dat is nog eens een bedrag….

Vorige week meldde ik trots dat wij iets meer dan € 300 terugkregen van de energieleverancier. Gisteren was Zus hier en die ging voor de overtreffende trap. Zij kreeg maar liefst € 1600 terug! Nu is het appels met peren vergelijken want zij woont in een nieuw goed geïsoleerd huis en de energierekening bedraagt haar privéhuishouden én haar bedrijfsruimte (met sauna, stoomcabine en zwembad). Zij betaalt per maand dus heel veel. Maar toch. Zus is geen consuminderaar. Wel moet zij als ondernemer op de centjes letten, ook in haar branch is het crisis. Dus lette zij iets meer op, het zwembad werd minder verwarmd, de vloerverwarming stond alleen in de ochtend even aan (om nog uren na het uitzetten warmte af te geven), de verwarming in de privébadkamer stond niet meer de hele dag aan. En tjing, kassa! Zonder in te leveren op comfort komt de besparing je huis binnen vallen.

Nu wil zij graag een volgende stap maken. Waar zij binnen een paar minuten klaar is met douchen, staat de rest van het gezin lang onder de warme stralen. Ik rekende haar voor dat een minuut minder douchen op jaarbasis al € 25 scheelt.

En zo zijn er meer tips te bedenken voor snel en makkelijk resultaat:

  • Ventileer je huis goed. Wist je dat er in een huis dagelijks 10 liter vocht bijkomt door de bewoners, planten en dieren. Dit moet worden afgevoerd. Goed ventileren maakt de lucht droger in huis en dit is makkelijker en sneller te verwarmen (en voorkomt schimmelvorming)
  • Zet de verwarming een uur voor je gaat slapen uit
  • Wen jezelf er aan de verwarming een graad lager te zetten. Ben je gewend aan 20 graden? Zet hem op 19 graden en trek een warme trui aan. Leg op de bank een lekker warm plaid.

Besparen op energie wordt niet alleen bereikt te worden door een gedragsverandering. Je kunt ook besparen door te investeren in het isoleren van je woning. Dan verdien je de besparingen pas over een langere periode terug. Maar ook als je geen geld hebt om een flinke isolatieronde te doen, dan kun je vast wel van een oud dekbedhoes of een oude deken een gordijn maken dat de tocht bij de voordeur tegenhoudt. En als je elke keer bij het boodschappen doen een led-lamp koopt en zo langzaam alle lampen in je huis vervangt voor energiezuinige, vallen de kosten ook mee.

Kijk hier voor meer tips.

8 gedachtes over “dat is nog eens een bedrag….

  1. Bij het aanschaffen van nieuwe lampen voor ons huis, heb ik zoveel mogelijk ledverlichting aangeschaft. Ook het verwarmen van het huis blijkt een eitje te zijn. Maar 2 kamers worden verwarmd, omdat we daar het meeste zijn. En de 19 graden halen we niet zo echt meer. En toch heb ik het zelden koud.

    Like

  2. Zo was ik een keer helemaal alleen bij fitnes op een zonnige dag. Alle lampen waren aan. Ik kon het niet aanzien en heb ze uitgedaan. Later heb ik het tegen de eigenaresse gezegd. En zie nu af en toe de helft van de lampen aan. Groeten Izerina

    Like

  3. hier ook de temp niet hoger dan 18 graden en ik ben ook benieuwd naar of ik iets terug krijg.
    alleen tocht kan ik nog iets meer op besparen zoals bij de voordeur een gordijn en een bovenluikje repareren. hoop dit deze maand nog te doen. gelukkig is het geen koude winter!

    Like

  4. Als we thuis zijn staat de thermostaat ingesteld op 18°. Voor sommigen is dat té koud maar je went daar vrij vlug aan en ik heb er totaal geen last van. Mijn kleinkinderen vinden deze temperatuur soms nog te warm en lopen hier dan rond in hun katoenen t shirts met lange mouwen….Vanaf 19.30 u springt de thermostaat naar nachttemperatuur van 15°. Elke deur is voorzien van een tochtrol. De garagepoort (inpandige garage)wordt 'afgedicht' met een heel grote tochtrol die ik maak door een oud gordijn op te rollen en vast te zetten met elastieken zodat de rol een rol blijft. Zo kan ik regelmatig de tochtrol 'ontrollen' om die eens te wassen.Bij koud weer en bij afwezigheid laat ik ook gewoon de rolluiken naar beneden en dat isoleert toch ook.

    Like

Zeg het maar!

