Over redenen om zelf cupcakes te bakken

Vandaag is de dag. Zoon kwam 9 jaar geleden op de wereld terwijl Feyenoord tegen Ajax speelde. Ik geef geen ene donder om voetbal, maar ik leef al lang genoeg samen met een fervente Feyenoordaanhanger (als je dat tegenwoordig nog hard op mag zeggen na alle zwaar bedroevende resultaten) om te weten dat voetbal veel van mijn leven bepaalt, tot aan mijn bevalling toe. Gelukkig heb ik daar geen trauma aan overgehouden en Zoon ook niet. Maar dat hij ook voor Feyenoord is, zal geen verrassing zijn.
Verjaardag betekent op school trakteren. Ik beloofde eerder hier op het blog  plechtig het te houden bij de meest simpele cakejes, gewoon één soort. Ook maakte ik het mezelf zo makkelijk mogelijk en gebruikte ik zelfrijzend bakmeel. Ik heb me wel en een beetje niet aan de belofte gehouden. Ik maakte één grote kom cakebeslag en verdeelde dat in 2-en: één voor de gewone cupcakes, één met 2 el cacaopoeder erbij voor chocoladecupcakes en beide kommen voor mengcakes: een bruin poepertje met een geel bovenkantje en een bruine toupet.
Ik weet niet of zelf maken veel goedkoper was. Ik denk dat als ik in de super 2 gewone cakes zou kopen, dat ik dan goedkoper uit zou zijn (volgens de website van Appie bij elkaar € 2,80). Cupcakes zijn wel weer wat duurder, maar prijzen variëren van € 6 tot € 9,35 voor 36 cupcakes. Maar ik ben nooit een fan van cakejes kopen geweest, tenzij bij de warme bakker. In de super gruw ik altijd als ik op het etiket zie staan: houdbaar tot maart 2015. De cake uit de supers zijn vaak ook baggervet en zompig en dat blijft zo tot ver volgend jaar (als je het in de verpakking bewaart) terwijl een normale roombotercake toch echt binnen 24 uur uitdroogt. Dat is normaal, maar dat zijn we vergeten door alle toegevoegde transvetten en conserveringsmiddelen.
Wat gaf ik uit aan 36 zelfgemaakte cupcakes? (alle ingrediënten zijn biologisch met uitzondering van de boter)
Zelfrijzend bakmeel: € 1,99
Eieren: € 1,57
2 pakjes roomboter: € 1,98
6 el melk: euh € 0,10
2 el cacaopoeder: € 0,25
rietsuiker (fair trade): € 1,15
4 el hagelslag (fair trade): € 0,25
Totaal:  € 7,30
Tja waarom toch al die moeite? Vandaag voel ik me moe en mijn lijf doet pijn, het was toch een beetje teveel voor me, ondanks de vooraf bedachte maatregel van het avondeten uit de vriezer plukken. Maar ik vind het leuk. Niets leuker dan lekker bakken en het beslag zat in mijn haren zullen we maar zeggen. Niets fijner ook dan Zoon die verlekkerd zegt dat alles wat ik bak zo goed smaakt. Niets fijner dan de wetenschap dat hij trots als een pauw de klas instapt met een gigantische schaal zelfgebakken cupcakes. Ik ben helaas geen moeder die met hem kan voetballen, of met hem een dagje naar Artis kan. Mijn beperkingen maken dat hij veel rekening met mij moet houden en dat het niet altijd lukt om met een vriendje te spelen, omdat halen en brengen vaak niet kan en hier spelen regelmatig te vermoeiend is voor mij. Maar bakken kan ik wel, in etappes, dus bakken doen we. Tot we neervallen…..en dus maakte ik ook nog een klein chocobommetje, voor in de middag als hij uit school komt en zijn 2 beste vriendjes hier komen spelen. Heel fout van mij, maar is het geen dotje:
10 gedachtes over “Over redenen om zelf cupcakes te bakken

  1. Spaarcentje, wil je je zoon feliciteren (en zelf ookgefeliciteerd hoor) van een groningenfan die toch wel een beetje beroerd was afgelopen zondag, na de wedstrijd!
    Wat een heerlijk caloriebom heb je daar op de foto, mogen we dat recept ook eens,
    groet

    Like

  2. Van harte gefeliciteerd. Jouw zoon zal nooit vergeten dat je dit met hem gedaan hebt.
    Ik ben 37 en ben nog steeds trots op mijn moeder die haar taarten zelf bakte.
    En jouw cakejes zitten ook niet vol troep en je hebt iets speciaals voor hem gedaan. Dat is het zeker waard…!
    Gr,
    NZ

    Like

  3. Mijn dochter heeft laatst op school zelfgemaakte cupcakes gemaakt, maar ik was helaas helemaal niet goedkoper uit. Wat prijs betreft had ik beter bij de Lidl wat kunnen halen.

    Maar mijn dochter had er veel plezier in!

    Like

Zeg het maar!

