Spaarcentjes consumindertips: tip 10

Gun jezelf af en toe wat extra’s
Jaren worstelde ik met mijn gewicht. Ik ontzegde me al het lekkers om maar af te vallen. Totdat ik bezweek en dan weken, soms maanden, weer geen maat wist te houden. Op een dag besloot ik dat het genoeg was. Ik ben gewoon gezond, lekker en voldoende gaan eten en af en toe gunde ik mezelf iets heel lekkers, waar ik op dat moment echt trek in had. En raad eens: ik viel 10 kilo af. Dit geldt ook voor consuminderen: gun jezelf af en toe iets leuks, ontzeg jezelf niet alle luxe. Zo houd je het prettig en is het makkelijker vol te houden.
Net als dat ik nu nooit meer vreetaanvallen heb, doe ik ook nooit meer impulsieve uitgaven, juist omdat ik mezelf af en toe iets gun. Schatje en ik krijgen allebei elke week € 10 zakgeld. Hij spaart het meestal op en koopt er dan eens in de zoveel tijd iets groots van – meestal tweedehands via Markplaats- waarvan hij vindt dat zijn leven zonder niet compleet is. Zo staan er sinds een week levensgrote conga’s in zijn muziekkamer, die overigens niet alleen bij hem veel vreugde opwekken, want niets is leuker dan eens lekker op die grote trommels rammen, maar dit geheel terzijde.
Ik besteed het zakgeld meestal aan kleinere hebbedingetjes. Ik kan heel lang nadenken over wat ik echt wil hebben, maak dan een keuze en spaar daar voor. Niet omdat ik het nodig heb maar gewoon omdat ik er blij van word. Want ook al consuminderen we al jaren, het verlangen naar mooie spullen verdwijnt niet zomaar uit ons systeem. Maar waar we voorheen de stad in renden en ineens zomaar veel geld (dat we niet hadden) uitgaven aan impulsaankopen, wordt nu die neiging gedoseerd via wel doordachte kanalen. Zo voelde ik al weken een slipperaanval aankomen. Het wordt zomer en ik heb een schoenentik. Ik spaarde voor een paar hele mooie heerlijk lopende sandaaltjes, die luisteren naar de naam Reef Ridiculously Comfortable en die mij € 24 hebben gekost, inclusief 30% korting omdat de winkel waar ik ze kocht 30 jaar bestaat. Zijn het geen snoepjes? Nu is mijn spaarpotje weer leeg en ga ik iets nieuws bedenken. Zo houd ik het leuk voor mezelf.
Natuurlijk moet ik altijd iets te zeuren hebben: dit advies moet je absoluut negeren als je schulden hebt, dan ga je voor eerst afbetalen!
Meer consumindertips van Spaarcentje lezen?
7 gedachtes over “Spaarcentjes consumindertips: tip 10

  1. Wij hebben onszelf ook 'zakgeld' gegeven.
    Per persoon €15,00
    Geef het uit of spaar het op. Wat je maar wilt en niet meekijken over elkaars schouder. Al wil je uitgeven aan punaises dan moet je het nog zelf weten.
    Soms vind ik het heerlijk om dan ook op marktplaats iets leuks voor mezelf te scoren. Daar kan ik dan wel een paar avonden mee zoet zijn. Beetje onderhandelen is dan ook leuk.
    Gek genoeg zijn er ook maanden bij dat zelfs die uitgave niet hoeft.
    Maar je hebt in ieder geval niet die druk dat het 'niet mag'.
    Ik vind jouw tip dus een goeie tip.

    Like

Zeg het maar!

