IJsselmeer

Ineens heb ik een plan
Ik ga lopen naar het IJsselmeer.
Dat is aan het eind van de straat.
Schuin oversteken en dan rechtdoor lopen.
5 minuten maximaal.
Ik ben er al 3 jaar niet geweest.

Ik loop de straat uit.
Wat zie ik in de verte?
Een hoop rotzooi.
De weg is geblokkeerd.
Ik kan de brug niet oversteken.
Nu kan ik niet bij het IJsselmeer komen.

Natuurlijk, ze werken aan de dijkversterking!
Dat las ik in de krant.
De weg is al 1,5 jaar geblokkeerd
zegt een voorbijganger.
Dat wist ik niet!
Maar ik wil naar het IJsselmeer.
NU!!!

Je kan er komen via een omleiding.
Dat is 20 minuten lopen.
Heen en terug.
Veel te ver voor mij.
Maar daar denk ik niet aan.
Dat wil ik niet.

Dus ga ik lopen.
Terwijl ik loop ben ik zó boos!
Op het waterschap dat aan de dijk werkt.
Op de mensen die de brug hebben weggehaald.
Op mezelf omdat ik een koppige ezel ben.

Ik ben er bijna.
Nu ben ik zo moe dat ik loop te huilen.
Mensen kijken mij vreemd aan.
Maar niemand vraagt iets.

Daar is het IJsselmeer.
Gelukkig.
Wat ziet het er prachtig uit!
De zon is felrood, de lucht heel scherp.
Ik ga liggen op een bank.
Na een half uur kom ik weer overeind.
Zodat ik verder kan kijken.

Langzaam loop ik weer terug.
Ik heb het IJsselmeer gezien.
Koste wat kost.
Helemaal niet slim van mij.
Maar ik heb het IJsselmeer gezien!

4 gedachtes over “IJsselmeer

  1. Daarom heb ik een scootmobiel. Mechanisch mankeert er niet zoveel aan de benen, maar er zit iets in dat maakt dat na 50 meter lopen, de spieren volkomen leeggelopen zijn. Nu kom ik weer op de dijk. Een elektrische fiets kan al een aardige tussenstap zijn.

    Like

  2. Ik heb zelf het IJselmeer ooit bijna 10 jaar niet kunnen zien en kon net als jij wel huilen dat ik het weer wel prachtig mooi voor me uit zag liggen. Het is zo iets kleins, maar wat is het een groots gevoel hé, en wat is het toch een rijkdom om zo “dichtbij” het water te wonen. Woon er zelf 5 min. vandaan maar ieder keer als ik het weer zie kan ik zo blij worden, niet alleen omdat het zo mooi is, maar ook dat het weer mogelijk is. Kathy

    Like

  3. Wat herkenbaar! Mijn man bracht me met de auto naar het kanaal.Zodat ik even het water kon zien. Als hij terugkwam van wandelen rook ik aan zijn jas. Die geurde naar brak water en buitenlucht. groeten Izerina

    Like

Zeg het maar!

