Armoede in Nederland: Voedselbank

Inmiddels kunnen we er er echt niet meer om heen, wát Rutte ook beweert over armoede. Steeds meer mensen hebben steeds meer moeite het hoofd boven water te houden. Door de werkeloosheid en de recessie én het wegvallen van subsidies en regelingen, rugzakjes voor kinderen,het onbetaalbaar worden van de zorgverzekering, zullen steeds meer toch al moeilijke leefsituaties escaleren, met alle gevolgen van dien.

Gisteren plaatste De Volkskrant een artikel over een interkerkelijk inloophuis in Lelystad, dat fungeert als vraagbaak voor mensen die in financiële problemen zitten, en soms zelfs als gelduitdeler omdat sommigen letterlijk met envelopjes met inhoud de deur weer uit lopen, zodat ze de week kunnen uitzingen. Ook kunnen mensen er voor hele zachte prijsjes kleding lopen.

De school van Zoon hield deze week een inzamelactie voor de Voedselbank. Alle kinderen zijn opgeroepen om speelgoed mee te nemen waar ze afstand van willen doen ten gunste van kinderen wiens ouders bij de Voedselbank komen. Jarige kinderen ontvangen dan een cadeau van de Voedselbank. Het cadeautje moest ingepakt zijn en voorzien van een etiket met gegevens over of het pakje voor een jongen of een meisje is en voor welke leeftijd. Dus Zoon vertrok goedgemutst naar school met 8 ingepakte cadeautjes voor ‘de arme kinderen’.

Op zich vind ik het prachtig, deze initiatieven. Maar ze springen in het gat dat de overheid bewust achterlaat. Het is treurig dat mensen die het hoofd niet boven water kunnen houden, afhankelijk zijn van de initiatieven van vrijwilligers. En ook voor de organisatoren van de Voedselbanken zelf is het moeilijk altijd maar afhankelijk te zijn van de ondersteuning van vrijwilligers. Nooit zeker te weten of er voldoende binnen komt voor de  55.000 gezinnen (dit aantal wordt genoemd op de overkoepelende site.) is natuurlijk niet prettig. Want de vraag er naar blijft groeien.

Het zou veel beter geregeld kunnen worden, de Voedselbanken hebben dat zelf aangegeven bij de regering. Er bestaat een Europees Voedselhulprogramma voor alle lidstaten van de unie. “Dit jaar wordt voedsel ter waarde van 500 miljoen euro verdeeld onder de 20 (van de 27) lidstaten die zich daarvoor hebben aangemeld. Nederland is daar niet bij! 18 miljoen burgers uit de 20 landen ontvangen bijvoorbeeld groente, fruit, granen, aardappels, rijst, pasta en peulvruchten, zuivel, vlees, vis, vetten en olie. Op de eindproducten van dit hulpprogramma wordt duidelijk aangegeven dat ze gratis zijn en afkomstig van de Europese Unie. Dit voedsel kost ook Nederland als land niets extra’s. Als Nederland wel zou meedoen, kunnen deze producten door de voedselbanken worden verdeeld.”

Dit lijkt me voor de Voedselbanken een constructievere oplossing, want minder afhankelijkheid van anderen. Helaas ziet de overheid dit anders en werd dit het verzoek om deze voedselhulp ook voor Nederland te accepteren, afgewezen. Gelukkig volgt er binnenkort een kamerdebat over dit onderwerp en kan het nog positief uitpakken. Het is toch vreemd dat Nederland voedselhulp afwijst, terwijl ze wél meebetaalt aan dit internationale voedselhulpprogramma en er overduidelijk veel Nederlandse burgers zijn voor wie dit noodzaak is.

Tot die tijd moet de Voedselbank het hebben van vrijwilligers, giften, mensen die bereid zijn anderen te laten delen. Veel supermarkten houden in deze feestperiode een actie, dan kun je spullen die je zojuist in de winkel hebt gekocht, doneren. Ben je zelf aan het inslaan, hou dan als je in de gelegenheid bent rekening met anderen. Gun een ander wat voor jou misschien vanzelfsprekend is: iets lekkers en extra’s tijdens de feestdagen.

Je kunt ook geld doneren aan de Voedselbank (eenmalig of jaarlijks). Want voedsel inzamelen kost veel tijd, geld, ruimte, mankracht en iemand moet die rekening betalen: doneren?

18 gedachtes over “Armoede in Nederland: Voedselbank

  1. Ik had het gelezen en een donatie-formulier uitgeprint. Ik wik en weeg nog of ik een maandelijkse of eenmalige donatie ga doen. Even kijken hoe wij zelf de feest-maand uitzingen 😉 😉 😉 Ik vind het goed dat deze organisatie iets voor de armen in nederland doet. Want hoe de politiek ook roept dat het niet bestaat, het is er WEL degelijk!
    En dat ze weer de braafste willen zijn en goede sier in europa willen maken ten koste van de eigen bevolking, vind ik echt stuitend!

    Like

  2. Het klopt dat er veel armoede is. Toch zijn er ook veel mensen die terecht kunnen bij de voedselbank die niet goed met hun geld zijn omgegaan. 'k Ben zelf vrijwilliger geweest bij mensen met schulden,maar 't was echt hopeloos. Ze pakten niets op van de adviezen. Nu kunnen ze terecht bij de voedselbank met een inkomen van 3500 euro per maand, omdat ze een foefje hebben bedacht (want er zijn natuurlijk regels qua inkomen) zodat hun inkomen lager 'lijkt'. Ook een andere mevrouw, ze zit elke dag bij de Hema koffie te drinken, maar gaat wel naar de voedselbank. Daar heb ik toch wel moeite mee… zelf draaien we elk dubbeltje drie keer om voor we hem bewust uitgeven. Maar ik merk ook wel dat sommigen het gewoon niet kunnen leren. En er zijn natuurlijk ook echt veel mensen die gewoon heel weinig geld binnnenkrijgen en de voedselbank nodig hebben. Ik probeer het niet af te zwakken, de nood, maar ik zie (helaas) ook wel misbruik van de geboden hulp.

    Like

  3. Inderdaad Wendy, er zitten altijd 'rotte appels' tussen. Maar ook mensen die niet met geld kunnen omgaan hebben hulp nodig. Zelfde als mensen die roken, ziek worden. Moet je ze medische zorg ontzeggen omdat het hun 'eigen schuld' is? De praktijk zit altijd anders in elkaar dan we willen of zien. Misschien krijgt die mevrouw geld van iemand voor dat kopje koffie bij de hema? Ik ken ook iemand met geldproblemen die er altijd piekfijn geknipt uitzit omdat haar moeder de kapper betaalt, Dingen zijn niet altijd wat ze lijken. En dan nog, er zullen inderdaad mensen zijn die sjoemelen, maar ik denk dat het merendeel van de mensen die zich wendt tot de voedselbank de hulp heel erg nodig heeft.

    Like

  4. Tja, het niet aanmelden voor het Europese programma is een politieke keuze geweest. Als Nederland zich aangemeld had, had het toegegeven dat er hier armoede bestaat, en daarmee zet de regering zichzelf in haar hemd. Past niet in de can-do mentaliteit, die uit Amerika is overgewaaid en door deze regering is geadopteerd. Dit zijn gewoon feiten, hoor, is geen politiek standpunt.
    Maar ik kan wel een eindje met Wendy meegaan. Ik heb eens een tijdje op een advocatenkantoor gewerkt en me verbaasd over mensen die daar een 'toegevoegde' advocaat kregen toegewezen. Het kwam nogal eens voor dat de zaak waar ze voor kwamen helemaal geen kwestie voor een advocaat was, maar voor een maatschappelijk werker, een sociaal raadsman, of het klachtenburo politiekoptreden. Een gang naar het goedkopere Juridisch Loket was ook prima mogelijk geweest. Ik mag er niet te zeer over uitweiden, maar een nicht van een bepaalde politica, die 7 panden had (die nicht dus), presteerde het om met een toegevoegde advocaat te procederen tegen iedereen die maar in haar buurt kwam. Ik vroeg hoe dat kon, zo'n vermogen hebben en toch een toegevoegde advocaat krijgen. Antwoord: ze heeft alle panden tot de neusgaten toe verhypothekiseerd, om dure verbouwingen te bekostigen, ze had dan ook al die conflicten om dat onroerend goed.
    Dit is een uitgesproken voorbeeld, maar ik kan er nog meer noemen. Beroerde van zulke uitwassen is altijd dat de goeden dan uiteindelijk onder de kwaden zullen moeten lijden. Groet, Hsm.

    Like

  5. Wat dat betreft vind ik het systeem in Amerika wel bewonderenswaardig; charity is daar echt ontzettend groot. Daar is ook ruimte voor, want de overheid plukt daar de gewone werkende man niet kaal. Nu is er een groep die heel arm is, maar er is ook een groep die alles net rond kan breien. Zij kunnen ook maar beperkt geven aan anderen, omdat ze het zelf net redden. Als je dan als overheid alles zo nodig moet regelen, doe het dan goed en filter rotte appels eruit en laat geen gat achter voor mensen die de hulp wél echt nodig hebben.

    Like

  6. ik geef wendy gelijk, er zijn inderdaad ook mensen die echt niets leren.
    zelf heb ik een vriendin die nu een jaar uit de schuldsanering is, ze gaat naar de voedselbank en moppert elke week over wat ze daar krijgt. van haar uitkering koopt ze niet fatsoenlijk eten, nee ze koopt lekkere chocolaatjes, want ze mag toch zeker wel iets lekkers? ze heeft drie honden, waarvan er 1 anderhalf jaar geleden is overleden. maar kort daarna was er weer een nieuwe hond (ook al riep ik nog zo hard dat ze dat niet moest doen).
    ze heeft kort nadat ze uit de schuldsanering kwam een lening afgesloten bij de gemeentelijke kredietbank en is nu bijna weer terug bij af.
    zij zal het nooit leren, wat je ook aandraagt hoe ze het beter kan doen.
    iedereen moet zelf weten wat hij met zijn/haar geld doet, maar klaag dan ook niet.

    Like

  7. Zoals Rutte al zei: Armoede, dat bestaat niet in Nederland. Ze schamen zich blijkbaar om hulp te vragen. Ik vind het schandalig. Elk jaar wordt hier bij de supermarkt voedselpakketten verzamelt voor Dorcas. Voor Afrika dus. Dit jaar hebben ze echt minder opgehaald. Ik sla dat soort acties echt over, want mijn gezonde verstand kan hier echt niet bij. Laten ze nu eens voor de voedselbank dat soort acties houden. Maar dat gebeurt niet. Dan zou ik zeker doneren.

    Like

  8. Armoede is er zeer zeker in Nederland. Zelf zit ik in de schulsanering (ben er door een stom iets ingekomen, onduidelijkheden tav betalingen kinderopvang en te ontvangen en later terug te betalen kinderopvangtoeslag. Moest dus toen en de kinderopvang volledig betalen en de toeslag ook volledig terugbetalen, met een inkomen van €1000. Zoals het er nu uit ziet een fout vd belastingdienst maar zij ontkennen tot nu toe).

    Ik kom ook bij de voedselbank, vind het vervelend omdat ik het dus niet zonder kan. Ik heb een weekgeld van €40 met 2 opgroeiende kinderen. Gelukkig bestaat er nog iets als de kinderbijslag die ik vrij kan opnemen voor kleding en zoals straks een 2e hands fiets voor oudste. Het is de eindjes aan elkaar knopen, maar het maakt ook bewust en creatief. Creatief in denken, hoe kan het anders, wat doe ik en wat laat ik. Niet leuk maar het is niet anders. Over een jaar ben ik klaar, ik kan het best alles financieel op de rij houden, dat gaat ook zeker goed. Ik let nu veel beter op en reageer gelijk wanneer er financieel iets fout dreigt te gaan.

    ik zie om mij heen veel armoede, laat Rutte maar eens een maand leven met het geld en de middelen die ik heb. Denk dat hij dan wel anders praat!!!

    Like

  9. 'k Ben zelf altijd heel voorzichtig met situaties beoordelen. Natuurlijk hebben mensen hulp nodig als er nood is. Maar als je zelf wel altijd je verantwoordelijkheid neemt en een ander dat niet ziet doen (enveloppen van de bank dicht laten, het niet tegen je man vertellen, en dan het geld wat voor de hypotheek bedoeld is opmaken aan brasseriën, cafeetjes, kleding, terwijl je ook nog eens voor vijf kinderen de verantwoording hebt) ook nadat je er een jaar van je (vrije) tijd hebt ingestoken, dan ga je je wel afvragen hoe rechtvaardig dat is als zo iemand dan met een foefje bij de voedselbank terecht kan. En nogmaals: IK WIL NIETS AFDOEN AAN HEN DIE DAADWERKELIJK ARMOEDE KENNEN!!! Laat dat heel duidelijk zijn! Ondanks de negatieve ervaringen die ik heb, ga ik waarschijnlijk toch verder om m'n werk er van te maken om mensen te helpen met schulden/geldproblemen.Want ik ben ook heel dankbaar dat ik zelf wel dat inzicht heb gekregen en ik weet dat heel veel mensen dat niet geleerd hebben. Dus ik ga positief verder, met wel een kritische noot af en toe in de kanttekening. Maar nogmaals: ode aan een ieder die zich met weinig moeten redden!

    Like

  10. Jammer dat er ook zo wordt bezuinigd op onderwijs. Dat lijkt mij de plek waar ze het kunnen hebben over gezonde financiële keuzes. Lessen in persoonlijke financiën, zelf een kasboek bijhouden, schoolreisjes naar de voedselbank, een schuldhulpverlener als gastdocent.
    Zaterdag stonden ze van de voedselbank in de supermarkt goederen in te zamelen. Er kwam eenman vragen hoe hij in aanmerking kon komen met een boodschappenkar vol shag en bier (ok niet te snel oordelen, misschien wel voor iemand anders), dat schuurt dan toch bij mij. Toch doe ik wel mee aan deze acties, je kan het de rotte appels niet laten verpesten voor de mensen die het echt nodig hebben….

    Like

  11. Veel gemopper hier op het kabinet.Zij zouden de armoede in Nederland niet willen zien. Ik erger mij juist aan de oppositie, m..n Roemer, die elke keer over de voedselbanken begint. Lijkt me nogal stemmingmakerij. Er is geen armoede in Nederland en al helemaal geen honger. Ik vind het schandelijk om te beweren dat het wel zo is.

    Like

  12. Armoede in Nederland is vaak (ik zeg dus niet altijd!!) een kwestie van verkeerde keuzes maken.
    Kies je voor bier en partytenten om op de breedbeeld televisie in het oranje gekleed naar het EK of WK te kijken of in deze tijd van het jaar je huis met verlichting en
    en kerstfiguren te behangen dan moet je niet klagen dat je te weinig geld hebt om je kinderen goed te eten geven!
    Watte……..verdien jij maar 1200 euro per maand???? Nou, ik ga voor 150 euro niet werken hoor!!
    Zou jij dan maar 150 euro verdienen, dat kan toch niet???
    Nee, ik heb een uitkering van 1050 maar voor 150 euro meer ga ik toch niet werken !!??

    Armoede is…geen dak boven je hoofd hebben
    Armoede is…te weinig voedsel krijgen
    Armoede is…geen keuze hebben!!
    En daarvoor maak ik graag wat geld over

    Like

  13. En toch, en toch… voorbeeld, mijn dochter is dit kalenderjaar overgestapt op particulier onderwijs (en nee, we zijn niet rijk!). Dan moet je een hele papierwinkel van de Sociale Verzekeringsbank invullen,want als je naar een publieke school gaat, staat dat allemaal vermeld bij DUO, maar als je het publieke onderwijs verlaat en er verder niets over je bekend is, kom je ten onrechte te boek te staan als voortijdig schoolverlater, en verlies je de kinderbijslag.. Om dat te voorkomen, bel je dus met de SVB. Pak papieren ingevuld, ook door de particuliere onderwijsinstelling getekend, en opgestuurd. Maar ik vermoed dat ze dat niet in twee weken tijd kunnen verwerken en ik 1 jan dus nog geen kinderbijslag krijg. Dat gat moet ik dus vullen met een overboeking van een spaarrekening. Ik zal het bedrag later wel ontvangen, maar daar heb ik op 1 jan niets aan. Tegelijkertijd zit ik met de ziektekostenverzekeraar te knokken:-0 Twee jongvolwassen kinderen zijn het huis uit gegaan, maar de ziektekostenverzekeraar heeft dit niet goed en niet op tijd kunnen verwerken in de administratie. Ik voorzie dat ze op 31 dec zowel aan de jongens de premie in rekening gaan brengen als dat ze dat bij mij gaan afschrijven. Dubbel dus. Vervelend want ik vergoed de ziektenkostenpremie aan de jongens in de maandelijkse vrijwillige ouderbijdrage aan studerende kinderen. Dus hoe dan ook, ik ben het geld, vrees ik, dubbel kwijt. Weer bellen (duur nummer,en nee, het lokaal tarief nummer hebben ze er slim uitgegooid!) en mailen naar de verzekeraar. Deze twee akkefietjes zorgen voor een gat van zeker 600 euro in de begroting zo rond de jaarwisseling.
    Nu krijg ik dit allemaal nog wel voor elkaar, want heb een spaarbuffer en een goed verstand, maar hoe moet het met minder goed opgeleide en mondige mensen, die het spoor bijster zijn? Dat heeft weinig met breedbeeld tv's, partytenten en bier hijsen te maken.
    Groet, Hsm.

    Like

  14. @Tecla, ik heb het niet over mezelf, maar probeer aan te tonen dat door burocratie mensen in de armoede terecht kunnen komen. Een tekort in de begroting moet je weer dichten en als je dat geld niet hebt, komt het hele domino-effect van lenen en deurwaarders snel op je af. Dan heb je er niets aan als je over een maand het geld weer terug krijgt. Ook al heb je het allemaal nog zo goed op een rijtje en ben je nog zo goed opgeleid.
    En denk eens aan een scheiding. Toevallig deze week weer een geval meegemaakt: waren 30 jaar samen en ineens: uit elkaar. Alle financiele plannen in duigen en armoede dreigt.Jij kunt wel denken dat jij en je partner samen zullen blijven, maar dat moet hij/zij ook maar vinden. Je bent niet de baas over andermans gedachten.
    Groet, Hsm.

    Like

  15. Tecla, wat knap dat jij zo goed weet wat armoede is! of heb je dat zelf ervaren?
    Ten eerste: 1050 euro per maand is echt lang niet voor iedereen van toepassing! er zijn veel mensen die het met een stuk minder moeten zien te redden.

    Ten tweede: stel dat er werk is en de betreffende persoon zal daarmee 1200 euro per maand verdienen, dan krijg je te maken met een armoedeval waar niemand in terecht wil komen.

    Ten derde: we leven in Nederland en de Nederlandse maatschappij is keihard, asociaal en arrogant, het gaat er meer om wat je hebt dan om wie je bent.

    Ten vierde: jij weet helemaal niet hoe het zit met dingen als breedbeeld-tv, oranje kleding, bier, alles behangen met kerstspullen…wat wil jij dan? pas armoede zien als mensen met kerst met zwavelstokjes langs de deuren gaan?

    Ten vijfde: de ene uitkering is de andere niet, daar zit nogal wat verschil in! bovendien: zeggen de mensen van de voorbeelden die jij noemt zelf dat ze hun kinderen niet goed te eten kunnen geven? of verzin je dat erbij?
    Kan heel goed zijn dat je deze mensen ten onrechte aanhaalt.

    Ten zesde: in strikte zin is het inderdaad zo dat absolute finaciele armoede betekent dat er geen keus is en geen dak boven het hoofd.
    Maar wat als je de tandarts niet kunt betalen, niet naar de huisarts kunt vanwege de eigen bijdrage, etc.
    Dat is echt de realiteit in Nederland.

    Wat mij stoort aan je uitval is dat het zo ongenuanceerd is, kijken is iets totaal anders dan zien! leef eerst zelf eens geruime tijd in zo'n gezin, pas dan kun je met dit soort verhalen naar buiten komen.
    Het kan zijn dat de mensen waar je over oordeelt die tv hebben vanwege een armoedebijdrage van hun gemeente, dat was een tijd het geval en voor de ene gemeente was dit jaarlijks terwijl dat in andere gemeentes 3-jaarlijks was.
    Dat was zeer oneerlijk, maar dat terzijde.
    Dat ging om de aanschaf van duurzame goederen, je kon aangeven wat je nodig had maar dat ging echt niet om luxe, een computer werd beschouwd als luxe en het bedrag was uiteraard ook beperkt waarbij je bij aanschaf in de betreffende winkel ook nog moest melden dat het van de gemeente was, want je kreeg het geld niet! zeer vernederend, maar zo ging dat.
    Ik vertel dit omdat het heel goed kan zijn dat je de dingen verkeerd inschat.
    Die oranje kleding kan best afkomstig zijn van een kringloopbedrijf of van mensen die het wat breder hebben, hetzelfde kan het geval zijn met het bier en de kerstspullen.

    Niet te snel oordelen, want het kan heel anders in elkaar zitten dan je denkt!

    En daarbij: waarom moet alles op een weegschaaltje als het om armoede gaat? het is inderdaad heel fijn om een dak boven het hoofd te hebben en in ieder geval een aantal keren per week warm eten.
    Het is ook zo dat er nog wel wat te kiezen valt en dat die keuzes fout kunnen zijn, dat ben ik met je eens.
    Maar ik ken mensen die dolgraag een huisdier zouden willen hebben, maar dit vanwege de financiele situatie niet doen, dat is echt schrijnend.
    Dat is dan een verstandige keus, maar hartverscheurend omdat mensen zoveel aan een huisdier kunnen hebben en al zeker de mensen met een financiele handicap.
    Dit soort keuzes worden dagelijks gemaakt en reken maar dat dat veel pijn doet.

    Gelukkig is de natuur gratis, dat is een enorme verrijking voor alle mensen en zeer troostvol.

    Waar het nu op neerkomt is dat armoede opeens weer een hot item is terwijl dit al die tijd dat er geen aandacht voor was niet opeens niet meer bestond!
    s.v.p. niet te snel oordelen!!! en ook niet aankomen met afdankertjes als oud ondergoed of verwassen vitrage etc., je moest eens weten waar mensen mee aan durven komen en waar je vervolgens ook nog dankbaar voor moet zijn.
    Wil je iemand helpen met zoiets, DOE HET DAN LIEVER NIET want dat is zeer vernederend!

    Like

Zeg het maar!

