Marseillezeep

Eind januari vertelde ik dat ik zelf wasmiddel ging maken van Marseillezeep. Groen en duurzaam en hartstikke goedkoop. Sindsdien verovert deze zeep het huishouden. Wat doen we er allemaal mee?
Nou wassen dus!
Ook zepen we ons ermee in onder de douche. Voor een blok van 200 gram Marseillezeep betaalde ik € 1,99 en dat is een stuk goedkoper dan de organische biologische douchegel die ook vriendelijk is voor konijntjes, het milieu en mijn gezondheid maar niet voor mijn portemonnee.
Wat goed is voor mijn huid, is ook goed voor mijn hoofd dacht ik en smeerde het op mijn haar. En verdraaid, het werkt hartstikke goed, het schuimt zelfs en het bevat, heel belangrijk, geen SLS (ook wel bekend als betonschrobber). Mijn haar zit prima en ik hoef er zelfs geen crèmespoeling meer in te doen om het kambaar te maken. Bovendien hoef ik nu minder vaak mijn haar te wassen: normaal moest dat om de dag in verband met vettige verschijnselen en nu was ik het één keer per 3 tot 4 dagen. Zelfs Oma smeert het in heur haar en is tevreden. En dat wil wat zeggen, want ze heeft niet zoveel haar en bewaakt dat wat ze heeft als een pitbull. Maar ook bij haar zit het goed en vooral vol.
We dweilen de vloer ermee. Ik giet gewoon wat van het wasmiddel in een emmer en verdun het met warm water. Nu dweil ik zelden omdat ik daar niet voldoende energie voor heb, maar die keren dat ik het per ongeluk deed, voldeed de Marseillezeep prima op onze houten vloer.
Ik gebruik het als toiletreiniger. Normaal kocht ik de ecologische Wc-reiniger van de Appie (van Puur en Eerlijk) maar die was op en we komen bijna nooit in de AH. De ecologische toiletreiniger van Ecover vind ik echt te duur dus was ik op zoek naar een alternatief. Dussss de lege fles Wc-reiniger opengefrutst, wasmiddel erin gegoten tot ongeveer de helft, nog wat water erbij en wat lepels schoonmaaksoda en klaar! Werkt ook prima.
Het plan is om de Marseillezeep ook als toiletverfrisser te gaan gebruiken. Gewoon een blokje afsnijden van het grote blok en in het houdertje stoppen en kijken wat er gebeurt. Ik meld binnenkort of het werkt of dat per ongeluk het hele toilet onder het schuim zit.

ps. het recept voor het wasmiddel staat in het Consuminder ABC

16 gedachtes over “Marseillezeep

  1. Nou, heb vandaag een blok van 300 gram gescoord, en ga de uitdaging aan.
    Moet eerlijk bekennen dat ik tot voor kort nog wel mijn aanrechtkastje vol heb staan met chemie, maar gebruikte het nooit meer. Ik ben het telkens aan het weggeven aan chemie-minnende vrienden.(Baking) soda, azijn en nu de zeep….

    Like

  2. Ja, ik lees zoveel over dat marseille zeep bij allemaal bloggers. De één gebruikt het als wasmiddel, de ander zegt dat het supergoed werkt voor je gezichtsheid en jij zegt nu ook dat het lekker is als shampoo en douchegel. En met soda als wc-reiniger.

    Ik wil het ook wel proberen. Waar heb je je zeep gekocht? Online, of bij een winkel?

    Like

  3. Oryx ik kocht de zeep hier: http://www.vitexnatura.com/

    Ik kocht er een paar blok voor onder de douche en een zak geraspte marseillezeep om wasmiddel van te maken. Ze vragen wel verzendkosten daarom bestelde ik meerdere dingen. Dan nog (als je de verzendkosten meetelt) is de zeep spotgoedkoop).
    Ik zag later dat de biologische winkel waar ik vaak kom, ook blokken marseillezeep verkoopt. Wel goed kijken of hij van olijfolie gemaakt is.

    Like

  4. Ik heb vandaag een blokje van 200 gram gekocht bij Dille & Kamille! (Ik begin klein, haha)

    Hij is inderdaad van 72% olijfolie (heb de donkergroene).

    Wel handige tips van zowel ermee douchen als wasmiddel als wc-reiniger! ik ga het ook uitproberen.

    Like

  5. Hoe gebruik je het als shampoo,gewoon je handen inzepen met het blok en dan op je haren doen.
    Of gebruik je het zelfgemaakte wasmiddel hiervoor?

    Groetjes,
    Riah

    Like

  6. Bedankt voor je reactie!
    Ik ga het proberen.
    Helemaal vergeten te zeggen dat ik je blog erg leuk vind.
    Door mijn ziekte moeten we hier ook altijd al met één inkomen doen.
    Lukt prima, maar tips daarvoor zijn altijd leuk om te lezen.
    Groetjes,
    Riah

    Like

  7. Nieuw hier, stel me binnenkort wel even voor, maar eerst wat ik als wc verfrisser gebruik: een flesje met spuitdop(ik gebruik hiervoor de deodorant spray van W.eleda) met een beetje vloeibare zeep met een geurtje (bijv. 1 druppel etherische olie), aanvullen met water. Dit staat in het toilet om een heel klein beetje in de lucht te sprayen, maar werkt ook heel goed om waar dan ook als iets vuil is snel en met minimaal energieverbruik te reinigen: kattekots, vuile vegen op de muur, etc. Alleen even navegen met een doekje of stukje papier.
    Groetjes,
    Lees eerst nog verder op je mooie blogs, bedankt alvast voor het vele moois,
    Marjolijn

    Like

  8. WC verfrisser, ik gebruik azijn in een vernevelaar als geurverdrijver. Wat betreft je haar, alleen uitspoelen onder de douche met warm water, geen zeep gebruiken. Na een tijd krijg je je natuurlijke vetbalans weer terug en zit het als nooit tevoren. Ik was het alleen een enkele keer met zeep als ik onder de auto heb gelegen.

    Like

  9. Kun je ook de blokken Marseillezeep van 125 gr gebruiken die een kleurtje, geurtje hebben voor alle toepassingen zoals wasmiddel, zeen, poetsmiddel? Van bv, dezeepkist.nl

    Like

  10. Ik heb gisteren Marseilleseep gekocht, er staat nu 2,5L wasmiddel op t gasfornuis….:) Ben benieuwd. Mij werd de zeep van puur palmolie aanbevolen boven die met olijfolie. Omdat ik palmolie qua productie dubieus vind, nu even op internet aan het kijken erover en kom ik hier terecht. Altijd leuk! Maar ik lees hier dat je de versie met olijfolie aanbeveelt?

    Like

  11. ik had bij dezeep.nl naast de 300 gr blokken ook nog een paar 125 gr zeepjes gekocht en heb daar nu mijn eigen handzeep van gemaakt van de kleine stukjes die ik over had gehouden (anders hadden we ze weg gegooid). Van 20 gr zeep kan je al gauw zo'n 0,4 ltr handzeep maken. Weer wat bespaard!!

    Like

  12. Ik was sinds kort ook met zelfgemaakt wasmiddel van Marseillezeep, bevalt prima en het voelt goed om zo bezig te zijn. Ga nu ook proberen mijn haar er mee te wassen:) Net de vloer ermee gedweild en ook dat geeft een prima resultaat. Weg met de chemische schoonmaakmiddelen!

    Like

Zeg het maar!

