Tweedehands woensdag

Lopend door mijn huis valt op dat veel afkomstig is uit andere huizen. Een groot deel van onze spullen heeft een voorgeschiedenis. We kregen het omdat de eigenaar er niet meer is, of het niet meer gebruikte en/of het zat was of dat het in de weg stond. Al lang voordat ik consuminderaar werd, ontdekte ik het plezier dat je hebt van gratis tweedehandsjes. Zelf weer doorgeven is overigens ook heel leuk.

Toen ik nog in Amsterdam woonde, ging ik nog een stap verder. Ik nam niet alleen graag in ontvangst, maar nam ook graag weg. Wie het eenmaal doorheeft kijkt anders naar de vuilophaaldagen, want sjonge wat kun je een leuke dingen scoren. Ik ging niet zo ver als de tweeling waarmee ik ooit een huis deelde. Zij hadden voor dat doel een bakfiets aangeschaft en op grof vuil dagen was het hard werken. In hun huis stonden fietsen in alle stadia van instorting, tafels, stoelen, wintersportuitrustingen (hoewel ze nooit op wintersport gingen).

Zelf scoorde ik ooit eens een prachtige knalgroene stoel die super lekker zat. Ik trof hem aan de op Prinsengracht ter hoogte van de Jordaan en sleepte hem mee, dwars door de stad naar de Pijp, waar ik toen woonde. Die stoel (en een koelkast en salontafel) gaf ik een jaar later weg aan een vriend toen ik ging samenwonen met Schatje.Ook vond ik ooit eens stoel bij mij in de straat, maar het bleek dat de huisraad op straat uitgestald stond vanwege een verhuizing dus die stoel heb ik met het schaamrood op mijn kaken weer terug gebracht.

Naast de spullen die ik zelf actief verkreeg, kregen we dus ook heel veel van anderen. Sommige dingen lelijk maar bruikbaar, andere spullen prachtig en voor ons onbegrijpelijk dat ze werden weggedaan. Als eerbetoon aan al die gulle gevers, fotografeerde ik de gratis tweedehandsjes. Die krijgen jullie de komende woensdagen te zien.

 

Deze woensdag aandacht voor de bureaustoel van mijn vader.
Mijn vader overleed in 2006 na een slopende ziekte die hem jarenlang aan huis bond. Zijn grote passie was de computer en vanuit deze stoel onderhield hij het contact met de buitenwereld.
Een tijd na zijn overlijden veranderde mijn moeder één en ander in het huis en zo moest de stoel ook weg. Nu schrijf ik mijn stukjes terwijl mijn kont in deze stoel zetelt. Een prettig gevoel.
Een gedachte over “Tweedehands woensdag

Zeg het maar!

