Vergelijken van de zorgverzekeringen

Nog 2 weken en de nieuwe tarieven van de zorgverzekeraars zijn bekend. Hou dit in de gaten!  Er zijn al enkele verzekeraars die de nieuwe tarieven bekend hebben gemaakt, maar vanaf half november moet het bekend zijn. De verwachting is dat de premies weer flink gaan stijgen, ik heb zelf 11 % horen fluisteren.

Ook met de zorgverzekering geldt dat vergelijken zinvol is. Dat kun je bijvoorbeeld doen op:

Independer
Verzekeringssite.nl

Op sommige verzekeringsvergelijkingssites ontvang je bovendien korting als je je via die vergelijkingssite aanmeldt. Maar er zijn meerdere kortingsmogelijkheden, die varieren van het lidmaatschap van een patiëntenvereniging tot het feit dat je een vegetariër bent en niet rookt.

Belangrijk is dat je voor het afsluiten/overstappen nadenkt:

  • wat vind ik belangrijk
  • maken ik en/of mijn partner veel gebruik van zorg?
  • Is een aanvullende verzekering voor ons wel zinvol?
  • wat zijn de ervaringen van anderen met de verzekeraar die je uitkiest?

Vraag eens om je heen aan anderen hoe zij zijn verzerkerd. Ikzelf ben bij een grote verzekeraar verzekerd en ontvang een korting via de ME-patiëntenvereniging. Ik slik op medische indicatie hele dure supplementen die niet vergoed worden bij mijn verzekeraar. Een lotgenoot vertelde mij bij een ander te zitten, geen korting te krijgen via de patiëntenverzekering maar wel die supplementen volledig vergoed te krijgen. Onder de streep is zij zonder korting wel voordeliger uit. dat ga ik dus dit jaar anders regelen!

Wij kozen er vorig jaar als gezin voor om mij aanvullend te verzekeren en Schatje niet. Ook draagt hij het maximale eigen riscio en betaalt daardoor minder premie. Wij namen voor het eerst geen tandartsverzekering als proef en stortten wat we aan premie uitspaarden op een aparte rekening. Hiermee betaalden wij de tandartskosten van afgelopen jaar. Wij kwamen er ruimschoots mee uit (even afkloppen, we gaan as vrijdag weer naar de tandarts) en waren zo uiteindelijk goedkoper uit.
Dit kan alleen als je een buffer hebt waarmee je een tegenslag kunt opvangen.

Goed nadenken en vergelijken kan dus veel geld besparen. Het is geen leuke klus maar bedenk dat de uren die je er aan besteedt uitendelijk gewoon uitbetaald worden in het voordeel dat je zo behaalt.

6 gedachtes over “Vergelijken van de zorgverzekeringen

  1. Ik denk dat voor mij Anderzorg deze keer weer het voordeligst uitkomt. Als dat zo is, ga ik daar weer voor. Ik heb maximaal eigen risico, omdat ik zelden problemen heb die anders vergoed worden en deze verplichte verzekering me anders ook echt te kostbaar wordt.

    Like

  2. Vergelijken loont zeker de moeite. Zeker ook informatie vragen.
    manlief heeft regelmatig tandartskosten en een goede tandartsverzekering is belangrijk.
    Volgens de tandarts zat hij echter bij z'n vorige verzekering beter dan bij de huidige. Ondanks de (te verwachte) hogere premie wil ik dus toch gaan kijken of hij weer terug kan.

    groetjes,
    http://kostwinnaar.blogspot.com/

    Like

  3. Goed blogje, het is inderdaad een kwestie van er even toe zetten om in deze materie te duiken, maar ach..dan wordt het nog wel weer een sport ook om het zo goedkoop en toch ook zo dekkend mogelijk voor elkaar te krijgen.
    Ik heb er vorig jaar wel wat tijd en energie in gestoken. En of ik het nou helemaal tot op het graatje af het voordeligst heb gedaan of niet, ik had er wel heel veel voldoening van dat ik niet zomaar klakkeloos ben blijven hangen in de verzekering omdat ik te hangerig was om dit klusje aan te gaan. Dat is al een heel fijn gevoel op zichzelf.
    Warme groet uit de casa!

    Like

Zeg het maar!

