Elke keer

Elke keer weer op zoek
naar dé behandeling
kan ook beperkend zijn
voor je herstel.

Elke keer weer denk ik
even opzoeken’
als ik een tip krijg
over een nieuwe behandeling.

Elke keer weer denk ik
‘nu weet ik het’
over wat de oorzaak is
van ME.

Van ontregeld zenuwstelsel
en een stoute hypotolamus
tot een retrovirus
dat op bezoek komt
en niet meer weggaat,
ik lees er over
en probeer het te begrijpen.

Dat valt nog niet mee,
al die onleesbare sites
vol met medische termen
en kleine lettertjes
doen de symptomen
soms eerder toenemen
in plaats van dat
het kennis oplevert.

En elke keer weer vind ik het jammer
dat die zak met geld die nodig is
om de meeste behandelingen te bekostigen,
niet op mijn stoep staat.

3 gedachtes over “Elke keer

  1. Persoonlijk denk ik, dat er niet 1 oorzaak is, maar een combi, vaak verschillend per persoon. Daarom ook niet 1 behandeling of remedie. Zo langzamerhand weet ik wat bij mij het beste werkt en dat is een combi van gezond eten, berusten/rusten en langzaam, met babystapjes de aktiviteiten weer opbouwen. Vooral niet teveel van jezelf verwachten en ook jezelf toestaan in een bepaald stadium even te blijven hangen zonder er meteen druk op te zetten om verdere vooruitgang te forceren, want dat werkt meestal contraproductief. En vergelijk jezelf vooral niet met een ander.

    Like

  2. Moeilijk hè? Ik word ook nog regelmatig bestookt met goedbedoelde adviezen. Ik probeer er me zo min mogelijk van aan te trekken. Maar tegelijkertijd wil ik ook heel graag beter worden, en ga ik toch weer op zoek naar 'iets'. Vanzelf beter worden is tot nu toe ook niet gelukt…

    Like

Zeg het maar!

