Spaarcentjes consumindertips: tip 6

Natuurlijk Zuinig plaatste gisteren weer een aantal consumindertips en toen dacht ik ineens: o ja, ik heb er ook nog een aantal klaar staan om hier gepubliceerd te worden! Blijkbaar zakken zaken soms wat weg in het onderbewuste.
Mijn tip voor vandaag is:
Bepaal hoe ver je wilt gaan met consuminderen
Hoeveel je consumindert wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door je budget. Maar als je eerdere tips van mij hebt gelezen en misschien zelfs hebt opgevolgd dan weet je nu precies wat je inkomsten en uitgaven zijn en heb je inmiddels door wat je per maand opzij kunt zetten om te sparen.
Consuminderen of bewust consumeren is iets dat levenlang mee kan gaan. Misschien ben je op een gegeven moment zo fortuinlijk dat je weer meer inkomen hebt, maar dan ben je waarschijnlijk zo consuminderdoorwinterd dat je niet eens meer terug wil gaan naar een situatie van verspilling en niet opletten en spullen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt en waar je vooral niet blij van wordt. Hoe je het consuminderen aanpakt is toch ook deels afhankelijk van het beschikbare budget. Als je van de bijstand leeft maak je andere keuzes dan iemand die consumindert uit ideële motieven. Maar in beide gevallen is het belangrijk dat je voor ogen hebt wat de reden is dat je consumindert. Dat bepaalt ook je keuzes, of je overgaat tot hele drastische maatregelen of dat het een kwestie is van hier en daar wat snoeien.
Het zal altijd helpen als je voor jezelf een lijst maakt van dingen die je belangrijk vindt in je leven en die geld kosten. Op nummer 1 staat het belangrijkste voor jou en op nummer 10 bijvoorbeeld de zaken die je het minste belangrijk vindt. De besparingen voer je dan bijvoorbeeld door in de nummers 7 tot en met 10 van de lijst, dus de dingen waar je makkelijk zonder kunt. En je kijkt of dat afdoende is.
Wat je niet moet doen is wat ik helemaal in het begin deed: als een kip zonder kop overal op besparen. Want misschien is dat helemaal niet nodig en de kans is groot dat je zover doorslaat dat je een afkeer van je eigen gedrag krijgt of dat je wrokkig wordt omdat je moet consuminderen.
Ken daarom je ondergrens en weet met welk doel je spaart en consumindert. Tot waar is (be)sparen en consuminderen comfortabel en waar voelt het niet meer prettig? Heb je zin om het water in de douche in een emmer op te vangen en hiermee de wc schoon te maken of gaat dit je te ver en is dat ook helemaal niet nodig? Eten korter koken en na laten garen in een hooikist lijkt misschien heel energiezuinig maar ik vind dat vooral veel gedoe. De verwarming een graadje lager zetten bespaart echter 7 % op je stookkosten en levert volgens mij meer op. Natuurlijk kun je het hele gezin op een doucherantsoen zetten van 4 minuten per keer en waarschijnlijk werkt dat voor heel veel mensen prima, maar als jij nu toevallig iemand bent die heel moeilijk ontspant en dat wel wordt van de douche, dan moet je daar niet op bezuinigen.
Omdat ik inmiddels weet waar onze grenzen liggen, kunnen we keuzes maken. Ik heb een afkeer van verspilling dus we gooien niets weg. Maar we houden wel van kwaliteit en spullen met een eerlijk verhaal, dus we bewegen ons binnen die grenzen. Dat is heel persoonlijk. Zo zal de één vinden dat wij heel veel geld uitgeven aan eten, terwijl ik van een ander zal vinden dat hij heel veel geld uitgeeft aan kleding, maar onder de streep geven we misschien net zo veel (of net zo weinig) uit.
Ik vang dus geen douchewater op, dat is me te veel gedoe. Ik hergebruik wel plastic diepvrieszakken, dat vind ik geen gedoe. Consuminderen is net zo persoonlijk als je huis inrichten naar je eigen smaak.
Meer tips lezen?
3 gedachtes over “Spaarcentjes consumindertips: tip 6

  1. Ik kwam er deze week achter door een top 10 te maken dat ik altijd weer probeer heel erg te bezuinigen op de dingen die ik juist erg leuk vind en dat lukt dan dus ook idd niet. Ik deed mezelf echt tekort, dan is die pijngrens heel erg voelbaar. Nu ik helder heb waarop ik kan bezuinigen en dat dat ook gewoon goed voelt lukt het me ook veel makkelijker op andere dingen wel te bezuinigen waar ik toch al niet zoveel belang aan hecht. Ik geef sowieso per saldo veel minder uit de laatste tijd, ook aan de dingen die ik leuk vind, maar dat is ook prima. Alleen het helemaal maar niet meer doen geeft een gevoel van een dieet en dan ga je steeds weer de mist in. Is dit nog duidelijk wat ik schrijf?;)

    Like

Zeg het maar!

