Berichtgeving over besmette groente

Gisteren werd bekend gemaakt, zoals jullie ongetwijfeld weten, dat niet alleen vlees maar ook groente resistentie bacteriën tegen antibiotica bevatten. Opvallend was dat van de 120 onderzochte groenten, 7 stuks besmet waren, waarvan 5 biologisch. Ik kwam in blogland al berichtjes tegen van mensen die of de genoemde groenten niet meer willen/durven eten of menen dat biologisch niet zo gezond is als wordt beweerd.
Natuurlijk is het heel vervelend nieuws, maar het betekent niet dat elke pastinaak of alle taugé deze resistente bacteriën bevatten. Diegene die onderzocht zijn wel. Maar voordat je helemaal stopt met dat te eten zou je exact moeten weten wáár het vandaan kwam,  want de bodemsamenstelling verschilt per gebied, dus ook de vervuiling verschilt per gebied. Een biologische kweker zal meer aandacht hebben voor de bodemsamenstelling dan een niet biologische kweker, simpelweg omdat hij aan bepaalde eisen dient te voldoen. Als iemand biologische groenten kweekt en gaat verkopen  zou hij eigenlijk de bodemkwaliteit moeten laten onderzoeken. Misschien is dat in dit geval niet gebeurt. In het nieuws worden zaken vaak vertekend, alleen om het schokeffect.
Ik heb Biologica, de organisatie van biologische landbouw om een reactie gevraagd op dit nieuws, hopelijk kunnen zij hier iets zinnigs over zeggen. Dussss wordt vervolgd.

Nachrift: ik kreeg zojuist een mailtje van Biologica dat zij inmiddels een reactie op het nieuws over de resistente bacterie op hun website hebben gezet. Lees hier de reactie.

5 gedachtes over “Berichtgeving over besmette groente

  1. Van allerlei bacteriën krijgen we dagelijks kleine beetjes binnen.(Dat vertelt bijna niemand je.) Daar kunnen we prima tegen. We hebben niet voor niets een afweersysteem. Pas als de concentraties te hoog worden (teveel in één keer), worden we er ziek van.

    Dus leuk die resistente bacteriën op groente, maar zolang de concentraties niet de pan uit rijzen, ben ik nergens bang voor.

    Die kleine beetjes bacteriën zorgen er ook voor dat je afweersysteem alert en actief blijft. Als je in een bacterie-loze wereld leeft, wordt je afweersysteem lui. Bij de eerste de beste bacterie die wel weet door te dringen, leg je dan het loodje.

    Like

  2. Fijn dat je kritiek durfde te geven op mijn blog. Als iedereen het altijd met me eens zou zijn, leer ik ook niet verder. Ik beweer zelf ook niet dat mensen dus niet meer biologisch moeten eten, juist wel!! Maar dat er dus iets niet klopt en dat ik me dus boos maak over hoe we met ons eten omspringen, daar blijf ik bij. Want aan de buitenkant van groente kan ik niet zien of ze vrij zijn van deze bacterien, biologisch of niet.
    En dat we met alles bacterien binnenkrijgen is natuurlijk ook waar, maar deze bacterien zijn echt niet goed. We worden niet ziek van deze bacterien zelf maar ze helpen ons absoluut niet.
    Ik maak de keuze om ze niet meer te kopen omdat ik ze zelf opkweek, ik denk dat het risico daarmee een stuk kleiner is. En tauge hoeft helemaal niet in de grond, dus dat die besmet is vind ik nogal raadselachtig.
    Maar ik ben heel benieuwd wat Biologica er van vindt, goed dat je ze om een reactie hebt gevraagd!

    Like

  3. Ik schrok in eerste instantie ook van dat bericht.Ik ben benieuwd of er ook onderzoek komt naar de oorprong van die bacterie. Via de mest van dieren? Beregend met besmet water?Ik hoop,dat het vervolg ook in de media komt. Groeten Izerina

    Like

Zeg het maar!

