Ben jij ook een boefje terwijl je het niet weet?

Gisteren plaatste De Volkskrant een artikel over Bureau Krediet Registratie. Dat ze wat meer aan de weg timmeren omdat ze concurrentie krijgen van commerciële bedrijven. Tijdige registratie van wanbetalers voorkomt escalatie zou je kunnen zeggen. Maar jammer genoeg worden niet alle schulden geregistreerd, dus is het bestand van de BKR verre van compleet. En blijkt dat mensen er voor kiezen om bijvoorbeeld wel de rekening van het postorderbededrijf betalen en ten koste van de rekening van de belastingdienst. Want die te laat betaling aan de Belastingdienst mag niet worden geregistreerd en die van het postorderbedrijf wel.

Je wordt bij BKR geregistreerd als je een betalingsachterstand van meer dan 3 maanden hebt. Dan krijg je een vette A achter je naam. Als je deze afbetaalt, word je een H, maar zowel de A en de H blijven 5 jaar zichtbaar voor iedereen die het register mag raadplegen.

Hoe vervelend dat is, weet ik uit eigen ervaring. Dacht ik vroeger dat het schuim der natie bij de BKR terecht kwam, ik weet nu wel beter. Je hoeft helemaal geen betalingsachterstand te hebben. Het enige dat nodig is is een bank die niet begrijpt dat jij je rekening wenst op te zeggen en er geld van afschrijft ondanks je opzegging aan de begunstigde, de giroloterij in dit geval. Zo ontdekte ik toen wij 4 jaar geleden een hypotheek wilden aanvragen voor het huis waar we nu wonen (het verhaal loop goed af hoor…). Ik lag met Zoon op het IJsselmeerstrandje en Schatje had een afspraak bij een financieel adviseur. Waarom ik niet meeging, heb ik niet meer op mijn netvlies staan, ik weet alleen dat hij die dag veel heen en weer fietste over de IJsselmeerdijk en mobiel belde terwijl ik allang niet meer lekker op het strand zat en ernstig ging twijfelen aan mijn eigen geheugen.

Wat bleek. Schatje belde met de mededeling dat ik een negatieve registratie had bij de BKR wegens het niet aflossen van een lening van 2500 euro. Hoe en wat wist hij niet, want die gegevens worden niet verstrekt. Dus moet je contact opnemen met de instantie die die gegevens levert aan de BKR. In mijn geval de Postbank (toen nog maar misschien heetten ze toen ook al wel anders). Ik had helemaal geen lening buiten onze gezamenlijke hypotheek dus ik begreep er niets van. Ooit in het hele verre verleden had ik daar wel een lening en die had ik versneld afgelost en dat was veel minder dan het genoemde bedrag. Veel heen en weer bellen leverde niets op en dus ben ik in de papieren gedoken, beetje paniekerig inmiddels want ik zag mijn droomhuis aan mijn neus voorbij gaan.

Het ging niet om een lening maar om mijn girorekening. Die had ik opgezegd, samen met de giroloterij. Alleen de opzegging van de giroloterij werd niet verwerkt en het bedrag werd van mijn girorekening afgeschreven. Dus stond ik rood want ik had de rekening immers leeggehaald omdat ik deze wou opzeggen. En bij rood staan, heffen ze je rekening niet op. Tegelijkertijd ben ik toen verhuisd. Om een reden die ik niet begrijp (de post werd toch echt wel doorgestuurd) ben ik nooit op de hoogte gebracht van het niet opheffen van die rekening. Na die ene keer is er blijkbaar nooit meer geld afgeschreven (ook niet voor de giroloterij) maar ik stond dus rood en dat geruimte tijd en dat wist ik niet. Voor het luttele bedrag van iets van € 25 (een keer loterij en rente op rente). En dus kreeg ik een BKR registratie voor een bedrag van € 2500 want dat was het bedrag van mijn maximale krediet met die rekening. Dus een schuld van € 25 euro werd geregistreerd als een niet afgeloste lening van € 2500. En dat wist ik niet. Te zot voor woorden.

Afijn, eens flink hysterisch geworden en een aantal mensen flink uitgescholden en het werd opgelost. Die enorme schuld heb ik vanzelfsprekend voldaan en we kregen de hypotheek. Maar wij moesten dus wel door het stof om dat voor elkaar te krijgen terwijl ik me van geen kwaad bewust was en altijd netjes mijn rekeningen had betaald. En die registratie blijft 5 jaar staan, ook al is het een onterechte registratie. Want dat kan niet worden teruggedraaid tenzij het bedrijf in kwestie dat jou heeft aangemeld bereid is die registratie terug te laten draaien. Ooit wel eens klem gezeten in de draaideur van een bank? Nu ja zo ging dat dus en telkens stond ik weer buiten en was ik niets opgeschoten behalve de mededeling dat ze het inderdaad heel vervelend voor mij vonden.

Dus als jij ten onrechte als boefje wordt gekenmerkt, dan kun je weliswaar toch een lening krijgen als je kunt aantonen dat bijvoorbeeld iemand anders heeft gesjoemeld op jouw naam en met jouw gegevens (iets dat via internet toch heel vaak voorkomt) of als je het onmiddelijk betaalt dan nog wordt jouw naam pas na 5 jaar gezuiverd. Er wordt niet gekeken naar de situatie en je wordt als onterecht aangemerkt boefje niet op de hoogte gebracht en in de gelegenheid gesteld uit te zoeken wat er aan de hand is. Ook neemt de BKR niet de moeite te verifieren of de beschuldiging tegen jou wel klopt.

Gelukkig gaat ook de BKR met zijn tijd mee, tegenwoordig hebben ze een sms-service. Dus als je een A-registratie te pakken hebt, dan word je er tegenwoordig netjes van op de hoogte gebracht. Dat is al wat. Nu nog zorgen dat een onterechte registratie kan worden teruggedraaid.

4 gedachtes over “Ben jij ook een boefje terwijl je het niet weet?

  1. Dit moet zo frustrerend zijn geweest! In jouw geval liep het goed af maar heel vaak waarschijnlijk niet.
    Typisch banken. Ze kunnen alles doen wat ze maar willen. Iedereen roept dat het moet veranderen en er gebeurt helemaal niets.
    Heel goed dat je hier de aandacht op vestigt!
    Gr,
    NZ

    Like

  2. Ja hoor, ik ben er ook eentje. Ik had een kleine lening waarop ik extra aflossingen deed en ik dacht dat ik dan voor liep met aflossen en een maand kon overslaan. Tig maal over gebeld waarom ik aanmaningen kreeg, want ik liep toch ruim vooruit met de betalingen. Ik kreeg geen antwoord, maar heb gelijk gemeld bij de hypotheekaanvraag over het hoe en waarom van de BKR-notering en dat was helemaal geen probleem. Het is wel heel lang geleden, maar ik zal nooit meer van een bank lenen.Gr. Lege Zakken Vrouw

    Like

Zeg het maar!

