Geldstromen

Het is maar goed dat de belastingdienst geld stort vandaag, want er staat niets meer op. Al dagen grijpen we mis naar kokosbrood, rozijnen en nog wat etenswaren die je in je mond stopt. Maar er stond niet voldoende geld meer op de rekening om de grote bio-bestelling te doen.

Vorige maand kon het niet op. Maar toen hadden we ook zóveel meevallers! Toch gaven we niet heel veel uit tot nu toe in februari. De trend van goedkoop boodschappen doen is doorgezet. Maar ik begin te vermoeden dat het meer met mijn verstrooidheid te maken heeft en dat ik daardoor niet goed in staat ben geweest om boodschappenlijstjes te maken. Vandaar het vele misgrijpen.

Meestal hebben wij rond de 14e, 15e van de maand  een financiële dip, net wel, net niet rood staan. En als dan de belastingdienst wordt gestort, is dat weer opgelost. En staat er meestal ook nog ruim voldoende op als het salaris wordt gestort. Dat is dan het moment dat ik de staat van de maand opmaak en geld dat overbleef door stort naar de spaarrekening. Dat ga ik deze maand eens niet doen. Om zo te proberen of ik zo de halfmaandelijkse dip kan oplossen. Dat is het plan. Want het is niet fijn halverwege de maand altijd te kort te komen en aan het eind van de maand altijd over te houden. Ergens klopt er dan iets niet.

Begin volgende maand is Zoon jarig. Dat brengt extra kosten met zich mee. Daar heb ik al wat voor opzij gezet. En verder gaan we diep nadenken of de verlangens van een bijna 10-jarige matchen met het beschikbare budget.

Vandaag op Wel en Wee: Dikke buik
Op Spaarcentje kookt: Broccoli-wortelschotel (met veel knoflook).

12 gedachtes over “Geldstromen

  1. hier had ik vroeger ook last van totdat ik mijn geld al van te voren op papier uitgaf en dus een strikt budget hield voor alles dit heb ik 2 mnd gedaan en toen liep het goed. Nu houd ik de btg over en kan deze dus sparen of anders een groot gedeelte ervan. Als je geen rekening houd met de 15e van de maand laat je dingen aan het begin van de maand. En als je overal een potje of budget voor hebt en dat bijhoudt en niet naar het bedrag wat op de rekening staat op dat moment wil ook helpen. Want je rekent je soms ten onrechtte rijk omdat er van je huidige saldo nog van alles afgaat,waar je misschien bij het geen rekening mee houdt. succes ermee het gaat je vast lukken.!

    Like

  2. nou alles wordt hier strak gebudgetteerd. Het probleem zit er vooral in wat er wanneer binnen komt.
    Wij kregen altijd de 15e de belastingteruggave én mijn uitkering. Maar mijn uitkering komt sinds een half jaar nu rond de 25e. Ook al heb ik vaste afschrijvingen laten opschuiven, we komen nu telkens net niet uit tot de 15e.

    Like

  3. Ik heb nog 38,54 op onze betaalrekening. Ik ben ook erg blij met de voorlopige teruggave. Die er nog niet opstond, zojuist. Gelukkig over 10 dagen weer salaris + de bonus over 2011. Kunnen we wel gebruiken!

    Like

  4. Wij hebben dat hier ook, maar ik weet niet goed hoe dat op te lossen is. Ik betaal mijn salaris op een vaste dag, ook de hypotheekrenteaftrek betaal ik op een vaste dag (die gaat weer van mijn aangifte af aan het einde van het jaar), maar vriendlief krijgt elke vier weken salaris en dat maakt het zo lastig om de maand goed te plannen, zonder veel over te houden of te kort te komen. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat hier veel aan te doen is; dat salaris komt niet op een ander moment binnen en ik kan mijn aandeel wel eerder storten, maar dat zet ik er liever zo kort mogelijk op voor de bank de hypotheek eraf haalt, zodat we daar in ieder geval nooit problemen mee hebben.

    Like

  5. Ik had dat eerder ook altijd. Kwam ermee in de war. Ik doe het nu zo; alle toeslagen laat ik gewoon binnenkomen en doe er niks mee totdat het inkomen gestort is. Pas als het inkomen erbij staat op de 23e ga ik alles in potjes verdelen. Daarmee heb ik veel meer overzicht gekregen. Eerder rekende ik altijd dus achteraf nog op geld, nu begint mijn maand met al het geld.

    Like

  6. Wij hebben de laatste tijd nogal wat afgelost. nu kregen we deze maand en vorige maand ipv 174 euro 200 euro terug. is dit een fout van de belastingdienst of zijn ze al de mensen aan het belonen 🙂

    groet
    Joke

    Like

  7. Ik denk dat veel mensen hier last van hebben, ik heb hier ook nog een rekening liggen en nog tien dagen op de teller voor san salarius, keuze is nu rekening betalen en nog tien dagen met 40 euro of rekening even uitstellen en straks betalen, ach zo rommel je wat voort en probeert er het beste van te maken

    Like

  8. Tja het is een heel bekend probleem. Elke maand ben ik weer blij dat er rond de 15e weer wat geld binnenkomt. Probleem zit erin dat het meeste geld aan het begin van de maand wordt afgeschreven en ik op een of andere manier de 15e niet goed budgeteer.
    Ik heb trouwens nog steeds niet het geld op rekening.

    Like

  9. Er staat bij mij standaard een kleine buffer op de rekening.
    Dit zorgt ervoor dat eventuele oneffenheden in inkomsten stortingen worden overbrugd.
    Deze kleine buffer staat er wel maar is niet opgenomen in mijn begroting/beheer.
    Hierdoor blijft genoemde kleine buffer intact en is elke maand opnieuw inzetbaar.

    Like

  10. Het mysterie van waarom ik mijn voorlopige teruggave niet heb ontvangen is opgelost. Aangezien ik een beginner ben in het orde creeren inn mijn maandelijkse budget, heb ik afgelopen maand geregeld dat alle inkomsten en uitgaven van één rekening gaan. De andere rekening ga ik gebruiken om aan het begin van de maand een bedrag op te storten en daar moet ik dan de rest van de maand mijn boodschappen, benzine etc. van betalen. Dit was ook de rekening waarop mijn teruggave maandelijks wordt gestort.
    Afgelopen woensdag zat ik dus te wachten op “mijn” geld en het kwam maar niet. Uiteindelijk donderdagmiddag naar de Belastingdienst gebeld. Zij vertelde mij dat als ze een verzoek ontvangen om een rekeningnummer te wijzigen dat zij het oude nummer direct uit hun systeem halen. Vervolgens sturen ze een brief waarmee je bevestigt dat dit het nieuwe rekeningnummer is. Zodra ze dit hebben ontvangen, dan gaan er nog 10 werkdagen overheen voordat het correct verwerkt is in het systeem. Ondrtussen krijg je geen teruggave. Blijkbaar kreeg ik ook nog een andere brief waarin wordt verzocht op welke rekening ik bedrag wil hebben gestort dat eigenlijk in februari had moeten worden gestort.

    Het is een beetje omslachtig maar de meneer legde het zo vriendelijk uit dat ik het hem ook niet kwalijk kan nemen. Wellicht had ik mij eerst beter moeten laten voorlichten voordat ik de wijziging in werking had gesteld. Gelukkig heb ik een klein buffertje waardoor ik deze maand wel “overleef”. Zodra ik de teruggave februari ontvang, wordt de buffer meteen aangevuld.

    Waarom schrijf ik dit? Misschien dat iemand anders dit leest die het zelfde wil doen… je weet dan hoe het proces verloopt en dat je dus een klein buffertje achter de hand moet hebben om die periode te overbruggen. Of nog beter informeeer eerst voordat je iets doet wat financiele consequenties kan hebben.

    Jess

    Like

Zeg het maar!

