Wat heb jij nodig om puur te koken?

Bijna 1 jaar geleden begon ik met mijn kookblog Spaarcentje kookt. Het was voor mij een logische aanvulling op dit consuminderblog, omdat ik hier al regelmatig recepten plaatste en de verzameling wel erg groot werd. Ik wilde laten zien dat lekker koken zonder pakjes en zakjes heel goed mogelijk is. Inmiddels staan er aardig wat recepten op en heb ik zo hier en daar ook wat geschreven over biologisch eten, de seizoenen, étappekoken, starters, etcetera. Nu vraag ik mij af waar jullie behoefte aan hebben. Ik krijg wel eens mails van lezers met bepaalde vragen en daar blijkt soms uit dat sommigen het bijna eng vinden om zonder de vertrouwde kruidenmix te koken, alsof ze zich op glad ijs gaan begeven. Wat houdt je tegen om puurder te koken? Wat vinden jullie fijn om te lezen? Waar hebben jullie behoefte aan? Aan meer recepten? Aan meer tips hoe je biologisch koken kunt inpassen zonder een al te grote aanslag op je portemonnee? Aan uitleg over (alternatieve) producten? Eet-vrekkentips?

Mijn insteek met  Spaarcentje kookt is om duidelijk te maken dat puur koken binnen handbereik van iedereen ligt. Maar ik twijfel over de accenten die ik leg. Er zijn veel leuke en vooral goede en inspirerende kookblogs van collegabloggers met fantastische recepten. Ik word echter vaak bezocht door een ander publiek met een andere behoefte. Een publiek van consuminderaars die wel graag gezond(er) willen eten. Als ik zelf wel eens op internet zoek op zuinig-koken-tips (heb ik ook wel gedaan), dan vind ik soms tips en recepten waar de tranen van in mijn ogen springen. Terwijl goed en gezond eten echt niet duur hoeft te zijn. Ik besef me dat niet voor iedereen biologisch koken binnen handbereik ligt. Maar koken zonder pakjes en zakjes wel!

Daarom: ben jij die lezer die graag zonder kunstmatige toevoegingen wil gaan koken, maar weet je niet waar te beginnen? Voel je vrij te mailen naar consuminderenmetspaarcentje@hotmail.nl (of plaats een reactie bij dit bericht) en vertel me waar jij nou behoefte aan hebt.

18 gedachtes over “Wat heb jij nodig om puur te koken?

  1. Ja, ik!
    Ik heb al heel wat leuke en lekkere recepten uitgeprobeerd (ook wel van jou blog). En ik haak af bij recepten waarvan ik de ingrediënten niet ken, of snufjes van iets wat ik niet standaard in huis heb.
    Verder heb ik vooral behoefte aan recepten ter directe vervanging van zakjes van gerechten die ik maak. Ik maakte bijv. nasi met een nasi-kruidenzakje + groenten + vlees. Of macaroni, bami, lasagne etc. Want juist daarvan had ik de pakjes in huis en eten we regelmatig.
    Als ik een keer zin heb in iets anders gebruik ik wel een ander recept hoor en als het goed bevalt wat vaker.

    Ik vind het echt top om jouw kookblog te lezen en uit te proberen! Wat dat betreft hoef je niet veel te veranderen 😉

    Like

  2. Mij valt het inderdaad ook op dat collega's heel erg verbaast zijn als ik vertel dat ik niet altijd pakjes gebruik bij het koken. En ja, er gaat ook wel eens wat mis, maar dat is helemaal niet erg toch?

    Ik vind zonder pakjes koken juist leuk en vaak ook lekkerder 🙂

    Like

  3. Ik heb ook nog wel een vraagje, ik maak bv wel zelf tomatensoep van verse tomaten. Maar ik doe er dan nog wel een bouillionblokje bij, dit zou ik ook graag willen vervangen door kruiden ik heb alleen geen idee welke kruiden.
    Groetjes Bianca

    Like

  4. Ik sluit me bij bovenstaande mensen aan, waar haal je droge kruiden weg, wat wordt er gebruikt i.p.v. bouilon blokje, waar haal je stevia, is rietsuiker gezonder dan gewone kristalsuiker.
    Dit zijn zomaar wat vragen die bij me op komen, trouwens, een leuk blog heb je, ik steek er een boel van op. Bedankt!

    Like

  5. sinds kort hebben we een biogroente-pakket met daarbij ook wel eens groenten als aardpeer, bataten en pastinaken. Daar zoek ik eenvoudige toepassingen voor. Pastinaken heb ik wel laatst als plakjes gebakken, erg lekker en vandaag heb ik op mijn weblog een spruitenschotel gezet, heerlijk en niet duur. ( het gehakt is ook te vervangen door vegetarisch gehakt)

    Like

  6. Allereerst mijn complimenten voor je heerlijke recepten. Een vraagje. Ik gebruik,als ik geen kruiden in huis heb wel bio-kruidenblokjes bv tijm/basilicum. En voor mijn snelle soepen als lunch bio bouillonblokjes of poeder. Gebruik jij dat nooit? Oh ja,de schrijver is de Maarten. groeten Izerina

    Like

  7. Ik gebruik nooit kant en klaar mixen of zakjes. Met een goede voorraad kruiden kun je alles maken. Kruiden koop ik in het groot bij de Chinese supermarkt (in Eindhoven zit een grote) of in Duitsland bij de Kaufland. Voor weinig geld kun je dan jaren vooruit.
    Ik heb je blog pas laatst gevonden, maar vind dat je leuke recepten publiceert. Op mijn eigen blog (pas begonnen) zet ik ook mijn favoriete recepten. Da's ook handig voor mijn dochter op kamers als ze op wil zoeken hoe mams iets maakt.
    Groetjes.

    Like

  8. Ik gebruik het liefst geen zakjes en pakjes. Maar waar ik slecht buiten kan is zo eens in de veertien dagen jus uit een doosjes, je kent het wel van M.aggi/ K.norr. Ik weet niet hoe dit te vervangen als ik geen vlees braad, heb jij een idee?

    Groet Kopka

    Like

  9. Ben een beginner in puur.
    Vind het nog erg eng om mijn weekmenu uit handen te geven aan de bioboer.
    Kan dus nog vooruit met jouw recepten voor bijvoorbeeld raapsteeltjes en de bloemkool/ linzensoep!
    Wat ik nog wel zou willen is een alternatief voor jus en bijvoorbeeld spekjes in stamppotten.
    Groet Sandra

    Like

  10. Van die knorr mixen gebruik ik nog steeds, helaas. Geen toko oid voor handen en geen idee hoe je anders lekkere exotische kip maakt. De bio-varianten vielen ons nogal tegen…. en knoflooksaus en whiskey-saus gebruiken we nog uit een flesje. En mayonaise. Dat zou ik wel zelf willen maken allemaal. En idd, bouillonblokjes (wel bio) vervangen in de soep.

    Like

  11. Wij koken bijna nooit met pakjes of zakjes. Bevalt me prima, maar soms heb ik moeite met de combinatie van vega, niet te duur, niet te zout en niet teveel calorieen. Meestal sneuvelt die laatste. Of het kost een fortuin. Ik ben op zoek naar recepten die alles in zich hebben.

    Like

  12. Ik heb ook een biopakket. Nu als verrassing aardpeer Even speuren op het net dus als je ideeën hebt?

    Oh ja lees je blog altijd met veel plezier

    Succes Siny

    Like

  13. als je zoals wij in het buitenland woont heb je al die knor en maggie mixen niet voor handen . Dan wordt je vanzelf wel infinitief. Wij maken iedere zomer heel veel flessen tomatensap van onze eigen tomaten en kook je dit wat langer in kan je er een hele lekkere saus van maken voor lasagne oid. Het enige wat we nog wel eens gebruiken is juspoeder. Internet geeft heel veel recepten zonder de pakjes. Groetjes

    Like

  14. Hallo,

    ik gebruik al jaren geen pakjes of zakjes.Ik maak meestal alles zelf en heb mijn eigen recept gedroogte bouillionpoeder.
    ik koop niets dat in blik zit en maak al mijn jams en sauzen zelf.brood en ander bakwerk is bij mij weekelijks aan de orde
    en dat geeft mij ook een fijn gevoel.

    groetjes

    Like

  15. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

    Like

  16. Zelf ben ik kok in een biologisch restaurant geweest en probeer ik ook altijd zo gezond mogelijk te koken. Biologisch is ook gewoon lekkerder. Ik denk dat het in tijden dat je niet eens meer normaal de ingrediënten van een etiket hardop kan uitspreken, het extra belangrijk is om te letten op je voeding.
    Goed initiatief dus dit! Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk mijn kennis te delen, want samen kunnen we meer dan alleen! Groetjes, Fleur.

    Like

Zeg het maar!

