Biologische producten in de gewone supermarkt

Toen we terugkwamen van vakantie en boodschappen gingen doen, zag ik dat het assortiment biologische producten in de gewone supermarkt weer was uitgebreid. Waar ik 2 jaar geleden nog vrijwel niets biologisch kon kopen, wordt het nu steeds normaler. Zo zag ik tot mijn verrassing dat er zelfs shampoo en crèmespoeling met het BDIH keurmerk te koop was, en nog betaalbaar ook. Wie regelmatig mijn stukjes leest, weet misschien nog dat ik enige tijd geleden zelf een crèmespoeling voor mijn haar maakte met ei en yoghurt, maar ik heb niet elke week zin om dat te doen. Dus werd de crèmespoeling in de kar gegooid, en hij voldoet goed.

Vakantie is voor veel zaken goed, zo ook om eens dingen te overdenken. Ik heb besloten wel door te gaan met biologische producten te kopen maar met wat meer strategie. Het afgelopen jaar zijn we overgegaan van veel biologisch naar alles biologisch en het kostte me steeds meer moeite om vast te houden aan hetzelfde budget. Maar biologische rijst of pasta, koffie zijn wel erg duur. Daarom heb ik besloten nu eerder het onderscheid te maken tussen bewerkte en minder bewerkte producten. In de gewone super kun je uitstekende pasta kopen, ook de volkoren variant en je kunt daar niet zo veel aan verknallen. Maar mosterd of mayo of tomatenketchup, dus de bewerkte producten, daar kun je wel veel troep aan toevoegen. Dus dat wordt mijn criterium. De meer bewerkte producten zoveel mogelijk bio en natuurlijk ook het fruit, de groente en het vlees.

Dat dit werkt, blijkt wel want ik houd sinds maanden nu elke week weer wat over in plaats van dat ik telkens net te kort kom. Wat ik overhoud stop ik in een potje en daar betaal ik andere onverwachte uitgaven van zoals bijvoorbeeld deze week de schoenmaker.

En jullie? Nog plannen zo na de zomer hoe je het wilt gaan aanpakken op consumindergebied?

8 gedachtes over “Biologische producten in de gewone supermarkt

  1. Ik heb besloten door te gaan met bio. En wel zo veel mogelijk. Ik koop wel enkele dingen goedkoper in de supermarkt (bio). Ook hier breidt het assortiment nu uit in de supermarkt. Maar idd; juist de meer bewerkte producten neem ik bio. Ik koop (fris)drank bijna nog allemaal de 'gewone' variant overigens. Dat gaat hier anders wel erg in de kosten lopen… Ik heb besloten op andere dingen meer te gaan bezuinigen en om minder afval te genereren…(zero waste dus)

    Like

  2. Hier ook nog steeds zoveel mogelijk bio, en rond oktober komen er altijd enorme aanbiedingen en grootverpakkingen. Ik heb wat vooruit gespaard zodat dat allemaal aangeschaft kan worden. Scheelt enorm voor de rest van het jaar.
    Maar ik koop dus ook steeds meer in verschillende supermarkten. Scheelt me gewoon teveel.

    Like

  3. Ik doe maar wat, maar alles wat van dieren komt is biologisch. (behalve heel soms een potje mayo dan). De groenten en het fruit doorgaans ook maar rijst alleen als het in de aanbieding is. Snoep en diksap koop ik ook biologisch. Dingen van de toko zoals die heerlijke pindasauzen zijn niet biologisch. Het bestaat volgens mij ook niet en dan nog, ik zou vermoedelijk het dubbele kwijt zijn als ik alles bio zou doen. Sponsor de sector al genoeg dacht ik zo 😉

    Like

  4. Ik probeer steeds meer bio, maar let ook nog erg op de prijs. Alles bio kan wel, maar dan moeten we gaan inleveren op de verbouwing bv en dat wil ik gewoon niet. Ik probeer sowieso wel extra op gezonder te letten, dus minder suikers, minder bewerkt, enzovoorts.

    Like

  5. Hier kopen we bijna alles biologisch(dynamisch). Maar er glipt nog wel eens iets tussendoor zoals wijn, chips,chocola, roomboter o.i.d. De luxe dingen dus. Maar alleen als ik het vergeten ben of als het een onverwachte aankoop is, visite o.i.d.
    Ik maak veel zelf van bio grondstoffen en dat scheelt ook. Het budget is wel wat verhoogd want ik kwam niet meer uit.

    Like

  6. Soms moet je keuzes maken,wat wel en niet bio.Inderdaad heb ik plannen,gemotiveerd door alles,wat ik op blogs lees. De hooikist(oude koelbox met zelfgemaakte kussentjes) haal ik weer van zolder. Ik wil meer peulvruchten koken.Het brood wordt blijvend no-knead bread.En ik probeer regelmatig naar de natuurvoedingswinkel te fietsen. De supermarkt heeft zoals jij schrijft een redelijk aanbod in biogroenten/fruit. Maar alles in plastic.Groeten Izerina

    Like

Zeg het maar!

