Gedoe met cijfers

De dag ging voorbij met rekenen en zweten en hoofdpijn krijgen. Zoeken in de papieren, de jaaropgaaf, de belastingaangifte, de salarisstroken. Hoe kan het toch dat ik 30 % minder inkomen heb en toch € 600 moet terugbetalen? Schatje is een cijferwonder maar komt er ook niet echt uit. Het vervelende is dat ik afgelopen jaar én door mijn oude werkgever ben betaald en door het UWV en dat maakt het ook niet overzichtelijker.

Waar aan de ene kant dus € 600 weglekt, stroomt er aan de andere kant precies weer € 600 naar binnen, aangezien we en passant ontdekten dat er met de afrekening van mijn oude werkgever iets is misgegaan. Vreemd genoeg hebben die beide bedragen niet met elkaar te maken, ook al zou dat voor de hand liggen omdat het hetzelfde bedrag is. Als we niet zo schrokken van de aanslag, zouden we trouwens dit nooit hebben ontdekt. Mijn werkgever heeft mij vorig jaar een maand te lang doorbetaald. Ik heb dit geld terugbetaald maar het bleek ook in te zijn gehouden op de eindafrekening. Maar die eindafrekening ging om vakantiegeld en uitbetaalde niet genoten vakantiedagen en de specificatie was zo hoofdpijn opwekkend dat ons toen niet is opgevallen dat er ook dit bedrag werd ingehouden.

Vervelender is dat het maandbedrag van de belastingteruggave ook aangepast gaat worden. De verwachting is dat we € 100 tot € 120 minder gaan ontvangen. Dat moet ergens vandaan komen dus ben ik aan de slag gegaan met de begroting. Dat is bekend terrein voor mij en dat kan ik! Dus ging ik weer schuiven en schaven met bedragen totdat het weer klopt en we evengoed netjes onze 10 % sparen. Maar goed voelt dit niet. Het vreemde is dat de telefonische uitleg die we vandaag kregen van de Belastingdienst, gestaafd wordt met cijfers die nergens in hun papieren genoemd worden en door ons dus niet kunnen worden gecontroleerd. Dus gaan we binnenkort maar eens de Belastingdienst met een persoonlijk bezoek vereren, want het bestaat toch niet dat we met veel minder inkomen meer belasting moeten gaan betalen. Wordt die economische crisis soms volledig op Huize Spaarcentje afgewenteld?

Herkenbaar voor jullie? Ook zo geschrokken van die blauwe envelop?

11 gedachtes over “Gedoe met cijfers

  1. Heel herkenbaar, gedoe met cijfers 😉 Ik ben er ook zo één. De belasting kiest in ons geval ervoor géén aanslag te doen (we hebben alles al gehad maar hoeven ook niks te betalen.. dus) Dat komt dus nog. Maar volgens mijn berekeningen klopt het.

    Maar dat gegoogel met het kasboekje blijft evengoed.

    Like

  2. Wij krijgen geld terug, dat wisten we al bij het invullen van de belastingpapieren. Vorig jaar moesten we ook ineens heel veel terug betalen, nog steeds kan niemand echt goed uitleggen hoe dit nu kon. Ik hoop voor jullie dat er ergens een fout is gemaakt en je in ieder geval niks of veel minder terug hoeft te betalen. Schrikken is het zeker. Wij hebben het destijds wel op kunnen vangen , maar het was wel passen en meten. Je blog is voor mij overigens herkenbaar:) niet alleen in consuminderen , maar vooral ook in energie enz. Ik heb fybrolmyalgie en kamp ook met veel dezelfde klachten als jij.

    Like

  3. Kan het komen,omdat je twee inkomens had? En zowel je oude werkgever als het uwv bij het inhouden van de loonbelasting de algemene heffingskorting in mindering bracht?Dan heb je nl te weinig loonbelasting betaald. Dat had in ook,toen ik twee uitkerende instanties kreeg. Groeten Izerina

    Like

  4. Is er misschien een heffingkorting dubbel toegepast?
    Tis mij overkomen doordat 'k ooit een uitkering als loon had opgevoerd op een aanslag?
    Hoop dat je de boel recht kan breien want zoveul terug te moeten betalen is niet leuk.
    Pff hoezo? understatement
    Groet

    Like

  5. Heel vervelend die cijfers, maar wel nuttig om het na te kijken. Misschien kunnen jullie gebruik maken van mensen, die gratis helpen bij het invullen van de digitale aangifte.Gr.LZV

    Like

  6. Denk ook dat het in die twee inkomens zit en dat je daardoor ergens te weinig inkomstenbelasting hebt betaald.
    Ik zit zelf in de WAO sinds 2003, ben in 2006 weer gaan werken (parttime) en moest over 2006 meteen een flink bedrag terugbetalen. Daarvoor kreeg ik elk jaar juist geld terug door de de aftrekpost ziektekosten. Eind 2007 bleek het werk toch te zwaar, dus werd mijn contract niet verlengd. WW en WAO gehad tot medio 2009, – samen precies bijstandsniveau – en ik heb voor elk jaar tot en met 2009 rond de 500 euro terug moeten betalen. Daarna werd ook steeds mijn huurtoeslag gedeeltelijk teruggevorderd, waardoor ik iedere keer een complete maand uitkering kon inleveren. Per 2010 heb ik alleen WAO + toeslag en nu heb ik geen (voorlopige)aanslag gekregen. Uiteindelijk keert de rust dus wel terug.
    Groetjes, Rina

    Like

  7. Wat vervelend zeg! Ik moet de cijfers nog krijgen over 2010 en hoor dan of er bij betaald moet worden. Ik hoop van niet, want ik heb (ivm eigen bedrijf) al best een fors voorschot betaald elke maand. Bovendien zou een teruggave (of tenminste niets bijbetalen) dit jaar ook wel heel goed uitkomen…

    Like

  8. Het zou kunnen liggen aan de combinatiekorting. Als werkende ouder heb je recht op een korting als je kind nog geen 12 is. Als je beiden werkt, krijg je een hogere korting. Vaak heb je die korting bij de voorlopige teruggaaf al aangekruist en dat loopt automatisch door. Nu je niet meer werkt, heb je geen recht op die korting. (staat in het rijtje met vragen waar je ook moet antwoorden of je thuiswonende kinderen hebt en of je recht hebt op een wajong)

    Like

  9. Ik snap weinig van het hele verhaal. Vandaag wel weer een grote krantenkop op de voorpagina dat de belastingdienst voor miljoenen aan verkeerde nota claimt en ook voor miljoenen aan verkeerde personen uitkeert. Niet erg bemoedigend.

    Like

Zeg het maar!

