Spaarcentjes Consumindertips: tip 8

Accepteer niets zomaar.
Gewenning is niet goed voor je portemonnee en je spaarpot.
Neem geen enkele uitgave voor lief of vanzelfsprekend en zoek naar goedkope alternatieven. De tijd is voorbij dat we accepteren dat bepaalde uitgaven er nu eenmaal bijhoren. Maak voor jezelf duidelijk wat jouw prioriteiten zijn en waar jij je geld aan uitgeeft. Zorg vervolgens dat je op de hoogte bent van het aanbod en de prijzen.  Wen jezelf aan om op vergelijkingssites te kijken of een product of dienst goedkoper kan. Dit kan met zorg, energie, mobiele telefoons, de autoverzekering of met cadeaus die je wilt kopen. Het loont echt de moeite!
Plan eens per jaar een middag die je besteedt aan de financiën. Kijk waar je staat op financieel gebied. Hoe doe je het? Liggen de accenten daar waar ze horen? Of glipt het geld nog steeds door je vingers? Misschien zijn er uitgaven waar je niet bij stil staat, maar die helemaal niet nodig zijn. Zo hebben wij afgelopen december de Tv-gids opgezegd en nog geen moment gemist. En kreeg ik rond diezelfde tijd een brainwave dat een doorlopende reisverzekering voor een gezin van 3 personen dat bijna nooit meer reist, misschien wel totale onzin is. Dat was nu bij uitstek een uitgave die er altijd was en waar we niet bij nadachten. Totdat ik me afvroeg of het een zinnige uitgave was en of die nu nog wel noodzakelijk was. Je leefpatroon verandert door de omstandigheden waarin je verkeert en het is de kunst te zorgen dat je uitgavenpatroon daar mee in de pas loopt. Onze doorlopende reisverzekering dateert nog uit de tijd dat wij allebei werkten en 3 keer per jaar op vakantie gingen. Nu ben ik arbeidsongeschikt geraakt, werkt alleen Schatje nog en kunnen wij ons zoveel vakantie helemaal niet meer veroorloven, zowel financieel als fysiek.
Veel besparingen bereik je door met een frisse bril naar je eigen uitgavenpatroon te kijken. Net zoals je in de supermarkt een gewoontedier bent en vaak zonder nadenken hetzelfde merk koffie pakt, zo gedraag jij je waarschijnlijk ook met uitgaven die je al jaren doet en waar je misschien niet meer bij nadenkt, zoals de Tv-gids, de energieleverancier, de cadeautjes die je voor familie en vrienden koopt.
Blijf je verwonderen over de keuzes die je maakt. Dat is de beste manier om er het meeste uit te halen. Alleen jij bepaalt de prioriteiten, in samenspraak met de grootte van je budget. Maar als je die prioriteiten goed in het vizier hebt en er niet van uitgaat dat sommige uitgaven onvermijdelijk zijn, dan krijg je meer speelruimte binnen het beschikbare budget. En heb je misschien de vrijheid om te kiezen voor zaken waar je echt blij van wordt.
Het opzeggen van de Tv-gids en de reisverzekering leverde ons een besparing op van € 150 per jaar. Gisteren bestelde ik een zadelkruk die iets minder dan dit kost. Die kruk ga ik elke dag gebruiken in de keuken en stelt mij in de gelegenheid met beperkte fysieke middelen toch iets te doen waar ik enorm blij van word. Dat is een bewuste uitgave die de kwaliteit van mijn leven vergroot, gekregen door het doorbreken van het patroon van uitgaven waar we niet meer bij nadenken.
En jij, wat zou jij doen met het extra geld dat je zo wou weten te besparen?
Meer tips van Spaarcentje lezen?
7 gedachtes over “Spaarcentjes Consumindertips: tip 8

  1. Ben het volkomen met je eens. Ik bespaar op veel dingen en kijk nog steeds waar ik kan veranderen, bijschaven en daardoor kan ik biologisch eten en tweedehands boeken en dvd's kopen, die ik echt graag wil hebben. Die kruk is een toevoeging aan je leven, weet ik, en dat geld wordt vaak aan minder belangrijke dingen uitgegeven, omdat we dat als vanzelfsprekend blijven doen. Veel plezier en ga zo door!!!

    Like

  2. Ik heb dat ooit gedaan,toen onze inkomsten halveerden. Ik kocht en koop nog steeds zelden een bos bloemen.Wat ik moeilijk vind,is als iemand anders(krap bij kas) mij een bosje bloemen geeft.Ik weet dan,het is voor haar wel belangrijk. En bedank er ook voor.Maar denk “meid had dat geld op zak gehouden”. Zo zijn er meer situaties.Groeten Izerina

    Like

  3. Inderdaad, zo rond de belastingaangifte kriebelt het om door te gaan en verder te kijken naar wat we waaraan uitgeven. Dat noem ik de diepere financiën bekijken.
    De oppervlakkige financiën zijn die financiële dingen die je voor een week plant.

    Like

  4. Fantastisch blog. Precies zo doe ik het ook. Wel vaker dan eens per jaar. Ik kijk geregeld in mijn kasboek en peins soms lang over de vraag 'was dat nou een nuttige of noodzakelijke uitgave of had ik het ook kunnen laten/goedkoper/anders kunnen doen? Behlave de biologische aankopen. Daar staan we samen vierkant achter!

    jaja ik voel een bloggie opkomen ter plekke!

    Like

  5. Leuke blog! Met de verbouwing moet ik regelmatig budgetten opstellen/bekijken hoe ik geld voor elkaar ga krijgen voor iets, dus ben ik hier nog meer mee bezig dan normaal. Een kasboek heb ik nog steeds niet, maar ik ben me wel bewuster van elke uitgave.

    Like

Zeg het maar!

