Seitan gemaakt door mollige flexitariër!

Vandaag aandacht voor een kookboek: De Dikke Vegetariër van Mark Bittman. Ik heb niet de illusie dat ik hier een recensie over kan schrijven, daar is het boek te groot en te veel omvattend voor. Maar ik kan jullie er vast wel enthousiast voor maken!

De Dikke Vegetarier leende ik uit de bibliotheek, maar ik heb er een groot probleem mee: ik wil hem niet meer inleveren! Wat een geweldig kookboek! 1000(!) pagina’s met informatie, 2000 recepten, weetjes en speekselopwekkende beschrijvingen. Het biedt alles, van basiskennis over producten tot alle verschillende bereidingswijzen en de verschillende maaltijdgangen onderverdeeld in salades, soepen, groente en fruit, pasta’s, rijstsoorten, granen en peulvruchten, tofu en andere vegetarische eiwitleveranciers, brood, sauzen, en toetjes. Wat ik superhandig vind is dat Mark Bittman alle ins en outs van een product beschrijft, hoe je het moet behandelen en vervolgens er verschillende receptentips bij geeft. Bijvoorbeeld: wat is tofu en hoe behandel je het? (met de gouden tip van een techniek om het vocht er eruit te persen). Dan: wat kun je er allemaal mee doen? (stoven, bakken, grillen…..) met de verwijzingen naar de verschillende recepten.

Het kookboek is ook heel geschikt voor niet-vegetariërs want iedereen die van koken houdt met lekkere en gezonde producten kan hier jaren mee voort. Als flexitariër (ik eet gemiddeld 2 tot 3 keer vlees in de week) vind ik er veel inspiratie in. Ik heb het boek nu 2 keer verlengd en op 24 mei valt het doek, dan moet ik het terugbrengen. Er zit niets anders op: sparen! Ik zag dat het € 49,95 kost. Misschien kan ik het ook wel ergens 2e hands vinden, maar dat mijn leven zonder niet meer compleet is, mag duidelijk zijn.

Het boek nodigt uit voor experimenten en sluit mooi aan bij consumindervoornemens, want iets kopen doe je niet meer als je het ook zelf kunt maken. Vorige week schreef ik op mijn kooksite een stukje over seitan, dat het zo lekker maar duur is en dat ik van plan was het zelf te gaan maken. Gisteren dook ik de keuken in en ik heb seitan! Vanvond ga ik het  marineren en dan als saté grillen en met satésaus eten, in de hoop dat ik Schatje overstag krijg.

Ik vond een heel makkelijk recept, in tegenstelling tot de best bewerkelijke recepten die op internet circuleren. Die gaan uit van seitan gemaakt op basis van tarwemeel dat je zodanig bewerkt dat alleen de gluten overblijven en die kook je vervolgens. Maar dit is bewerkelijk, kost veel tijd en ook wel wat spierkracht. Nu las ik in de Dikke Vegetarier dat je veel makkelijker en sneller seitan maakt met glutenpoeder. Dit is wel duurder dan tarwemeel, maar aangezien je van het tarwedeeg het merendeel niet gebruikt maar wegspoelt onder de kraan totdat er glutenmeel overblijft, denk ik dat het uiteindelijk in kosten niet veel scheelt.

Ik plaats morgen het recept op Spaarcentje kookt, waarvan de bereidingswijze en de verhoudingen dus niet van mij zijn. Ik paste wel de kruiden waarin het glutendeeg wordt gekookt, iets aan naar eigen smaak.

De Dikke Vegetarier. Hét standaardwerk met meer dan 2000 vegetarische recepten
Mark Bittman

Tegelijk met de Nederlandse vertaling van De Dikke Vegetariër is een website gelanceerd:
de vegetariër. Hier staan ook veel recepten en weetjes op, waarbij vooral het onderdeel kliekjes koken me aanspreekt. Ook kun je zelf recepten insturen.

8 gedachtes over “Seitan gemaakt door mollige flexitariër!

  1. Ik koop vaak mijn boeken op boekenkraam.nl.
    Ze zijn soms licht beschadigd maar dat vind ik niet erg (ze zijn vaak 50% van de originele prijs).Ik wacht gewoon zolang tot ze 'mijn' boek hebben en dan snel bestellen.Ben erg verslaafd aan kookboeken.
    Hun nieuwsbrief is ook handig!

    Like

  2. Voor iedereen die het nieuw wilt hebben en geen moeite heeft met Engels, loont het zich misschien ook om eens op waterstones.com te kijken. Daar bestel ik wel eens Jamie Oliver boeken voor de helft van de prijs en verzendkosten vallen ook mee. Dit boek staat erop voor ongeveer €33 (omgerekend via abn amro) inclusief verzendkosten naar Nederland.

    Like

  3. Ik heb dit boek toevallig net tweedehands gekocht en zit te wachten tot het op de mat ploft. Kende het uit de bieb, maar ik moet het uit een ander filiaal laten komen, en daar betaal je ook iedere keer een euro voor. Vond ik wel een goeie reden om het dan zelf maar aan te schaffen via marktplaats.

    Qua lekkere vegetarische recepten ben ik een groot fan van de boeken van Jolande Burg. Schitterende foto's en lekkere recepten. Aanrader!

    Like

Zeg het maar!

