Troep en symptoombestrijding

Troep in huis en troep in mijn hoofd. Vandaag kwam de grote bestelling binnen van de biowebwinkel met een voorraad voor (hopelijk) ruim een maand, maar daarvoor moest ik wel wat plek maken in de kasten. Na 3 jaar ziekzijn ontbreken logica en indeling in de voorraadkasten. Hoewel Schatje niet een man is waartegen je hoeft te zeggen dat hij moet gaan stofzuigen of soppen, dat doet hij uit zichzelf wel, gaat hij niet voor zijn lol eens fijn de kasten indelen. Het zal niet in hem opkomen. Dus ik wissel elk half jaar bijvoorbeeld de zomer- en de winterkleding van de kast naar de bakken op zolder en vice versa. Maar daar blijft het ook wel bij. Verder uitzoekwerk wordt hier nog weinig gedaan. Daarvoor beschik ik niet over voldoende energie.

Op zich is dat ook wel pirma, ‘vroeger’ kon ik nogal obsessief te keer gaan met schuiven en dingen anders indelen. Kwam Schatje thuis ’s avonds en dan hoorde ik Zoon zeggen: papa zal ik je even uitleggen waar de pindakaas staat, want mama heeft het weer gedaan. De beperkingen van mijn lijf hebben mij gedwongen prioriteiten te stellen en opruim/indeel aanvallen uit te zitten zonder actie te ondernemen.

Met de komst van zoveel boodschappen leek het me nu toch handig eens de voorraadkasten op te ruimen. Wij hebben een ruime keuken maar deze is vreselijk onpraktisch ingedeeld qua kastruimte en dan hebben we ook nog de voorraad verstopt op verschillende plekken. Zo grijp je mis of je blijkt ineens juist 4 flessen azijn te hebben. Zoiets dus. Jullie merken het al, ik praat het goed…..

Alles is opgeruimd dus, wasmiddel bij wasmiddel, meel bij meel, alles netjes gegroepeerd. Hoewel de keuken er net nog uitzag alsof er een ontploffing had plaatsgevonden, is nu alles weggewerkt en opgeruimd. Nu mijn hoofd nog leegschudden. Ik ken mezelf lang genoeg om te weten dat als ik met spullen ga schuiven en opruimen, dan broeit er iets onder de oppervlakte. Het moment dat ik bedenk dat spullen die op A staan, veel beter op B kunnen staan en dat ga motiveren, is ook het moment dat ik blijkbaar volloop met iets.  Dat ik over iets de controle kwijt ben. Dus hoe fijn het ook is dat nu alles weer logisch is ingedeeld, ik leg mijn hoofd te rusten en wacht tot het stof weer is neergedwarreld. Nu nog Schatje vanavond uitleggen waar het wasmiddel naar toe is verhuisd….

5 gedachtes over “Troep en symptoombestrijding

  1. Je probleem is herkenbaar. Ook ik hou van geordende kasten, maar mis vaak de energie om het te verwezenlijken. Daarom plan ik alles in mijn hoofd en zodra de energie het toelaat ga ik heel doelgericht te werk en meestal komt wat ik bedacht had, prima uit in de praktijk. Idd soort bij soort en logische groeperingen, van bakspullen bij bakspullen etc. Ik werk ook veel met manden enzo zodat ik dingen bij elkaar kan bewaren. Een mand opruimen kost minder moeite dan een hele plank of kast.

    Like

  2. Ik probeer met het opruimen van elke tas boodschappen de logica in mijn kasten te blijven volgen. Dan wordt het geen troep.En heb ik zin en energie,dan maak ik gewoon een plank schoon. Groeten Izerina

    Like

  3. 'k Begrijp dat zoon er deze keer niet bij was, anders kon hij 't fijn gaan uitleggen!;)
    Ik krijg ook altijd dit soort verwijten, dat schijnt iets manlijks te zijn. Bij hun moet alles altijd op dezelfde plek liggen. Behalve wanneer ze 't zelf opruimen.
    Groet

    Like

  4. Is de bestelling naar wens die je hebt gedaan? Hier is het ook elke keer weer lastig om alles op te ruimen want weinig kastruimte. Nu alle droge spullen in weckpotten zitten heb ik iets meer overzicht. Maar heel veel boodschappen staan hier in de garaga, het kan niet anders. Daar is het vaak vochtig dus moet ik kwetsbare waren overpakken in plastic. Toch wonen we in een redelijk nieuw huis maar voor mijn kookgewoonten is blijkbaar meer ruimte nodig. Succes met opruimen.

    Like

Zeg het maar!

