Spaarcentjes consumindertips: Tip 7

In de serie consumindertips, krijgen jullie vandaag tip 7 over je uitgestort. Lekker ongenuanceerd en bedoeld als schop onder de k… voor iedereen die dat nodig heeft (ikzelf ook regelmatig hoor….)
Stop met verspillen!!
En dan heb ik het niet alleen over energie, maar ook over eten. Denk bij alles wat je doet, consumeert en verbruikt na:
  • Is dit noodzakelijk of kan ik zonder?
  • Wat voegt dit toe aan mijn leven?
  • Koop ik dit voor de heb of omdat ik het nodig heb?
  • Zet ik de verwarming nu hoog omdat ik te lui ben naar boven te lopen en een trui te pakken?
  • Waarom koop ik in plastic verpakte groenten als er een niet verpakt alternatief naast ligt?
  • Moet ik een appel met een lelijke plek echt weggooien of kunnen we hem nog gebruiken?
  • Gooien we echt al die etensrestjes weg of lassen we een keer per week een restjesdag in?
Gemakzucht is getrouwd met hebzucht en samen krijgen ze door hun verspillende gedrag een kindje genaamd WEET NIET BETER. Stop daar toch mee. Nu!
Lekker dwingend hè? Maar de enige manier om te besparen is te stoppen met uitgeven, na te denken over je consumptiegedrag, je stookgedrag, je eetgedrag, je afvalgedrag….we weten allemaal dat kinderen aan de andere kant van de wereld doodgaan aan ondervoeding en toch gedragen we ons alsof dat niet zo is.
Het Ministerie van Economische Zaken is begonnen met een campagne om bedrijven te overtuigen dat ze minder eten moeten verspillen en weggooien. Dit omdat er jaarlijks 2 miljard euro wordt weggegooid in de vuilnisbak. Een goed initiatief, dat eigenlijk ook moet worden doorgetrokken naar andere gebieden dan eten, maar het is een begin! Vanavond is de aftrap met een no waste dinner.
Natuurlijk verspillen bedrijven vele malen meer dan gezinnen en thuisverbruikers. Maar bij ons ligt de toekomst. Wij voeden onze kinderen op. Leer je een kind met de stromende kraan open zijn tanden te poetsen of wen je hem eraan dat niet te doen? Breng je hem zorgvuldigheid met voorraden bij, of dat nu eten of energie is, of is dat iets wat alleen af en toe op het Jeugdjournaal voorbij komt en wordt jouw kind een kind dat een zak chips eet in de schoolpauze en die nog halfvol op de grond smijt, omdat hij geen trek meer heeft? Zien doen is na doen.  Geef geen in plastic voorverpakte koekjes mee naar school, maar doe gewoon een boterham of een biscuitje in een trommeltje. Stop met die kleine pakjes sap, die voor extra afval zorgen en maak zelf limonade of drinkyoghurt (of water) en doe dat in een afsluitbare beker. Het scheelt niet alleen geld maar ook afval.
Voor inspiratie en tips over zuinig omgaan met voedsel:
Meer tips van Spaarcentje lezen?
8 gedachtes over “Spaarcentjes consumindertips: Tip 7

  1. Handige tip! En ik ben het met je eens: veranderingen komen niet aanwaaien, daar moet je wat voor doen. En als dat betekent dat je een dikke schop onder je reet moet krijgen, dan is dat zo. (En dan ga ik nu snel naar de vaatwasser om 'm niet onnodig aan te laten staan…)

    Like

  2. Je hebt gewoon groot gelijk en vooral mensen die nog nooit aan besparen of consuminderen hebben gedaan zijn deze regels echt axioma's. Je doet goed werk!! Is het goed dat ik je site doorgeef aan De jutter, site voor minima in Den Helder?

    Like

  3. Ik vind het goede tips! Zo verlang ik op het moment erg naar een nieuwe fiets. Mijn huidige fiets is dertig jaar oud, maar doet het op zich nog prima, dus het is een gevalletje 'voor de heb'. En zo lang ik me dat maar bewust ben, kan ik me beheersen.

    Like

  4. Uit gemakzucht doen de meesten gewoon wat ze al jaren doen. Want voor de tips die je geeft is energie nodig om alternatieven te bedenken. Ik merk het hier thuis ook hoor. Vastgeroeste gewoonten. Maar ik ben er volop mee bezig want al die verpakkingen alleen al beginnen me mateloos te storen. Goeie post!

    Like

  5. Heel goede blog! Vriend komt bij de voedselbank, en als je ziet wat hij soms in zijn pakket heeft zitten… in feite allemaal goed spul dat 'gewoon' over is, en dat anders zou zijn weg gegooid. En het eten dat de consument over heeft, dát komt nog eens gewoon in de afvalbak terecht. Compleet zonde…

    Like

  6. Ik verspil niet veel. Maar als koukleum gun ik me soms een kleine verspilling. Zeker als ik moe ben. Dan mag de kachel echt naar behoefte hoog en zit ik er er bijna bovenop. Groeten Izerina

    Like

  7. Heel goed, even weer met beide benen op de grond 🙂 Dochterlief zei dat ze graag ook een keer een pakje drinken mee wou tijdens het overblijven, omdat een vriendinnetje ook altijd een pakje fristi meekreeg.. Ik stond zelfs nog even te twijfelen, maar nu ik jouw blogje heb gelezen, weet ik het weer zeker: ik gun het haar best, maar die pakjes zijn gewoon onzin 🙂 Die drinkbeker functioneert best (en ik kan er voor de verandering ook wel een keer vullen met optimel)!

    Like

Zeg het maar!

