dure boodschappen en groene keuzes

De laatste tijd hebben we wat meer moeite om uit te komen. Waar dat aan ligt? Misschien door de verjaardag van Zoon, dan pak je wat meer extra’s en is het in de weken erna moeilijk afkicken? Ook kochten we veel voorraad wegens aanbiedingen die niet genegeerd konden worden. Afgelopen week was ‘onze’ koffie in de aanbieding en dat scheelde € 1 per pak, dus werd er behoorlijk wat ingekocht.


We zijn ook weer overgestapt naar nóg meer biologisch. De zich steeds uitbreidende kennis op dat gebied hakt diep in op het budget. Zo schreef ik vorige week een stukje over transvetten op Spaarcentje kookt en kwam ik tijdens het informatie verzamelen er achter dat:
– een producent in Nederland niet verplicht is om op het etiket te vermelden of er transvetten in het product zitten (tenzij het om een olie of vetproduct gaat). Als het er niet op staat, wil dat dus niet zeggen dat het er niet in zit. AARGH!
 de tekst plantaardig vet ook kan verwijzen naar transvetten. Ik speurde altijd naar transvetten door te zoeken naar de tekst: transvet, geharde vetten, gehydrogenereerde vetten, maar het blijkt dat ‘plantaardig vet’ ook verwijst naar transvetten.


Dus wéér in de voorraadkastjes duiken en nu vind ik toch weer pindakaas van Calvé met transvetten en blijkt het brood ook volgestopt te zitten. Om het zekere voor het onzekere te nemen (pak ik wéér een favoriet merk pindakaas af van Zoon en krijgt hij ook niet meer het brood dat hij graag eet), stuurde ik een mail naar onze supermarkt met de vraag of het klopt dat het Westfries Tarwe en het Panotta brood dat wij zo graag eten transvetten bevatten en zo ja of ze niet willen overwegen het eruit te halen.


Dit kreeg ik als antwoord:


Wij hebben uw reactie doorgestuurd naar onze leverancier en zij kwamen met de volgende reactie:

Wij zijn ons zeker bewust van de negatieve gezondheidsaspecten die aan transvetzuren worden toegeschreven. Transvet heeft inderdaad net als verzadigd vet ongunstige effecten op het bloedcholesterolgehalte. Het lichaam heeft het niet nodig, daarom is het een goed streven zo min mogelijk transvet te consumeren. Eten bevat echter altijd wel wat transvet, bijvoorbeeld van nature in zuivel, vlees en vis.
Een aantal voor brood veel gebruikte ingredinten, zoals plantaardige olin, veel emulgatoren en ook melkcomponenten, kunnen transvetten bevatten. Transvet wordt ook aangetroffen in vet van dierlijke oorsprong (bijvoorbeeld melkvet). Transvetzuren van dierlijke oorsprong zijn mogelijk niet zo ongezond als die uit industrile bewerking. Hier wordt momenteel onderzoek naar gedaan.

De Nederlandse bakkerijen gaan bij de bereiding van brood zeer bewust om met het gebruik van transvet bevattende stoffen. Wij zijn samen met onze grondstof leveranciers voortdurend bezig met het optimaliseren van de kwaliteit van onze producten, uiteraard neemt gezondheid hier ook een belangrijke plaats in. Veel soorten brood (het merendeel) bevatten daardoor al geen tot zeer weinig transvetten, het gehalte is altijd minder dan 0,1%. Een volledig transvetvrij brood, is een brood met erg weinig ingredinten (meel, bloem, water, gist en zout) zoals bijvoorbeeld natuurbrood.

In Panotta meergranen zit ca. 0,04 gram per 100 gram brood en in West Fries tarwe zit ca. 0,01 gram per 100 gram.

Nou netjes natuurlijk dat ik antwoord krijg en dat ze moeite doen om het uit te zoeken. En jammer natuurlijk dat we dit brood niet meer gaan eten. Want, zo las ik op internet, we krijgen 30 % van de transvetten naar binnen door de consumptie van brood, crackers en koek. Ik vind het niet erg om af en toe iets slechts naar binnen te krijgen als ik iets lekkers neem. Maar in de dagelijkse dingen, die ik eet om mijn lichaam te voeden en gezond te houden, wil ik geen bewerkte zooi aantreffen die schade kan aanrichten. We kochten altijd 2 à 3 broden per week, en ik bakte 2 broden. Ik ben niet in staat om de gehele broodconsumptie te gaan bakken dus kochten we bij de natuurwinkel en jongens wat is dat duur.

Dus vandaar, een lang verhaal om uit te leggen dat het moeilijker is om uit te komen met het budget.
We gaven € 114 aan de boodschappen uit vorige week, slik. Maar dan hebben we wel veel koffie in voorraad en is het geweten weer groen en zuiver…..
5 gedachtes over “dure boodschappen en groene keuzes

  1. Als je begint kun je in het begin best wel veel geld uitgeven aan dit soort dingen.
    Maar na verloop van tijd wordt het echt minder bovendien heb je dan ook de producten in huis die je maar een paar keer per jaar koopt.
    Geloof mij, het gaat echt gebeuren. Ik zie het nu heel duidelijk bij ons.
    En overigens, als er echte een hele goede aanbieding is, ben ik echt wel bereid om buiten mijn budget te gaan (moet natuurlijk wel kunnen). Want dan bespaar je zo veel, 25-50%, dat krijg je zeker niet op je spaarrekening!
    Toch?
    Gr,
    NZ

    Like

  2. Bizar eigenlijk dat er zoveel transvetten overal inzitten.
    Wat betreft de aanbiedingen, houd ik mij iets meer in. Ik koop eigenlijk steeds minder en pas steeds meer af. Eerder was ik altijd bang dat ik tekort kwam en nu denk ik, als het te weinig is dan merk ik het dan wel. Aanbiedingen moeten wel echte aanbiedingen zijn wil ik er echt meer van meenemen. Ik pas het menu meer aan, aan wat er is. Momenteel eten we voor ongeveer 55 euro in de week met twee ( soms 1) volwassene(n) en twee kids. Tel daar zeep, toiletpapier, luiers bij op en dan zitten we op ongeveer 75 euro per week.

    Like

  3. Misschien heb je vanavond Kassa gekeken.
    Er waren twee jongen opzoek naar transvetten.
    Unie lever gebruikt ze niet meer in hun producten.
    Het zijn ook veel de huismerken waar het inzit.

    Gr Marianne

    Like

  4. Maar ik beschouw mezelf niet als beginneling NZ, we zijn al ruim 2,5 jaar bezig, stapje voor stapje en inmiddels is bijna alles biologisch, van groente tot mayo, brood, thee, beleg, boter, zuivel, vlees, chips, chocola, koekjes. Wat nog niet? Euh koffie, en nog hier en daar wat kruiden en zo.
    Interenssant Marianne want de pindakaas van Calve bevat nl ineens plantaardige vetten (wat dus naar transvetten verwijst). Ik denk dat ik Unilever gewoon maar eens een mail ga sturen met de vraag.

    Petje af spaarmoeder 75 euro! Dat redden wij echt niet! En dat is allemaal biologisch?

    Like

Zeg het maar!

