Verloren tijd

Als ik nu eens voor de gein uitreken
hoeveel uur ik in 4 jaar tijd
heb besteed aan het zitten
in een wachtkamer?

En als ik nu eens voor de gein uitreken
hoeveel uur ik in 4 jaar tijd
heb besteed aan het vertellen
van mijn verhaal aan een arts?

En als ik nu eens voor de gein uitreken
hoeveel uur ik in 4 jaar tijd
de onverdeelde aandacht had van de artsen
aan wie ik mijn verhaal vertelde?

En de aandachttijd, verteltijd en wachttijd bij elkaar optel?
Dan sta ik in een zee van verloren minuten,
van hoop en gespannen verwachting.
Glij ik weg op een golf van illusies.
En toch trap ik er telkens weer in.

In 4 jaar ziek zijn, keek bijna geen enkele arts mij aan.
Het beeldscherm was stukken interessanter.
In 4 jaar ziek zijn, raakte bijna geen enkele arts mij aan.
De lab-uitslagen boeiden veel meer. 

Een zee van verloren minuten.
Op zoek naar die ene minuut
dat die ene arts opkijkt van zijn beeldscherm,
de uitslagen laat voor wat ze zijn
en mij ziet als een echt mens
met een verleden en een toekomst,
maar nu stilstaand in de tijd.
Die bereid is naar mij te luisteren
zonder vooroordeel vooraf
en zonder trap na toe.

Kan iemand mij vertellen
waar die ene arts zich heeft verstopt,
zodat ik op het juiste moment in tijd bij hem kan zijn?

Iemand?

4 gedachtes over “Verloren tijd

  1. Soms denkik wel eens,dat artsen zich zo gedragen uit zelfbehoud. Dat ze nooit geleerd hebben om mens te kunnen zijn samen met de patient. Zonder dat je zorgen van die ander mee hoeft te dragen. Groeten Izerina

    Like

  2. Mooi stukje.Vak apart om er mee te leren dealen 🙂
    Ik moet me vertellen gewoon geen fatsoen,aankijken,reageren,beetje medeleven tonen meer te verwachten.Bedenken dat het onzekerheid van ze is,ze kunnen er “toch”niks aan doen.Blijft raar dat een cassiere bij de supermarkt of een cafetariaverkoopster
    veel beter “opgevoed” is.Voor dat uurloon wat een arts verdient zouden ze toch op z,n minst wel een beetje fatsoenlijk kunnen zijn.Medeleven en begrip tonen verwacht ik dan nog niet eens 🙂

    Like

  3. En bedenk eens, dat als we puf gehad hadden, hoeveel leuke truien, sjaals enz we hadden kunnen breien in die wachttijd. Mijn kast zou uitgepuild hebben, hahaha.

    Liefs, Nina.

    Like

  4. Ik vind het altijd zo jammer dat je meer tijd in de wachtkamer zit dan bij de dokter zelf. Een uitzondering hierop zijn de meeste alternatieve genezers. Die hebben meestal alle tijd voor je. Maar of ze je ook beter maken…

    Like

Zeg het maar!

