Spaarcentjes consumindertips: tip 9

Verander je huisgenoten in vrekken!
Natuurlijk is het mijn streven niet om vrek te worden. Misschien kan ik beter schrijven: bewerk je huisgenoten zo dat ze ook bewuster met geld omgaan.
Misschien is dit wel de belangrijkste tip van allemaal. Als je met meerdere mensen in een gezinsverband leeft, op wat voor manier ook, dan is het heel belangrijk dat iedereen achter hetzelfde doel staat. In je eentje als een dolle gaan besparen op de boodschappen, heeft geen zin als je eega aan de andere kant gewoon doorgaat met geld uitgeven aan zaken die jullie je niet kunnen veroorloven.
Consuminderen is dus een gezamenlijke onderneming, zie het als een gezinshobby. Bespreek met je lief wat de redenen zijn dat jullie consuminderen, en wat jullie persé niet willen opgeven. Bepaal samen waar jullie grenzen liggen en waar jullie voor willen sparen, of dat nu een vakantie is of versneld de schulden af betalen of gewoon eens uitkomen zonder aan het eind van de maand rood te staan. Als jullie er samen uit zijn, kunnen jullie een duidelijke boodschap meegeven aan de kinderen, zodat die weten waarom het belangrijk is om het licht uit te doen, de kraan niet zomaar te laten lopen en te sparen voor iets wat ze graag willen.
In het begin stuit je misschien op weerstand. Daarom is het belangrijk dat je de boodschap niet brengt alsof iets wordt afgepakt maar dat er juist veel voor terugkomt. Je geld lekt niet meer ondoordacht weg maar wordt besteed aan zaken die jullie allemaal belangrijk vinden. Je krijgt er rust voor terug door de zekerheid van een buffer. Het is een omschakeling van ondoordacht geld uitgeven naar bewuste keuzes maken en daar enorm van kunnen genieten.
Voor ons was de belangrijkste consuminderreden: de mogelijkheid om bepaalde dingen te kunnen blijven doen terwijl er veel minder inkomen binnen komt. Wij kiezen voor biologisch, willen heel graag één keer per jaar op vakantie en Schatje gaat graag in de zomer naar North Sea Jazz. We willen graag in dit huis blijven wonen en hopen voldoende te kunnen sparen voor een studie van Zoon. Ook hopen we over een aantal jaren de keuken te kunnen vervangen. Gaandeweg zijn daar ook gedachten bij gekomen over consuminderen in zijn algemeenheid, het nut van zuiniger met je spullen om gaan, een afkeer van verspilling. Dat is een proces dat ik ook veel tegen kom op het net bij andere bloggers. Je begint als vrek-in-opleiding omdat je MOET besparen en je eindigt als bewuste-genieter-met-aandacht-voor- milieu-en-de-knip, zoiets.
Onze eerste bespaarkeuzes maakten we vanuit een situatie waarin we eigenlijk nooit geld over hielden. We stonden niet vaak rood maar het lukte ook nooit om te sparen. Toch meenden we wel duurder te kunnen gaan wonen. We waren dus “consuminder-maagden”. Toen mijn inkomen deels wegviel en het tot mij doordrong dat we iets grondig moesten gaan veranderen, was Schatje daar niet bepaald blij mee. Hij was bang dat alle geneugten van het leven zouden worden afgepakt. Het is een heel proces geweest van ons samen om te ontdekken wat voor de ander echt belangrijk is. Het is ook een uitdaging geweest om dat met respect voor elkaar te doen. Hij wordt nog steeds wel eens wanhopig van mijn “biologische gezeur” en ik vind een nieuwe versterker helemaal niet nodig ook al is de oude duidelijk aan vervanging toe. Maar ik ben behoorlijk doof en hoor niet eens wáár geluid vandaan komt, laat staan dat ik hoor of de kwaliteit van het geluid oké is. ‘Vroeger’ hoorde ik dat ook niet maar ging ik meteen overstag, we renden naar de winkel en kochten er één. Grote uitgaven werden altijd impulsief gedaan. Nu bedenken we dat we elke week allebei € 5 van ons zakgeld in een potje kunnen stoppen, zodat er over een jaar hopelijk wel een andere versterker kan worden aangeschaft.
Ik kan niet in mijn eentje de wereld redden. Zou ik alleen wonen dan zou ik veel drastischer zijn in Zero Waste, in mijn consuminderacties. Maar ik leef niet alleen. Ik heb rekening te houden met anderen, die andere accenten in het leven leggen en waar ik rekening mee moet houden. Om het leuk voor ons alle drie te houden. Wat ik wél kan doen is zorgen dat we ons allemaal bewust worden van de waarde van geld, en wat er gebeurt als je het minder uitgeeft, zorgvuldiger uitgeeft of bespaart door verspilling te stoppen.
Meer tips van Spaarcentje lezen?
7 gedachtes over “Spaarcentjes consumindertips: tip 9

  1. Ik herken dit heel erg; als ik alleen zou zijn, zou ik ook veel drastischer zijn. Maar voor mijn vriend is het veel belangrijker dan voor mij om bv. zo af en toe een ijsje te halen etc.
    En dan is het belangrijker dat je dat beseft en samen van zoiets geniet, dan dat je gaat lopen mokken dat er geld wordt uitgegeven. Bewust worden waar je blij van wordt is zeker een deel van het consuminderen.

    Like

  2. Toch is dit een moeilijk onderwerp. Wat besparen op bv energie en kringloop beptreft zitten we op één lijn. Maar de boodschappen,doe ik graag zelf. IK weet,dat mijn man een impuls-koper is. Groeten Izerina

    Like

  3. Mijn man is heel zuinig op zijn kleding en schoenen en ook met water. Maar hij zet soms wel de TV en de computer én laptop tegelijk aan….en plastic weggooien dat vond hij eerst onzin, nu begint het wel te veranderen. Voor hem is gemak heel belangrijk, hij heeft een drukke baan en wil thuis en op vakantie niet moeilijk doen. Ik heb meer tijd en neem afval scheiden heel serieus, gezond eten enz. Dus helemaal op één lijn zitten we niet maar we begrijpen elkaar wel en respecteren elkaars keuzes.

    Like

  4. Ja heel herkenbaar. Ook de reacties hierboven. Op veel vlakken zijn we het helemaal eens. Maar met boodschappen doen ben ik altijd stukken duurder uit als manlief mee is. Ik heb het hart niet om van alles en nog wat weer uit het karretje te zetten. Tenslotte werkt hij net zo hard voor de centen als ik.
    Maar als het even kan ga ik snel alleen…..

    Like

Zeg het maar!

