Kosten verjaarspartijtje

Eerder al schreef ik over de verjaardag van Zoon en vroeg ik om tips voor het partijtje. Dat was in februari. Sindsdien verkeerden we in een maar niet ophoudende toestand van besluiteloosheid. We konden best veel dingen verzinnen, maar dat werd dan toch weer geschrapt: te duur, te veel gedoe, te druk voor mij. Ook speelde zeker mee dat we er bepaald niet naar uitkijken. Wat voor Zoon het hoogtepunt van het jaar is, is voor ons een dieptepunt. Ik persoonlijk kan me weinig ergers voorstellen dan een heleboel jongetjes van 9 die onmiddellijk doordraaien van het idee van een partijtje, ongeacht wat je met ze doet en wat je er in propt. Ik ben echt dol op kinderen, maar dan wel geïsoleerd, één per keer. Met mooi weer misschien twee.

Omdat we ons inmiddels diep schaamden, planden we voor morgen een partij en hakten wat knopen door qua locatie, keuze van de vriendjes en keuze voor eten. Het plan was naar een grote speeltuin te gaan in Alkmaar. Gezien de weersvoorspelling gaan we over op plan B: de film Kong Fu Panda. Eerst krijgen de heren een pannenkoekenlunch met als toet gevulde koeken en /of reuze krakelingen. Dan springt iedereen in de auto (meute kinderen, Schatje, Schoonouders) en zwaai ik iedereen enthousiast uit. Eind van de middag doe ik de deur weer open, geef ze chippies en limonade en gaan de kinderen weer retour richting ouders en bedraagt de schade rond de € 90 (film, eten, drinken, lekkers, vervoer)

Natuurlijk hadden we hier een spelletjesmiddag kunnen organiseren. Alleen dat kost mij (en zeker ook Schatje) weken qua energie die ik niet heb. En natuurlijk had ik zelf chocoladecake kunnen bakken, maar dat verbood ik mezelf. Wel kochten we koeken zonder enge toevoegingen en komt de chips uit één grote zak in plaats van die voorverpakte 25 grams zakjes. Dussssss nu alleen nog Schatje straks een grote stapel pannenkoeken laten bakken zodat die morgen alleen even hoeven worden opgewarmd.

Het is hier de gewoonte dat kinderen wat meekrijgen aan het eind van een partijtje. Ik heb besloten dat ik daar niet meer aan meedoe. Welke gek heeft bedacht dat het normaal is om kinderen allemaal cadeautjes en slechte snoep mee te geven in milieuonvriendelijke plastic zakjes aan het eind van een partijtje? Het mag niet te veel kosten, dus tref je er de meest verschrikkelijke troep in aan, die uit zichzelf zo houdbaar is tot eind 2020. Of nog erger: met plastic rommeltjes erin die voor speelgoed moeten doorgaan en die volledig desintegreren zodra mijn priemende blik er op valt. Voorgaande jaren deed ik wel mee, omdat dit nu zo eenmaal de gewoonte is. Nu verdom ik dit, ik ga geen energie en kosten meer verspillen aan iets waar ik niet achter sta. Aan het eind van het partijtje krijgt ieder kind een ferme handdruk, wordt vriendelijk bedankt en klaar! Of misschien maak ik een foto van die jochies als ze hier met zijn allen eten, druk die af terwijl ze weg zijn en geef die mee met een leuk tekstje op de achterkant.

Wat denk jij, goed opgelost of niet?

17 gedachtes over “Kosten verjaarspartijtje

  1. Klinkt wel een beetje zwaar: het dieptepunt voor jullie als ouders!

    Ik vind het fotootje een heel origineel idee. Is denk ik toch leuker voor jullie zoon als ze wel wat meekrijgen aan het einde.

    Veel plezier morgen, het valt vast reuze mee hoor!

    Lieve groet,
    Spaarmoeder

    Like

  2. Het is altijd weer een uitputtingsslag zo,n verjaardag, maar je hebt 1 kind en als hij later volwassen is dan denk je misschien met weemoed terug aan deze tijd. Het lijkt me zo een strak plan voor die verjaardag en voor jou niet te zwaar.

    Like

  3. Die foto vind ik super! Ik denk dat ze op dit moment liever snoep (of troep, hoe je het noemen wilt ;)) hebben, maar later naar die foto kijken en denken aan het leuke feestje. Die snoepjes en plastic prullen zijn ze een dag later alweer vergeten.

    Like

  4. Ik ben maar eerlijk, wat jammer dat je zulke negatieve gevoelens hebt ten opzichte van het partijtje van je zoon.
    Woorden als dieptepunt en je niks ergers kunnen voorstellen. Oi..wees blij dat hij gezond is en lééft.Dat je zijn verjaardag kan vieren.
    Er klinkt duidelijk verzet en zelfs iets van verontwaardiging door in je blog.
    Waarom? Hij is zo blij dat hij jarig is, dat hij vriendjes heeft, dat HIJ nu een partijtje mag houden. Ik heb zelf twee kinderen en natuurlijk was ik ook hondsmoe na afloop. Maar ook heel voldaan. Je kan wel een statement willen maken met de snoepzakjes, maar bedenk wel koppelen aan de verjaardag van je zoon. Hoe is dit voor hem?! Heeft hij hier ook nog iets in te brengen? Hij is 9, hij is een kind en wil gewoon lekker de jarige zijn.
    Ik liet ze altijd touwtje trekken aan het eind en dan zat er een mini-cadeautje in. Al was het maar een geinige puntenslijper.
    Reken je frustraties over wat moet of niet moet af op je eigen verjaardag, maar niet op die van je zoon zou ik je willen adviseren.
    Ik ben het dus totaal niet met je eens en ik vind het zelfs een tikkeltje egoïstisch om de verjaardag van een kind zo af te spiegelen.
    Ik neem aan dat hij de blog niet leest..

    Like

  5. Al houd ik in mijn achterhoofd dat je niet veel energie hebt, ik ben het eigenlijk wel met casadimama eens. Als je van te voren het al hebt over een dieptepunt etc, dan weet je zéker dat het niets wordt! Oke, jongens op die leeftijd kunnen druk zijn. Maar je hoeft niet druk mee te doen. En als je ze eerst even ergens buiten uit laat razen (met simpelweg tikkertje oid) ben je al een heel eind.

    Like

  6. Ik hik ook altijd tegen partijtjes aan maar ik denk dat je het prima hebt opgelost. Volgens mij gaat je zoon een superleuke dag krijgen. Die foto aan het eind meegeven vind ik een leuk idee, die ga ik onthouden. Ook ik wordt altijd weer moe van de hoeveelheid zooi die ze na een partijtje meekrijgen, het zoveelste potlood, gummetje, plastic fluitje, etc. Thuis beland het altijd onmiddelijk in een hoek om er nooit meer uit te komen. Een foto is een superleuk aandenken. Veel plezier!!

    Like

  7. Viér een verjaardag! Met volle teugen, ook al heb je weinig energie. Je eigen instelling is ook heel belangrijk. Je zoontje gaat dit feestje nooit meer vergeten. Geniet gewoon lekker met hem mee. Hij is de jarige job!!

    Like

  8. Ik ben niet ziek, hou veel van mijn kinderen, maar ben ook altijd uitgeput van een feestej. Volgens mij mag je dat ook best zeggen. We houden volgens mij elkaar allemaal voor de gek als we zeggen dat het echt leuk is. Vooral bij het thuis organiseren, zit je gewoon de uren af te tellen! En volgens mij heb je gewoon een heel leuk programma, het is niet dat je het niet viert. Ik zou zeggen, ben trots op jezelf dat je het viert, want ik merk steeds meer een trend dat het helemaal overgeslagen wordt.

    Groetjes Noa

    Like

  9. Er zijn natuurlijk wel gradaties in moe zijn of weinig energie hebben, hè.
    Er zijn heel wat ziektes die, mede door de diverse medicijnen die je echt nodig hebt, een vermoeidheid geven die niet weggaat door even rustig te gaan zitten. Uit eigen ervaring weet ik ook dat je deze uitputtende vermoeidheid niet kunt vergelijken met de moeheid van een gezond mens. Ik zou zeggen: als je iets niet uit ervaring kent, wees dan voorzichtiger met je reacties.

    Like

  10. Ieder vierd de verjaardag van kinderen op hun eigen manier en ik zag er net als jij altijd vreselijk tegenop..daarom hebben wij het jaren tussen de middag gevierd.
    Pannekoeken van te voren klaar, eten even spelen en weer hup naar school!
    Moest er niet aan denken om het bv op een hele woensdagmiddag te doen.

    Op een gegeven moment dachten weer weer eens.. laten we het dan maar eens proberen ohhhhhh boy!
    Er was een groepje waar niets veilig was haha (nu kan ik er om lachen toen niet!)
    Had er een de badkamer kraan vergeten dicht te draaien daar kwamen we achter toen het water de trap af liep..
    Hadden ze staan springen op zoon's bed door de lattenbodem gezakt!
    Stroop zat aan de muren..
    Daarna hebben we het nooit meer op de middag gevierd.

    Ze zijn nu bijna volwassen maar heb nog nooit gehoord dat ze er een trauma aan hebben over gehouden hihi ik wel!!!!!

    Like

Zeg het maar!

