Minimalisme en opruimen

De afgelopen tijd komen er veel blogs voorbij over minimalisme en opruimen. Minimalisme wordt hierin soms op één lijn gezet met helderheid in je hoofd. Daar is veel over te zeggen. Tijd voor een tegengeluid dacht ik zo. Opruimen ja. Minimalisme nee. Althans niet voor mij. Niet voor iedereen is dat het hoogst haalbare. Zet mij in een zeningerichte (lees: lege) kamer en ik voel me doodongelukkig. Het werkt prima voor even. Als ik op vakantie ben, vind ik het ook fijn als ik een huisje huur dat niet te vol staat. Want ik wil niet mentaal belast worden met de rommel van een ander zoals lijstjes, prulletjes, persoonlijke dingen die mij niets zeggen.

Maar in mijn eigen huis vind ik het fijn. Leeg kan soms prettig zijn maar niet hier. Mijn huis is mijn hol, lekker vol gebouwd. Wij hebben grote meubelen, veel boeken, veel cd’s, blauwe muren, 2 grote wijnrode kleden op de vloer en een enorm wijnrode leren bank en stoel. En overal staat iets, de vensterbank ligt vol met de stenen die we in Normandië vonden,  overal kaarsen,  kranten, rondslingerende boeken en strips, katten die zichzelf overal parkeren. Valhalla zou gillend wegrennen denk ik. Maar wij gedijen er wel bij. (Ik begrijp Valhalla overigens heel goed, zij wil naar Noorwegen kunnen rijden in een bestelbus zonder verhuiswagen er achteraan, maar niet iedereen heeft dat als einddoel.)

Opruimen is fijn. Doe ik ook graag. En ook ik sta erachter dat je alles wat je dubbel hebt of niet gebruikt, weggeeft of wegbrengt naar de kringloop. En ook ik heb als doel geen onnodige troep meer mijn huis in te slepen. Alleen ik lees steeds vaker dat bewust consumeren hand in hand gaat met minimalisme en dat vertaalt in ‘een zo leeg mogelijk huis’. Maar dat is niet het hoogst haalbare voor iedereen….wat ik maar wil zeggen: weet wat bij je past. Waak ervoor dat je niet denkt: ‘als ik alle meuk er uit doe, dan is het vanzelf helder in mijn hoofd’. Dat is hetzelfde als denken dat alles goed komt als je tien kilo afvalt. Dat gebeurt niet. Geluk of rust laat zich niet op die manier afdwingen.

Jij verandert niet, alleen de omstandigheden. Rust en innerlijke vrede kunnen voelen, hebben niet zozeer te maken met opruimen, maar met jezelf kennen en met niet ingaan op allerlei impulsen van buitenaf. Past een leeg huis bij je? Prima, vooral houden zo! Maar ben je net als ik een marmot die zich het liefst ingraaft? Daar is ook niets mis mee! Doe wat jij prettig vindt. Inspiratie is één ding maar dé waarheid vinden komt nog altijd uit jezelf, door naar jezelf te luisteren..

17 gedachtes over “Minimalisme en opruimen

  1. Hier zitten manlief en ik altijd in een spagaat. Ik ben van de ditjes en datjes en van hem mag het een betonnen bunker zijn.
    Voor zijn hoofd is het wel belangrijk om zo min mogelijk 'rommeltjes' in het zicht te hebben. Voor mij geeft het een gevoel van huiselijkheid (maar ja, hij maakt schoon en al die dingetjes op tillen..)

    Like

  2. Je gebruikt een mooie term “onnodige troep”.Dat “nodig hebben”is misschien het criterium voor opruimen. Wat jij in je huis hebt ,is op dit moment nodig om je goed en behaaglijk te voelen.Ook dat kan veranderen.Geniet van je “hol”. Groeten Izerina

    Like

  3. Mooi, mooi, mooi! Wij kwamen een paar jaar geleden terug van vakantie en vonden dat ons huis wat gezelligheid nodig had (zagen we pas toen we even weg waren geweest). We hebben een mooi schilderij opgehangen. Maar aan de andere kant houd ik wel erg van een opgeruimd huis. Veel troep levert mij stress op.

    Like

  4. Daar moest ik even flink grinniken om het gillend wegrennen!

    Ik ben het deels met je eens. Echt minimalisme zie ik ook niet zitten. Ik vind het fijn als mijn huis niet hol klinkt en als ik b.v. ons dressoir in de gang helemaal leeg zou hebben geruimd, dan zou ik geen moeite hebben met het gewoon laten staan. De kast zelf vind ik namelijk erg mooi, ook als hij leeg is.

    Maar ik ben zeker wel een van die mensen die jarenlang van alles naar binnen heeft gesleept, zonder het echt op te ruimen. Nu had ik op een gegeven moment twee keuzes: of ik ging het organiseren, of ik ging gewoon flink wegdoen. En dat tweede blijkt voor mij beter te werken. Iets kan hier namelijk netjes zijn, maar als ik dan even haast heb of snel iets nodig heb, dan is het weer *graaigraai* en is het een troep. Als ik de spullen niet heb om er een troep van te maken, gebeurt me dat ook niet. Dat wil niet zeggen dat ik met 100 dingen over wil blijven, maar ik ben nog zeker niet op het punt beland dat ik stop met wegdoen en alleen nog maar hoef te organiseren.

    Maar wat je zegt: dat is voor iedereen anders. En wat de een nog wel gezellig vind, spreekt de ander niet aan en wat voor de een druk is, is voor de ander al heel netjes. Ik heb persoonlijk een superhekel aan schoonmaken, dus minder frutsels levert me direct iets op. Ook wil ik niet meer een compleet kastje moeten blokkeren als ik het open doe in gezelschap, om te voorkomen dat ze de troep zien. Dat levert me ook wat op. Maar ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat we nog wel een miljoen dingen in huis hebben, dus dan begrijp je waarschijnlijk ook wel dat er nog voldoende te winnen is, voor het echt helemaal leeg is…

    Like

  5. Ah, mooi punt…
    En het gaat overal voor op.
    Ook voor groener leven, frugaller leven, energiezuiniger leven, gezonder leven, consuminderen.
    Iedereen heeft daarin zijn eigen weg, zijn eigen doel, zijn eigen methode.
    Je eigen weg en methode vinden, je eigen doel vasthouden, en je niet mee laten voeren door de massa/groepsdruk.
    Voor mij is een vrij lege huiskamer prettig, alhoewel ik moet waken dat het niet te leeg wordt, dus kaarsjes hier en een fruitmand en een stapeltje boeken daar, moet ik wel bewust neerleggen.Ik eet minder vlees, ipv geen vlees, en ik douche wel kort, maar niet koud.
    Bij elke stap die ik zette, ben ik eerst doorgeslagen, voelde dan dat daar een omslagpunt zat en ging een stapje terug. Want het moet goed voelen. Dan houd je het vol.
    Ik wel tenminste.

    Groet, Creanda

    Like

  6. Een huis is om in te leven. Als het een beetje rommelig is, is juist huiselijk. Met regelmaat opruimen, geeft ook een goed gevoel. En de geur van groene zeep, doet ook veel goed. Nu met de kerst lijkt mijn huiskamer nog kleiner, de kerstboom staat er ook bij. Tot na nieuwjaar vind ik het heel gezellig, maar op 1 januari kan ik niet snel genoeg alle kerstrommel opruimen en dan ben ik weer blij met mijn 'schijnbaar' ruime kamer. Hoofd leeg van de feestdagen en een heerlijke nieuwe start van het jaar. Minimalisme slaat bij mij ook toe in de portemonnee. Daar moet ik, in deze financiele moeilijke tijden, ook met minder doen. Ik ben daar zeker niet de enige in, want daar lees en hoor je genoeg van.

    Groetjes Margreet.

    Like

  7. Mensen vinden de sfeer in ons huis vaak fijn. Het is er rustig, maar ook niet leeg. We hebben heel veel hout (vloer en meubels) en een mix van antiek en nieuw (gekocht en gekregen). We hebben een vitrinekast met allerlei aardenwerk en glas (antiek en nieuw), er ligt een mand met handwerk, er zijn boeken, het ruikt naar zelfgemaakt eten en vaak naar iets lekkers uit de oven.
    De kleuren zijn rustig, veel bruin met een beetje grijsgroen en grijsblauw (soort scandivanische kleuren). Ik vind het fijn als het redelijk netjes is, er moet niet te veel zooi liggen zoals tekenspullen, laptop, tekentablet, gewichten, jassen etc.

    In andere delen van het huis en in de garage staan nog spullen die best weg kunnen al wordt het langzaamaan wat leger.
    Mochten we ooit nog eens gaan verhuizen dan kan er nog best het eea weg.

    Groetjes, VeggieMo

    Like

  8. Ik ben ook flink aan het opruimen, maar minimalisme, nee da´s niets voor mij. Ik heb zeker ook spullen nodig om me heen om me thuis te voelen en om creatief bezig te zijn. Dus ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Ieder het zijne inderdaad!!

    Like

  9. Helemaal uit mijn hart gegrepen. Mijn huis is en zal nooit minimalistisch of zen worden. Daarvoor lees ik te graag, zit ik te vaak met mijn hoofd vol allerlei plannen en heb daar dan de spullen voor in huis. Ik omring me graag met wat ik mooi vind en waar ik aan gehecht ben. Opgeruimd en georganiseerd zijn en een vol huis, hoeven elkaar zeker niet te bijten en dit past mij als een handschoen.

    Like

  10. Ik ben volledig met je eens.
    Minimalisme is inderdaad wat anders dan opruimen.
    Declutteren is opruimen. Dat wordt inderdaad vaak met elkaar verward.
    Wij hebben ook een leeg huis maar wat we hebben is absoluut niet in een minimalistische stijl overigens ;-).
    Gr,
    Julia

    Like

  11. Mooi gezegd! Maar ik heb een vriendinnetje bij wie het een grote gezellige pestbende is en daar kom ik echt tot rust 🙂 Dus zo erg ben ik niet hoor.

    Ik vind zelf die leegte dan wel weer mooi maar dat is gewoon een kwestie van smaak.

    Och ja… we hangen op de bank op schapenvachtjes, we hebben een warme houten vloer, branden veel kaarsen, bakken zelf koekjes, we knutselen en lezen boeken.

    Net als gewone mensen maar dan met minder spullen in / op / onder de kastjes 🙂

    Like

  12. Nou… een opgeruimd huis zonder een overdaad aan spullen: ja!

    Een minimalistisch huis (en op de één of andere manier stel ik me dan voor dat het dan ook gelijk wit moet zijn… 😉 ): nee!

    We hebben geen volgepropt huis, maar zeker wel kleur en ook wel spullen. Alleen niet te veel / te rommelig, maar dus ook niet te netjes (“te” is sowieso nooit goed).

    Like

  13. Ben het helemaal met je eens, bewust consumeren heeft niets met een leeg huis te maken, wel met zuinig omgaan met je spullen en niet met alle woontrends meedoen. Ons huisje staat ook aardig vol maar het is er reuze gezellig, vooral nu er een kerst/wintersfeer hangt. We hebben geen kerstboom, daar is geen plek voor als ook de kinderen met aanhang komen.Wel zet mijn man een heel mooie kerststal neer, ook weer met al heel oude figuren erbij.
    Helaas kan ik op mijn blog nog geen foto's plaatsen,anders kon je het zien.

    Like

  14. Ik ruim me het ongans, maar ben nog steeds verre van minimalistisch. Maar dat associeer ik ook met een strakke, moderne inrichting waar wij helemaal niks mee of van hebben. Wel hebben we altijd wat om te verkopen en dat levert een leuk centje op sinds 2 jaar. Wat we krijgen en leuk vinden, houden we zelluf. Dus we hebben allemaal antiek in huis met pip- accessoires. Verre van minimimalistisch dus. Maar wel erg gezellig 😉
    Wat ik wel leerde van de minimalisme blogs van bv Valhalla is dat genoeg, genoeg is en wat nutteloos is verkocht kan worden!

    Like

  15. ik ben een echte hamster…. maar ik merk dat ik het wel fijn vind om eens in de zoveel tijd door de kasten te gaan en een schifting te maken in de spullen: wil ik je nog of wil ik je niet?

    Zo heb ik veel plakboeken… ik ga er doorheen en haal de bladzijdes eruit die me echt niet meer aanspreken: resultaat dunnere plakboeken… idem met oude fotoboeken van vakanties. Uiteindelijk krijg je boekjes die je vaker doorkijkt omdat je de inhoud mooier vindt. De stap om alles in te scannen en digitaal te houden vind ik nog even een stap te ver 🙂

    Oude h.appinezzen en f.lows worden gerecycled via workshops collages maken met vriendinnen. de 5 mooiste bladen hou ik (voorlopig).

    De stapels spullen worden met kleine stapjes steeds ietsje kleiner en kunnen makkelijker in de kast uit het zicht gelegd worden.

    Like

Zeg het maar!

