Zou jij betalen voor korting?

De duurzame consument kan voor de dagelijkse boodschappen in mijn stad kiezen uit twee biologische winkels. De één is van oorsprong een ‘groene’ drogisterij (hierna te noemen De Chaoot)) die zijn assortiment gaandeweg heeft uitgebreid met etenswaren, boeken, kleding, stenen en new age artikelen. De ander is een winkel die onlangs werd overgenomen door een landelijk bekende biologische winkelketen (hierna te noemen De Chagrijn).

De Chaoot is een geweldige winkel wat keuze betreft, je moet alleen wel goed kunnen zoeken want alles wordt continue verplaatst, of midden in het gangpad gezet in afwachting van verplaatsing en vervolgens vergeten, zodat je er je nek over breekt. Het is er een chaos en dat is mild uitgedrukt. Ook verkeren de groente in ernstige depressie. Wel is het personeel supervriendelijk en neemt het altijd de moeite om iets uit te zoeken of op te zoeken voor de klanten. Ook geeft De Chaoot altijd korting, ze hebben bovenop de vaste klantenkorting van 2% ook regelmatig hele fijne aanbiedingen zoals 3 potten appelstroop voor de prijs van 2 of artikelen met een buts in de verpakking voor de helft van de prijs.

De Chagrijn doet dat nooit. Het personeel daar gedraagt zich sowieso alsof het overal kramp heeft en is bijzonder klantonvriendelijk. Mijn moeder heeft ooit meegemaakt dat een klant aan de kassadame vroeg of ze even een vraag mocht stellen. Het antwoord was dat ze op haar beurt moest wachten. Toen de dame aan de beurt was stelde ze een vraag en daarna nog een vraag. Waarop de kassadame zei: u zou maar één vraag stellen, nu is de volgende aan de beurt.

Dit was geen grapje helaas en nadat ik zelf een keer een woordenwisseling kreeg over een koolrabi, die volgens de cheffin een knolsdelderij was (en waarop de rest van het personeel mij gelijk gaf en toen werd de sfeer heeeeeel onaangenaam), heb ik de winkel vervolgens lang gemeden. Maar de groenten zijn kakelvers en alles staat overzichtelijk uitgestald, dus ik kom er toch weer sinds een maand, na meerdere malen met lege handen te zijn thuisgekomem van de Chaoot omdat de groenten in té erge staat waren. Ik heb daar al vaker een opmerking over gemaakt maar hoe aardig ze ook zijn, die boodschap komt niet aan.

Op naar de Chagrijn dus. Nu ze onlangs zijn overgenomen merk je kleine veranderingen. Het assortiment is wat anders, er zijn wat meer huismerken die iets goedkoper zijn en de doorstroming bij de kassa is beter omdat daar het brood is weggehaald dat nu voorgesneden in de winkel voor het pakken ligt. Toen ik vorige week afrekende vroeg het meisje aan de kassa of ik een klantenpas wou. Dan kreeg ik 2 % korting bij een bedrag van € 25  aan boodschappen, en 3% korting bij een bedrag van € 50. Of ik geïnteresseerd was? Ja?  Of ik dan wel eerst even € 10 wilde betalen! Ik krijg dus alleen korting als ik jullie eerst betaal? Het kassameisje voelde hem al aankomen en kreeg een kleur als een boei. Het winkelmoment was al niet zo goed begonnen aangezien ik om 5 over half  9 voor de deur stond en naar binnen wou maar de deur was op slot en de sleutel was zoek en er werd me door middel van boze gezichten duidelijk gemaakt dat het niet werd gewaardeerd dat ik zo vroeg kwam winkelen, ook al was dat op een tijdstip dat de winkel toch echt open hoorde te zijn. Die vervelende klanten toch!

Het beste voor iedereen“! is het motto van deze keten. “Het beste voor iedereen maar eerst voor ons” dekt beter de lading volgens mij! Normaal krijg je toch korting omdat je wordt beloont voor je loyaliteit als klant, maar nu moet je eerst betalen om pas na maanden in aanmerking te komen voor een korting. Belachelijk! Ik zou juist meer gestimuleerd moeten worden omdat ik me blauw betaal aan biologische spullen!

Wegblijven dan maar? Dat is helaas geen optie, wil ik goede en biologische verswaren hebben dan is deze winkel de enige keuze. Er is hier helaas geen bezorgdienst van biologische groenten en een Odin pakket zie ik niet zitten omdat ik dat zelf moet ophalen en de ophaalplek hier nogal uit de buurt ligt. Het personeel kan er bovendien niets aan doen dat dit het beleid van de keten is. Maar het kan wel meer moeite doen om mij als klant wat prettiger te benaderen. Of in ieder de deur van het slot te halen.

Wat vinden jullie. Is het normaal om te betalen voor korting?

8 gedachtes over “Zou jij betalen voor korting?

  1. Neuh, en dan zou het niet meer dan bv 2,50 mogen zijn.
    Wat maakt het personeel toch veel uit he. Hier zijn ook bepaalde winkels waar ik daarom liever niet kom. Hier is ook een soort Chaoot, maar dan met de mevrouw van de Chargrijn achter de toonbank. Ik kom er nooit vaker dan beslist onvermijdbaar.

    Like

  2. Betalen voor korting?! Helemaal niet! Dat is alsof je eerst moet betalen voor een job.
    Langs de andere kant hangt het bij mij wel van verschillende factoren af; hoeveel je kan besparen op wat je koopt, hoelang het duurt eer je je 10 euro terug hebt door korting, hoelang die winkel er nog zou blijven,.. Voor hetzelfde geld worden de spaarkaarten opgezegd omdat niemand eerst wil betalen en geven ze ze vervolgens gewoon gratis.
    In ieder geval, ik persoonlijk zeg dan liever nee, en ik zoek wel een andere winkel als ze zo onvriendelijk zijn (maarja, wat als je nu eenmaal niet anders kan)

    Like

  3. Effe rekenen…..bij een minimale besteding van 45 euro per maand in één keer, kom je op een korting van 10,80. Dat is dus welgeteld 80 cent korting op een heel jaar.

    Maar als je die maand de ene keer 24,50 uitgeeft en de andere keer 20,50 heb je helemaal geen korting.

    Het hangt er wat mij betreft dus vanaf of het de moeite waard is. Het kaartje plus administratie kosten ook geld. Op zich heb ik daar geen moeite mee, al vind ik een tientje best veel. Voor mij is de vraag: verdien je het tientje makkelijk terug? Anders verdienen zij er op (wat misschien ook de bedoeling is) en jij sponsort de zaak i.p.v. je eigen gezin.

    Like

  4. Bij onze natuurwinkel hebben ze sinds kort ook zo'n 'kortingpas'. Ik heb ervoor bedankt. Zo'n pas hoort gratis te zijn of op zijn minst een symbolisch bedrag, van laten we zeggen een euro, te kosten. En de korting is te verwaarlozen.
    Sinds onze natuurwinkel is overgenomen door Ekoplaza is het er nogal rommelig. De aangevraagde digitale nieuwsbrief krijg ik nooit en heel veel vertrouwde merken zijn verdwenen. Ook hier werken een paar typjes die nogal uit de hoogte doen maar ook heel vriendelijk personeel. Ik kom er nog altijd liever dan bij S de B, daar werd ik vanmiddag weer met een zuur gezicht aangehoord omdat mijn kassabon niet klopte en ik een euro teveel had betaald. Ik kreeg het terug maar het ging niet van harte.
    Sinds kort bestellen wij online bio boodschappen, helaas verkopen zij niet alles en halen we de rest om de zoveel tijd bij de natuurwinkel.
    Het blijft schipperen. Sterkte bij beide winkels!

    Like

  5. Ik zou een rekensommetje maken of jouw aankoopbedragen dat tientje wel waard zijn.Of er voor bedamken. Wie weet of je nog een ander adres vindt om je boodschappen te doen. Groeten Izerina

    Like

  6. Ik vind de korting veel te weinig. Ik heb wel een klantenkaart bij de kapper. Daar betaal ik ook 10 euro voor. Maar ik krijg bij elke behandeling 10% korting.

    Ik ga om de twee maanden en ben dan 60 euro kwijt. Met korting dus 54 euro. Ik ga 6 keer per jaar. Dus mijn korting is 36 euro. Minus de kaart. Blijft er toch nog een voordeel van 26 euro over.

    Liefs Frederique

    Like

  7. Misschien ben ik wel gek, maar wanneer ik bij een winkel zo behandeld zou worden, zou ik liever 50 km rijden om ergens te winkelen of een pakket af te halen dan die gasten ooit mijn klandizie nog te gunnen. Een tientje voor een pas? Ben je gek? Volgend jaar schaffen ze die pas misschien weer af en zoveel levert die korting nu ook weer niet op. Ik zou als ik jou was een goed op internet kijken. Er zijn tegenwoordig veel meer aanbieders van biologische spullen zoals bv. biologisch goed.nl ed. Gr. LZV

    Like

Zeg het maar!

