Bekentenis

Gisteren deed ik iets schandelijks. Ik gooide eten weg, waar we vandaag nog makkelijk van zouden kunnen eten. De snijbiet stond op het menu en in plaats van stamppot zoals ik eerst wou doen, ging ik het bakken, beetje mosterd erbij, knoflook, uitje….toen even in de oven met wat geitenkaas en toen konden we aanvallen. Ik had ook aardappeltjes uit de oven gemaakt en voor de liefhebbers rookworst.

Brrr wat was die snijbiet vies, of wat was het in ieder geval mislukt. Misschien is snijbiet wel héél lekker en kan ik het gewoon nog niet goed klaarmaken. Het deed me denken aan paksoi en dus behandelde ik het als paksoi maar de stelen zijn veel taaier, meer rabarberachtig. Dus we aten met lange gezichten en schoven het wat heen en weer op het bord. Wat is er veel over, verzuchten we tegen elkaar en toen deden we het gewoon: omkieperen de schaal in de groenbak (schaam).

De aardappelen waren trouwens ook niet gelukt. Het zal mijn (kook)dag wel niet zijn geweest…..

14 gedachtes over “Bekentenis

  1. Jeetje, zelfs de koks der alle koks lukt het een keer niet?
    Heel erg bedankt voor deze bekentenis.
    Nu mogen wij weten dat jij ook niet perfect bent en voelen we ons wat minder schuldig als het hier eens niet lukt.;-)))))))))))))))))))))))))
    Echt een opluchting en dat meen ik serieus!

    Like

  2. In zulke situaties is een hond gemakkelijk. Die van ons kreeg gisteren een vreemd uitgedroogd laatste stukje feta. Ze eet bijna alle restjes. Trouwens als eten je echt niet smaakt,is opnieuw opwarmen geen optie. Je zou er misselijk van worden.Groeten Izerina

    Like

  3. Omdat mijn mannen meer niet dan wel lusten, wil ik geen pakketten waarbij bepaald wordt wat ik tafel moet zetten die week. Het zou een drama worden in drie bedrijven. En snijbiet lijkt me een goede kandidaat om hier ook in de container te belanden. Ik heb groenlof liggen. Gekocht in een overmoedige bui. Blijk je dat rauw te moeten eten…. dat gaan ze niet lusten hoor…

    Like

  4. Balen! Als de aardappels ook niet lukten, dan moet het haast wel een slechte kookdag zijn. Aardappels zijn immers niet moeiliijk?! In zulke gevallen moet je eigenlijk een huisvarken of kippen hebben: dan komt het eten toch nog goed terecht.

    Like

  5. Ik vind snijbiet ook niet geweldig hoor. Ik heb het ook wel eens geroerbakt: bleh!! Maar met de stelen eraf en gekookt en gehakt als spinazie is het wel lekker, de kinderen proeven zelfs geen verschil. De stelen kun je gebruiken als een soort asperges maar ik gooi ze altijd weg.
    De volgende keer maak je er vast iets lekkers van, want als de aardappels ook niet lukken was het vast je dag niet!

    Like

  6. Ik heb een tijdje snijbiet in de tuin gehad, het bleef maar aangroeien!
    best lekker voor een keer maar we hadden het 2 x per week op het menu en dan weet je het wel een keer. Meestal bakte ik eerst de steeltjes met een uitje en knoflook en daarna het blad. Een roomsaus verzacht de smaak ook wel. Jammer van het eten maar soms gebeurt zoiets, niets aan te doen.

    Like

  7. Lag vast niet aan jou. De snijbiet in de tas van deze week was eigenlijk warmoes en had echt hele taaie stelen. Ik heb de stelen in stukjes gesneden 15 minuten laten koken en daarna nog 5 minuten met het (schaarse) blad. Omdat het toen nog een vrij taaie hap was heb ik de staafmixer erin gezet en het gegeten als spinazie. 't Was wel groen ondanks het weinige blad en smaakte goed. Gewoon ouderwets met gekookte aardappelen en een eitje.
    Het stukje wat je schreef over loslaten was zo herkenbaar. Eerst liep ik constant m'n mail te checken om te kijken wanneer de groente kwam en keek ik steeds uit het raam of de lege tas al was weggehaald. Dit kon 3 dagen aanhouden. Nu heb ik, na vele pogingen de man te bekeren en te smeken in ieder geval een mail te sturen op welke dag de groente komt, het geaccepteerd. Het eten in het weekend is daardoor erg avontuurlijk geworden 😉 en mijn leven een stuk rustiger. Dit is niet alleen eten van het seizoen, maar ook afhankelijk van de werkzaamheden van de boer. Valt mee te leven want over het algemeen is de groente goed en de hoeveelheid royaal.
    Oh ja, het lam is uiteindelijk toch overleden. Sneu voor de boer.
    Ik heb intussen veel plezier van je recepten, bedankt.
    groet, Hanna

    Like

  8. Toen we begonnen met een klein stukje moestuin hadden we ook snijbiet, we vonden het niet denderend, maar misschien rauw in stamppot, dat lijkt me wel.
    In het najaar willen we ook beginnen met een groentetas.
    Trouwens ik ben nog steeds niet te volgen op mijn weblog, de migratie duurt nu al meer dan 2 weken, zal ik overstappen en ergens anders opnieuw beginnen? Wie weet.

    Like

Zeg het maar!

