Gelezen: ‘Leven voor een habbekrats’ van Kath Kelly

Op een dag besloot Kath Kelly haar leven drastisch om te gooien omdat zij haar broer die ging trouwen een mooi huwelijkscadeau wou geven. En met haar toenmalige manier van leven zat een cadeau er niet in. In het boek doet ze verslag van een jaar lang leven van €1 per dag (minus de kosten voor wonen). Maar eten, reizen, kleding, vakantie, moet allemaal gebeuren van die ene euro. Ze vindt het niet oké dat vrienden last hebben van haar beperkingen en staat het niet toe om getrakteerd te worden op cafébezoek. Dus ook haar vrienden worden meegesleept in haar uitdaging en doen met haar mee met goedkope picknicks in het park.

Eerlijk is eerlijk, ze is enorm creatief. Ondanks de enorme beperking die ze zichzelf oplegt is haar leven een aaneenschakeling van leuke uitstapjes, momenten, galerieopeningen met gratis hapjes, bibliotheekbezoeken voor gratis internet en mail, en zelfs 2 vakanties, waarbij ze tijdens de laatste vakantie de liefde van haar leven ontmoet, het jaar bijna om is, zodat ze de weddenschap wint die ze met zichzelf is aangegaan, een cadeau voor broer koopt, intrekt bij haar geliefde en klaar.
Meer kan ik er ook niet van maken. Ik vond het geen leuk boek, vooral doordat ik het niet goed vind geschreven. Het rammelt wat en is niet echt een verhaal dat je meesleept, maar meer een opsomming van en toen en toen en toen (zoals de alinea hier boven). Dat vind ik persoonlijk niet prettig lezen. Na de opsomming van de zoveelste opening met hapjes raakte ik de draad kwijt en kon het me niet echt meer boeien.
Ook heeft Leven voor een habbekrats weinig met consuminderen te maken maar meer met alles laten doorgaan zonder dat je er voor betaalt. Het gaat nauwelijks in op het loslaten van hebzucht of verspilling. Wel is het zo dat Kath gedurende dat jaar een ontwikkeling op dat gebied meemaakt zoals ze zelf zegt, maar daar gaat ze maar minimaal op in.
En dat is het grote bezwaar dat aan het boek kleeft voor mij. De interessante zaken worden niet uitgediept en als lezer blijf je met veel vragen achter. Op de achterflap staat dat het vol staat met tips om zuiniger te leven maar ik vind dat ze beter hadden kunnen schrijven dat het vol staat met tips hoe je overal gratis hapjes kunt scoren. Wel eindigt het boek met een aantal pagina’s met tips om zuinig te leven. Daar staat best veel zinnigs bij, maar de tips staan erg los van het verhaal zelf vind ik.
Ik kom er niet goed achter wat me nu niet zint aan het boek. Misschien het zelf ingenomen toontje? Deze dame komt niet aardig op mij over en dat komt vooral door de manier waarop ze zich zelf beschrijft. En omdat het nergens de diepte in gaat blijft ze voor mij heel oppervlakkig en één dimensionaal. Haal het uit de bibliotheek, lees het en vel zelf je oordeel. Het idee is natuurlijk heel leuk en origineel en misschien vinden jullie het wel een geweldig boek!
Leven voor een habbekrats. Hoe ik een jaar leefde van een euro per dag – Kath Kelly
19 gedachtes over “Gelezen: ‘Leven voor een habbekrats’ van Kath Kelly

  1. Ik heb dit boekje een tijdje geleden ook gelezen! Ik vond het op zich wel leuk om te lezen, maar herken de bezwaren die je bijschrijft wel. Het gaat idd vooral veel over gratis hapjes en drankjes scoren en dat stond mij ook een beetje tegen.
    De praktische tips vielen ook wat tegen, de dingen waarover zij schrijft leken me niet echt realistisch. Net voor sluitingstijd aanbiedingen van 10 cent ofzo ben ik Nederland nog nooit tegen gekomen…

    Like

  2. Wat kunnen mensen een boek verschillend ervaren. Ik heb zitten genieten van het verhaal. Keek er niet met consuminder-ogen naar. Maar meer welke oplossingen de schrijfster vond. Het meest is me bijgebleven,dat ze in gewicht aankwam. Omdat gezond eten duurder is.Groeten Izerina

    Like

  3. Ik heb het boek een poosje geleden gelezen en ik vond het wel een grappig boek. Niet omdat ik er zelf veel tips uit heb kunnen halen maar vooral omdat ze zo creatief was in zo min mogelijk geld uit geven. Consuminderen doet iedereen op z'n eigen manier, en dat zal mijn manier ook niet worden.

    Like

  4. Ik heb het boek ook gelezen. De dame in kwestie is behoorlijk creatief maar moet soms heel veel moeite doen voor een simpel proefzakje shampoo o.i.d. terwijl wij nu allemaal weten dat je met goedkoop zuiveringszout ook prima je haar kunt wassen. Er werd veel nadruk gelegd op scoren van voedsel, ze ging zelfs naar lezingen e.d om daar gratis hapjes te eten. Niet mijn manier. En overjarige slagroomtaart als avondmaal, nee dank je. Maar verder vond ik het wel grappig om te lezen en dat ze uiteindelijk haar grote liefde vond door al dit gedoe is natuurlijk prachtig voor haar.

    Like

  5. Inderdaad een aardig boek, maar gaat inderdaad niet uit naar verduurzaming van haar levensstijl. Nou ja, ze voorkomt weel verspilling enz. en leeft zuiniger.
    Zelf kwam ze daar ook achter toen ze uiteindelijk een werkvakantie naam waar bio werd gegeten.
    Op zich wel inspirerend om een uitdaging aan te gaan en die ook echt een jaar lang vol te houden. Ik vond het boek makkelijk leesbaar.

    Like

  6. Ik vond het wel een geweldig boek. Inspireerde me enorm om ook eens een tijdje van zo min mogelijk per dag rond te proberen komen. Ik zou het wel niet zo lang volhouden als zij 🙂

    Like

  7. Heb het boek ook gelezen, de eerste helft vond ik wel lekker lezen maar de tweede helft zooooo langdradig!

    Buiten dat.. 98% van hoe zij leeft zou in Nederland niet mogelijk zijn, probeer in Ned maaar eens een brood voor 10 cent te vinden.

    Het lezen was een ervaring opzich 😉

    Like

  8. Ik heb het toch maar even gereserveerd in de bieb. toch wel nieuwsgierig geworden na alle reacties. 🙂
    Ik vind het wel super hoor al die boekbesprekingen her de der op blogs. Ik heb al veel boeken gelezen waar ik anders nooit van geweten zou hebben. Lang leve de blogsters en de bieb! 🙂

    Like

  9. Ik denk dat de vertaling niet correct is, zou het niet 1 Engelse Pond per dag zijn geweest, dat is heel wat meer dan een euro.

    Naar aanleiding van dit boek ben ik voor mezelf de uitdaging aangegaan om voor 10 euro per dag te leven. Alleen voor eten weliswaar en na 6 weken krijg ik goed de smaak te pakken en gaat het me steeds makkelijker af.

    De echte tips krijg ik overigens wel dankzij dit soort blogs en zijn die uit het boekje verre van toepasbaar in Nederland en al helemaal niet als je een gezin hebt.

    Al met al vond ik het wel erg leuk om te lezen.

    Like

  10. Grappig ik heb ditzelfde boek. Het heet alleen: Leven van 1 euro per dag. Het boekje kost 5 euro en is echt een aanrader!!! Heel erg leuk om te lezen hoe creatief je met geld om kan gaan.

    Like

  11. Ik ben het aan het lezen en vind het een erg leuk boek.
    Natuurlijk zijn er dingen die hier echt niet kunnen, maar het bookcrossing idee en een kledingruil party vind ik wel leuke ideen.

    Like

  12. Ik vond het een ontzettend leuk en inspirerend boek. Kath geeft ook duidelijk aan dat het vanuit haar perspectief is geschreven ( niet meer piep jonge single zonder kinderen ) Voor mensen met een relatie en / of kinderen kan ik me voorstellen dat het “scoren” van hapjes op galleries niet op je to do lijstje staat. Dit aspect wordt inderdaad ook naar mijn idee iets teveel benadrukt. En dan die zakjes shampoo en zeep ik vind het geweldig! stond net een bon van de Douglas in het krantje voor een gratis buisje parfum heb het meteen uitgeknipt. Dat is helemaal Kath Kelly en dat zou ik vroeger niet gedaan hebben. Er staat ook nergens dat het om loslaten van hebzucht en verspilling zou gaan. Het wordt al vrij snel duidelijk dat het gewoon gaat om zo min mogelijk uitgeven. Veel tips vind ik echt super maar er zijn er ook bij die minder goed te realiseren zijn. De broden van 10 cent en andere voedingsmiddelen voor heel weinig moet ik hier ook nog tegen komen. MIjn super heeft nog nooit iets naar 10 cent afgeprijst en zeker niet weggegeven aan het einde van de dag. Veel tips volg ik op en ik heb er veel plezier in en ben veel bewuster geworden van wat ik uitgeef op een dag. Toch vind ik het juist weer eens leuk dat iemand die zo'n boek schrijft ingaat op shampoozakjes en goedkoop eten. Ik ben het geneuzel en al die verstilling en zweverig gedoe een beetje zat. Heb mijn abonnement op Genoeg ook al weggedaan. Ik vind het te zweverig worden en er wordt naar mijn idee teveel ingegaan op rand verschijnselen en bijzaken. De website vind ik overigens wel oke dus dan hou ik het daar maar bij.

    Groetjes,
    Monica

    Like

  13. En dan nog even off topic over het blad Genoeg:
    Het werd steeds uitbundiger met pagina's vol met sfeer foto's Hiermee heeft de redactie beoogt een breder publiek aan te trekken. Dat is helaas niet gelukt en het blad is voor de helft zwart/wit geworden. Maar alle bladzijden met die stomme sfeer foto's vaak bij onderwerpen die je maar matig interesseren zijn gebleven! Waar is trouwens die wikkel van recikleerbare suiker plastic gebleven die je in de compostbak kon doen? Toen deze wikkel zijn intrede deed is daar veel aandacht aan besteedt maar nu is hij stilletjes veranderd in een gewone plastic wikkel en daar hoor je dan niets van…

    Het blad is niet duurder geworden melden ze een tijd geleden trots maar nu wel veel in zwart/wit. Het is toch eigenlijk belachelijk dat als de redactie en strategische misser maakt dat je dat op je lezers gaat verhalen? Ik was tientallen jaren abonnee maar heb er een punt achter gezet.

    Like

  14. ik heb het ook gelezen en half weg gestopt, omdat het niks met een echte uitdaging te maken had, beetje schooien, en profiteren op andermans kosten.
    niks doen verder zelf.
    wie het wil lezen kan het boek van mij overnemen.

    Like

  15. voorin het boek staat dat het inderdaad 1 pond per dag was, maar omdat de wisselkoers vrijwel 1 op 1 was ten tijde van het schrijven is er ipv 'pond' maar 'euro' neergezet voor de leesbaarheid.

    Like

Zeg het maar!

