Daar breekt mijn klomp van…..

Momenteel geven wij Buurkat van Buurman en Buurvrouw rechts-van-ons te eten. Dat doen wij graag. Het is een hele lieve speelse kater die ons elke dag tegemoet huppelt, blij met de aandacht en het eten. Het enige minpunt is onze kater Moos die een zo jaloerse aanleg heeft dat wij nu zo veel mogelijk het eten voeren stiekem moeten doen. Loopt het ´vreemdgaan´ al te veel in de gaten, dan zou het zomaar kunnen dat Moos overgaat tot echte guerillatactieken. Buurpoes van Buurman en Buurvrouw links-van-ons heeft nog de littekens op haar zieltje zitten van toen wij haar afgelopen zomer eten gaven.

Mocht je denken dat dit stukje over katten gaat, niets is minder waar. De eerste dagen van het eten geven werd verzorgd door Schatje en Zoon omdat mijn lichaam nogal wat zwabberneigingen vertoonde en de wereld er vanaf de bank het beste uitzag. Na een paar dagen weer wat opgeknapt, ging ik dan met de sleutel en goede zin naar Buurkat toe. Ik liep een paar stappen het huis in en dacht: ‘wat klopt hier niet’.

Een overweldigende warme deken daalde op mij neer. Buurmensjes hadden de verwarming aan laten staan, op 23 graden! Het was Schatje niet opgevallen zei hij later, maar deze zeurpiet merkt dat natuurlijk onmiddelijk. Er zijn mensen die de verwarming aanhouden als ze op vakantie gaan, omdat het dan zo lekker warm is bij thuiskomst. De buren van Oma doen dat ook. Ik kan natuurlijk niet zeker weten of dit het geval is bij mijn buren. Maar ze blinken over het algemeen niet echt uit in bewust in het leven staan en nadenken over verspilling, gezondheid en milieu.

Ik heb de thermostaat op 15 graden gezet. Voordat ze thuiskomen over ruim drie weken, zet ik hem wel weer iets hoger. Nu twijfel ik of er ik iets van moet zeggen. Zou ik een grapje kunnen maken, dat ik ze veel geld heb bespaard door de thermostaat laag te draaien? Om er zo achter te komen dat ze het vergeten waren? Of zou het bewuste opzet zijn van ze en zit ik voor ik het weet in een verhitte discussie over het milieu, geld en verspilling en verpest zo het ontspannen vakantiegevoel van deze mensen…..?

Ik wil niemand voor het hoofd stoten en niet belerend overkomen. Met preken bereik je doorgaans weinig is mijn ervaring inmiddels. Wat zouden jullie doen?

13 gedachtes over “Daar breekt mijn klomp van…..

  1. Ik zou niks zeggen, deze discussies helpen vaak niks en gewoon denken; ik heb in ieder geval drie weken wel hieraan gedacht, goed voor het milieu en mijn gevoel! mensen veranderen nou eenmaal niet omdat een ander het wil, ik ook niet;) wil niet zeggen overigens dat wij de verwarming zo hoog hebben staan;)

    Like

  2. In ieder geval zou ik meteen na aankomst niets zeggen. De mensen zijn misschien moe en willen rust. Mocht het op een later moment “geschikt”zijn,kun je misschien vertellen,wat je deed. En vragen,wat ze het liefste willen. groeten Izerina

    Like

  3. Ik zou het ook wel zeggen. Er zijn genoeg momenten na de eerste verhalen om, desnoods met een grapje, even te melden dat je de verwarming lager hebt gezet. Misschien zet je ze toch aan het denken.
    Wij hebben recent met de buren zo'n praatje gehad en toen bleek dat zij ruim 100 euro per maand meer uitgeven aan gas/elektra. De buuf is nu haar huisgenoten aan het bewerken om korter te douchen en de kachel lager te stoken.

    Like

  4. Er zijn ook mensen die denken dat je het een kat niet kunt aandoen om “in de kou” te zitten. Ze denken dat dit valt onder dierenmishandeling. Dit verzin ik niet. Ik zou inderdaad vragen of ze de verwarming bewust aan hebben laten staan. Misschien nemen ze het je wel kwalijk dat je hun kat mishandeld hebt door hem in de kou te laten zitten.

    Like

  5. ze kunnen natuurlijk ook vergeten kunnen zijn de kachel uit te doen? vooral mannen staan hier niet altijd bij stil… ik neem mezelf maar even als voorbeeld.

    Like

  6. Ik was van de verwarming afgebleven en ik had er niets over gezegd, tenzij het ter sprake kwam. Ik zou ook niet passen op een beest als ik dergelijke dingen niet zou durven bespreken met het baasje… sorrie!

    Like

  7. heel lang geleden, toen wij in het warme Florida waren, belden we de buren op om de verwarming o 18 te laten zetten. We hadden gelezen dat het in Nederland koud was. Dat was zielig voor poes. Ik heb nog steeds het kattenluik. Kat had twee keer per jaar een nieuwe bontjas. Toch deden wij zo idioot.
    Ik moest aan deze situatie denken.

    Like

  8. Moeilijke. Als je niets zegt, dan denken ze de volgende keer natuurlijk ook dat het niets uitmaakt. Als je wel wat zegt, kan het weer betweterig opgevat worden. Ik denk dat ik een soort grapje zou maken, of meer tussen neus en lippen door; 'ik dacht dat jullie de verwarming vergeten waren, dus heb hem even teruggedraaid, ik hoop dat dat geen probleem is', of zoiets. Dus niet te betweterig, maar meer alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

    Like

  9. Lastig hoor, ik zou idd net als llmm reageren; dacht dat jullie het vergeten waren dus daarom heb ik verwarming maar iets lager gezet, hopelijk vinden jullie dat niet vervelend. Maarre………….. neem aan dat ze weer thuis zijn inmiddels, heb je ze hier al over gesproken?

    Like

Zeg het maar!

