De maandagse bespaartip

Zoon is dol op yoghurtdranken. Hij drinkt geen melk, daar reageert hij niet goed op dus een glas yoghurtdrank, een bakje yoghurt of de plak kaas op brood is zo’n beetje het enige zuivel dat hij naar binnen krijgt. Nu vind ik de yoghurtdranken die te koop zijn niet echt geschikt. De goedkopere merken zitten vol troep en de duurdere merken zitten misschien wat minder vol met troep maar altijd nog vol met suikers of (nog erger in mijn ogen) lightstoffen. Er is een acceptabel biologisch merk beschikbaar, maar dat is ook erg zoet en nog altijd duurder dan zelf maken.

Want dat is heel simpel. Teunie heeft in haar boek een recept voor yohurtdrank geplaatst dat heel eenvoudig te maken is (en dat vast ook wel ergens op haar blog te vinden is). Mijn yoghurtdrank is daar een variant op, want ik maak een suikervrije drank.

Wat heb je nodig:
100 ml diksap in een smaak die je kind lekker vindt (diksap is ongezoet)
400 ml magere yoghurt
500 ml water
6 druppels stevia (*)

Doe alles in een maatbeker en roer door met een garde. Proef even of het zoet genoeg is voor de smaak van je kind en giet over in een literfles. Bewaar in de koelkast. Even schudden voor gebruik.
Heb je geen bezwaren tegen suiker, gebruik dan gewone limonade. Dat doe ik ook wel eens hoor, het is niet zo dat Zoon nooit iets met suiker krijgt.

Ik kan me zomaar voorstellen dat je met meerdere kinderen in huis en vriendjes/vriendinnetjes over de vloer, flink wat kunt besparen door dit zelf te maken. Ik doe het vooral om gezondheidsredenen. Nu weet ik precies wat er in zit!

Wat is Stevia?
Stevia is een plantaardige zoetstof gemaakt van Honingkruid en vele malen zoeter dan ‘gewone’ suiker zonder de bekende nadelen van suiker. Het bevat geen caloriën, is niet slecht voor je tanden en het zou zelfs geneeskrachtige eigenschappen bevatten. Of dat zo is weet ik niet maar het smaakt prima en bevalt goed.
Stevia mocht lange tijd niet worden verkocht als zoetstof maar sinds april 2010 is het toegestaan in alle landen van de Europese Unie. Het is verkrijgbaar in reform- en natuurwinkels en te koop in poedervorm, tabletjes en druppelextract. Ik gebruik altijd het extract. Als je wilt weten wat je er allemaal mee kunt doen, kijk dan eens voor meer steviarecepten op Spaarcentje kookt

7 gedachtes over “De maandagse bespaartip

  1. En karnemelk met diksap? Zoonlief dronk hier ook altijd yoghurtdrank. Het viel me juist op dat in de duurdere merken juist nog veel meer rotzooi zat. Maar laatst heb ik 'm dus eens karnemelk met ranja meegegeven naar school zonder dat ie het wist. Hij had het op school wel door maar hij vond het lekker! Als ik het van te voren tegen 'm gezegd had, had ie het niet opgedronken, dat weet ik zeker.

    Like

  2. Jolanda, ik heb het ook wel eens van karnemelk gemaakt, dat kan inderdaad prima. Het punt is dat wij hier karnemelk niet gebruiken verder en het dus extra zou moeten worden aangeschaft. Maar yoghurt is altijd voorradig en dus een makkelijke oplossing voor ons.

    Like

  3. Nee Valhalla, ik denk niet dat je zuivel persé nodig hebt, calcium kun je naast zuivel ook uit groente, (boerenkool!)peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, gedroogd fruit halen. Alleen dat eet Zoon nauwelijks, dus moet hij het toch uit yoghurt halen.
    Zelf ben ik overgevoelig voor melk, dus ik weet uit eigen ervaring dat het niet altijd goed voor je is. Niet voor niets is het merendeel van de wereldbevolking lactoseovergevoelig.
    Het schijnt zelfs zo te zijn dat door de fosfor in zuivel je lichaam minder goed de calcium kunt opnemen. Of dat echt zo is weet ik niet, maar dat zuivel niet zaligmakend is, is mij wel duidelijk

    Like

  4. Ik ben absoluut geen zoetekauw en zou die Stevia er dus toch beetje bij beetje uitlaten: het EDH-principe van de Vrekkenkrant. Lijkt me uiteindelijk nòg gezonder! Succes.
    Groet,
    Joke

    Like

Zeg het maar!

