Zelfgemaakte en eetbare cadeautjes

Als ik ‘vroeger’ een cadeau voor iemand kocht, lette ik bijna nooit op de prijs. Ik ging  de stad in en dan liep ik op een bepaald moment tegen iets leuks aan en dat kocht ik dan als de prijs redelijk was. En redelijk was bij mij een rekbaar begrip.

Nu er minder geld is, denk ik meer na over cadeautjes. Ik bedenk me iets eerder van te voren dat er een verjaardag aankomt en wat leuk is om te geven. Ik heb tegenwoordig een budget en daar hou ik me aan. Elke maand reserveren we een bedrag voor verjaardagen van ons kringetje van familie & vrienden die cadeautjes dienen te ontvangen. Dat bedrag is veel lager dan vroeger maar ik heb nog niemand horen klagen.

In het begin had ik er zelf de meeste moeite mee, was ik bang gierig over te komen. Zo van ik-moet-consuminderen-maar-anderen-mogen-daar-niets-van-merken-of-last-van-hebben. Zo kocht ik vorig jaar april nog voor € 20 een kraamcadeautjes voor de moeder van een vriendje van Zoon. Zij had haar 3e kindje gekregen en ik vond dat ik iets moest geven. Als ik de mensen in kwestie helemaal niet goed ken, is het des te moeilijker en ben ik geneigd meer geld uit te geven. Ook omdat zij Zoon voor zijn verjaardag een buitensporig duur cadeau gaven. Hier is het gebruik ongeveer € 5 voor een cadeautje dat je geeft op een verjaarspartijtje en het cadeau in kwestie was € 14,95, zag ik omdat de bon in mijn handen werd gedrukt voor het geval hij wilde ruilen. Dus kocht ik een handgemaakte gebreide belachelijk dure knuffel voor een baby die ik sindsdien nooit meer heb gezien, want eigenlijk vind ik die mensen ook helemaal niet zo aardig en Zoon vindt dat ook want hij speelt nooit meer met dat vriendje.

Dat gebeurt me dus niet meer. Als je in inkomen achteruit gaat, kan het niet anders dan dat jij minder kunt kopen, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Dat wordt niet altijd begrepen. Een vriendin van mij die dezelfde aandoening heeft en dus ook in een situatie van minder inkomen zit omdat ze niet meer kan werken, schreef me dat haar broer belde dat zijn zoon ging trouwen en of zij € 100 euro wilde bijdragen aan het trouwpak. Haar opmerking dat zij er fors in inkomen op achteruit is gegaan en dat zij zich dat niet kan veroorloven (naast het feit dat zij die zoon al jaren niet meer heeft gezien) werd niet gehoord en begrepen.

Heel treurig. Het is best moeilijk om je daar niets van aan te trekken. Je poot stijf te houden als je vriendin trouwt en er van jou verwacht wordt dat je € 500 neertelt voor het vrijgezellenweekend (onlangs gehoord van iemand). Zo ben ik ooit eens gebrouilleerd geraakt met een goede vriend die trouwde in Rome en verwachtte dat alle gasten daar op eigen kosten naar toekwamen. De bruiloft was vrij onverwacht en aangezien ik dat jaar al op vakantie was geweest, kon ik mij dat niet veroorloven. Het feest duurde namelijk 3 dagen, dus 3 dagen hotel plus vervoer en maaltijden (buiten dat ene bruilofstmaal op kosten van het bruidspaar), reken maar uit. Hij begreep dat niet en was enorm beledigd. Tja, wat moet je daar nu mee. Het huwelijk heeft overigens niet stand gehouden, dus ik heb me behoed voor een kat in de zak ;-).

Zo wil je soms ook iets geven aan iemand als bedankje, opkikkertje of zomaar een attentie. Dat hoeft niet altijd een dure bos bloemen te zijn. Bak eens een brood voor iemand of maak jam. Er zijn hele leuke potjes te koop bij de B.lokker voor € 1,29 (of bij de Kringloop). Lekker jammetje erin, etiketje erop met een persoonlijke tekst, strik erom heen en klaar.  Of misschien ben je wel handig met breien of naaien en kun je iets maken. Of een mooie foto laten afdrukken van iemands kind, lijstje eromheen (dat je vast nog wel hebt liggen) en klaar. Of geef een tegoedbon (die je natuurlijk zelf ontwerpt en print) voor een avondje oppassen of de tuin wieden. Zeker weten dat de ontvanger blij is met de tijd en moeite die jij er in hebt gestoken en het nog lekker en mooi vindt ook.

Een cadeautje geven gaat over aandacht geven aan iemand. Dat jij hebt nagedacht over wat de ander leuk, lekker of mooi vindt. Probeer jezelf los te weken van je eigen verwachtingen dat je er geld tegen aan moet smijten (behalve natuurlijk als je dat echt wil of hebt) en probeer jezelf niet aan te praten wat anderen van jou verwachten. Dure cadeaus geven die je je eigenlijk niet kunt veroorloven, verwacht niemand van je. En als dat wel verwacht wordt, moet je ze van de lijst schrappen.

11 gedachtes over “Zelfgemaakte en eetbare cadeautjes

  1. Je hebt helemaal gelijk!
    Ik was ook alyijs zo mesjokke.
    Toch heb ik het er vaak nog moeilijk mee en probeer ik er op het laatste nippertje nog iets bij te verzinnen.
    Ik hoop dat ook dat in de toekomst minder wordt.
    je hebt een leuke blog!!
    groetjes van Kaatje

    Like

  2. Ja gek he dat mensen die het zelf breed laten hangen ook op deze manier over het geld van anderen beschikken. Gelukkig is er in mijn familie/vriendenkring begrip voor het feit dat ik niet zoveel te besteden heb.
    Over zelfgemaakte cadeautjes: ik ben sinds kort aan het koekjes bakken geslagen voor mezelf zodat ik ze niet meer hoef te kopen. Een goedkoop boekje aangeschaft met 100 varianten op het de gewone zandkoekjes. Ze zijn echt superlekker en is ook leuk om weg te geven. Ik zit alleen nog een beetje met de verpakking. Ik zou het graag in een trommeltje geven maar dan moet ik die weer gaan kopen…..dilemma. 🙂

    Like

  3. Wat jammer toch,dat die gewoonte om genegenheid te tonen in een bepaald bedrag niet doorbroken kan worden.Want een zelfgemaakt cadeautje,een bloem uit eigen tuin of een kindertekening is toch veel waardevoller? Kun je het niet bespreken met je vrienden en familie? Groeten Izerina

    Like

  4. Helemaal mee eens! Maar ik moest toch wel even drie keer lezen over dat stukje met dat trouwpak; wordt er serieus verwacht van een tante dat ze mee gaat betalen aan het trouwpak van haar neefje? Dat vind ik echt absurd!

    Ik vind het ook wel moeilijk om met cadeautjes om te gaan; heb dan toch het idee dat het een bepaald bedrag moet kosten. Nu probeer ik met mijn budget iets te scoren dat meer lijkt. Toch heb ik dan om een of andere stomme reden nog wel eens het idee dat ik 'betrapt' kan worden ofzo. Heel krom.

    Like

  5. Ik verzamel het hele jaar al cadeautjes voor diverse gelegenheden. Vooral bij Kruidvat hebben ze voor kinderen eens in de zoveel tijd het kinderspeelgoed zeer voordelig. Ik herken wat Lekker leven met minder zegt, ik probeer ook meestal iets binnen mijn budget te scoren dat meer lijkt. Ik herken het gevoel van betrapt worden, maar denk dan dat het voor de jarige in kwestie ook prima moet zijn. Het is niet dat ik ineens voor die persoon minder budget over heb. Ik houd voor een ieder hetzelfde budget aan.

    Like

  6. Een blog naar mijn hart. Ik juist vandaag weer wat potjes gevuld met vers gemaakte rabarbermoes. Ik spaar leuke potjes het hele jaar. Verder vandaag de moederplant van mijn 'kindje-op-moeders-schoot' weer van een vijftal mooie stekken ontdaan.
    Dat zijn zo wat ingrediënten voor mijn cadeaupakketjes die ik samenstel. De plantjes staan trouwens erg leuk in een nostalgisch kopje dat ik bij de kringloop scoor.

    Like

  7. Ja de haren rijzen mij te berge, toen ik las over dat trouwpak, vrijgezellenfeestje en trouwen in Rome.
    Gelukkig kennen we dat in onze familie- en kennissenkring niet. Kleine dingen, ja, en dan verzamelen in de kadootjesdoos, leuk is ook om een gastendoekje te borduren of met patchwork te versieren

    Like

  8. Ik weet heel leuke cadeaus te vinden waarvan je echt niet ziet dat ze weinig kosten en stel af en toe ook wel eens een cadeaupakket samen. Het bedrag wat ik uitgeef ligt van 1 euro tot 10 euro pp. gr. LZV

    Like

  9. Dat je daar nu net vandaag over blogt! De meester van mijn zoon is jarig en ik heb bij de kringloop een oud boek gekocht: een boek met veel ideeen om kinderen binnen en buiten bezig te houden. Leuk (gerecycled) pakpapiertje en strikje erom en voor 50 cent was ik klaar. En zeker weten dat hij dat boek uit de jaren 70 nog niet heeft! De babykleertjes van de meiden kunnen nog prima dienst doen als recycle kadootje voor babymeisjes, leuk papiertje erom, kaartje van de kringloop erbij en mijn essenhofrecyclekadootje is klaar. Ik zet dat er gewoon tussen haakjes bij op de kaart, ik vind het gewoon een sport zo iets leuks voor weinig te maken! En daar hoef je je echt niet voor te schamen!

    Like

  10. Je niets aantrekken van wat anderen doen en denken(is vaak nog meer wat jij denkt dat ze denken….) maar doen zoals je hart het je ingeeft. Een klein persoonlijk (gemaakt of gepimpt) pakje met iets liefs is veel waard. Ook ik heb een kadootjesdoos waarin leuke kringloopvondsten, weggevertjes van mijzelf, doorgeefkadootjes etc) ook een leuke zelfgemaakte kaart (nee, niet van zo'n duur hobbypakket, maar gewoon met plaatjes uit tijdschriften en wat fantasie van jezelf)erbij doet veel goed.

    Like

  11. Eigengemaakte koekjes kan je leuk verpakken in een cellofaan papiertje. Kan je per rol kopen bij de A.ction voor weinig.
    Een leuk strikje er omheen en een zelfgemaakt kaartje waarop staat Home made cookie's of zo iets.

    Like

Zeg het maar!

