Marseillezeep – de 2e 5 liter

Op 21 januari schreef ik dat ik 5 liter wasmiddel heb gemaakt van Marseillezeep en het zou melden als het op is. Ik had de hoop er zeker 28 weken mee te doen, gebaseerd op een ingewikkelde rekensom waar ik nu niet meer helemaal de logica van inzie. Maar de zeep is op, of in ieder geval bijna, na 15 weken. Dat heeft 2 redenen: ik gebruik per was meer dan ik dacht. Ik begon met 50 ml maar stapte na een tijdje over op 75 ml per was, dat gaf een beter resultaat. Ook gebruiken we het als gewoon schoonmaakmiddel, dus de vloer, de WC, alles wordt er mee geboend. Die 5 liter voorraad is dus veel sneller op gegaan dan ik dacht. Maar toch, omgerekend heeft die 5 liter wasmiddel € 0,60 gekost, daar hebben we 15 weken mee gewassen en geboend. Niet slecht toch voor een milieuvriendelijk sopje? Gisteren maakte ik een nieuwe voorraad. Kunnen we weer 15 weken voort.

12 gedachtes over “Marseillezeep – de 2e 5 liter

  1. Ik maak het ook regelmatig en het is altijd veel te snel op. Balen, want dan moet ik weer aan de slag. Die van mij gaat niet in flessen, want dan krijg ik het er nooit meer uit. Gr. LZV

    Like

  2. Hoi spaarcentje, ik ben nieuw hier en zal me een dezer dagen even voorstellen.
    Maar sinds kort ben ik ook overgestapt op Marseille en doe er inmiddels heel veel mee, maar mijn dochter kwam op het geniale idee om er de ramen maar mee te gaan wassen, nou eerlijk is eerlijk zelfs die zijn blinkend en streeploos schoon geworden.Ik heb straks niks anders meer nodig dan de marseille zeep.

    Like

  3. Ik ben ook aan het experimenteren met zelfgemaakte wasmiddel. Ik heb een recept met sunlightzeep ipv marseille zeep. Ik wil over stappen op marseillezeep omdat het 100% natuurlijk is en van sunlightzeep weet ik dat niet. Ook kun je er zelf stukken zeep mee maken voor onder de duoche.

    Mijn vraag is: hoe doen jullie de schoonmaakazijn als wasverzachter in de wasmachine? Ik gebruik nooit wasverzachter. Ik heb een voorlader, spoelt dat niet meteen weg?

    Like

Zeg het maar!

