in een bakje (ijs)water zetten met de stronk, dan knapt hij vaak weer een heel eind op. Eet ze 😉

    Like

Zeg het maar!

