Kosten en baten van de tuin

Vandaag levert de tuin op:

  • 10 peultjes, die worden afgekookt en over de sla gedaan
  • een krop ijsbergsla, voor bij die peultjes dus
  • 3 aardbeien, dat is makkelijk, we zijn met zijn 3tjes, dus ieder 1, lekker voor door de yoghurt
  • een bos bloemen!


Toekomstverwachtingen korte termijn:

  • Meer ijsbergsla
  • Krulandijvie (nog 2)
  • Veel rucola
  • Bietjes
  • Peulen
  • Meer aardbeitjes
  • Frambozen (al 2 gesignaleerd)
  • Courgette (volgens de laatste telling zeker 20)

Toekomstverwachtingen langere termijn:

  • 4 bloemkolen
  • Veel wortelen
  • Doperwten
  • Pastinaak
  • Venkel (2)
  • Heleboel tomaten
  • Pompoen

Toekomstdromen:

  • Paprika’s (net overgepot, bijna 20 plantjes)
  • Pepers (ook net overgepot, bijna 30 plantjes)
  • Een grotere tuin

Taakverdeling:
Schatje doet het werk, ik eet het op. Nou vooruit, ik maak het ook klaar….

Kosten:

  • Veel tijd
  • Beetje geld voor zaden (maar de meeste zaden werden verkregen uit de plant zelf, dat lukt heel aardig)
  • Ongeveer € 30 voor een omheining om de katten tegen te houden
6 gedachtes over “Kosten en baten van de tuin

  1. Volgens mij verdien je uiteindelijk wel aan. Wij hebben vorig jaar geïnvesteerd (potgrond). Dit jaar 2 zakjes extra, zaden niets.

    Maar volgens mij is het ook een kwestie van leren wat wel of niet in je tuin WIL groeien.
    Courgettes doen het bijvoorbeeld bij iedereen, bij ons soms wel maar vaker niet. Tomaten schijnen moeilijk te zijn en die gaan bij ons juist wel…

    Weten wat je veel eet, helpt natuurlijk ook. En wortels doe ik bijvoorbeeld niet omdat die zelfs bio goed betaalbaar zijn.

    Groetjes,
    Julia

    Like

  2. Tomaten heb ik uit gewone opeettomaten gemaakt, die doen het super. Net als de courgettes, doperwten, wortels en aardappels. Komkommer gaat kleaute net als prei.

    Als alles eenmaal groeit, kost het weinig tijd meer. Het is vooral een goed gevoel denk ik. Als ik goedkoop wil eten, neem ik de tweede klasse groenten bij de biobezorger. Wel zo relaxed.

    Like

  3. Geweldig, met name de toekomstdromen ;-))

    Wij (en de buren en de 2 geiten en 3 kippen zo af en toe ook) eten al weken van de pluksla. Dat is zulke lekkere sla, zacht en knapperig en blijft maar doorgroeien. Het bio-zaad kostte 1,25 en als je buren niet mee-eten en je geen veestapel(tje) hebt, heb je aan´´n half zakje genoeg. De rucola is gaan bloeien en heb ik gekortwiekt. Komt wel weer op!
    Succes en ook al is de reden minder leuk de taakverdeling is wel goed bij jullie!!

    Like

Zeg het maar!

